Eivor Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 En venn har en Dell Optiplex 760. Skjermen er helt svart fram til innloggingsskjermen på Windows XP kommer. Han ville ha hjelp til å legge inn Windows XP på nytt, jeg hører CD starter, men så skjer det ikke noe. Skulle gjerne vært inne i Bios og sjekka, men det er ingen reaksjon når jeg trykker de rette tastene, F2 for bios, F12 for boot-meny. Har selvfølgelit prøvd alle de andre mulige tastene for bios'er. Jeg har også tatt ut og satt inn igjen batteriet på hovedkortet. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hva med å prøve et annet tastatur? F.eks PS/2-tastatur hvis du prøver med USB nå. Eller et kabel-tastatur hvis du bruker trådløst nå. Husk også å hamre på F2 så mange ganger du klarer fra det øyeblikket du slår på maskinen. Og hvis skjermen er helt svart frem til innloggingen kommer frem kan det kanskje være nyttig å prøve noen av de andre skjermutgangene på maskinen. F.eks VGA-porten i stedet for DVI. Jeg kan forsikre deg om at BIOS ikke er borte vekk, selv om det kan være litt slitsomt å finne den. Forøvrig høres det merkelig ut å skulle legge inn Win XP på nytt nå som all support er borte. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Tror skjermen bare har VGA utgang. Pc'en har bare DVI, så han har brukt en overgang fra VGA til DVI. Det har jo fungert i flere år. Grunnen til at han vil legge inn XP på nytt er at han lasta lasta ned et antispy-program, og den rensa godt opp, sikkert en Windows crack som forsvant... Alt av hardware har jo fungert i alle år, så det er litt merkelig. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Det kan være at VGA-delen av DVI-porten bare er aktiv etter at Windows har lastet. Og det kan være at tastaturet ikke funker skikkelig før etter at Windows har lastet. Det er derfor det kan være nyttig å forsøke å bytte begge deler når du skal prøve å komme inn i BIOS. Og poenget mitt med XP var at det er gammelt og utdatert, og vil by på flere problemer enn fordeler i nær fremtid. F.eks vil det ikke slippes moderne rammeverk fra Microsoft og andre leverandører nå når støtten har gått ut. Derfor er det merkelig å legge inn XP i stedet for Win 7 eller 8 når han først har muligheten til å bytte. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Enig i det med xp, men så er det det å bruke penger på nytt operativsystem på en gammel maskin. Skal prøve det du nevner om VGA og tastatur, men det får bli en dag det passer.for begge parter. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Det kan bli veldig dyrt å ikke ta seg råd til å legge inn et OS som blir vedlikeholdt fra produsent, spesielt hvis det er en maskin som benyttes til elektroniske betalingsformer eller som håndterer sensistiv informasjon. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Det kan være at VGA-delen av DVI-porten bare er aktiv etter at Windows har lastet. Og det kan være at tastaturet ikke funker skikkelig før etter at Windows har lastet. Det er derfor det kan være nyttig å forsøke å bytte begge deler når du skal prøve å komme inn i BIOS. Og poenget mitt med XP var at det er gammelt og utdatert, og vil by på flere problemer enn fordeler i nær fremtid. F.eks vil det ikke slippes moderne rammeverk fra Microsoft og andre leverandører nå når støtten har gått ut. Derfor er det merkelig å legge inn XP i stedet for Win 7 eller 8 når han først har muligheten til å bytte. Du hadde helt rett i det, med DVI-kabel gikk det greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå