Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Hei, folkens. Etter mange gode tips i forumet (hjelp til kjøp av pc) valgte jeg nesten likt setup som black refinery og kjøpte pc-delene i går. Her er delellisten: Antall Varenr. Beskrivelse 1.00 814895 ASUS Z97-PRO (WIFI AC), Socket-1150ATX, Z97, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA,DVI,HDMI, 1.00 757466 Fractal Design Define R4 Black PearlVifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Bak, Støydempet, 1.00 780485 Intel Core i5-4670KSocket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460 1.00 806600 ASUS Radeon R9 290 4GB GDDR5PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", with Never Sett 1.00 744179 Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24 1.00 791618 Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEMBasic KIT, 540/520MB/s read/write, Samsung MEX con 1.00 771961 Silver Power SP-S650M 650W PSUATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P 1.00 798971 ASUS DVD Writer, DRW-24F1STSATA, DVD±R: 24x, DVD+DL: 12x, CD-R: 48x, Power2Go 1.00 653050 Seagate Barracuda® 1TBSATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" 1.00 774684 Asus 24" LED VN247H1920x1080, 1ms, 80m:1, Speakers, VGA/2xHDMI 1.00 798724 Microsoft Windows 8.1Norsk, 64-bit, OEM 1.00 814932 AMD's Never Settle Forever Goldonly for R9 280, 280X, 290, 290X, 295X2, 3 free ga Antall Varenr. Beskrivelse 1.00 512803 Noctua NH-D14 CPU Kjøler775/1150/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 1 Jeg er ikke flink på PC og ikke er jeg ingeniør. Så jeg presterte å bruke 4 timer på å sette sammen pc da jeg måtte lese meg til og slå opp alt. Alt er nå skrudd sammen og mitt skjermkort (som er på størrelsen av en liten laptop) er koblet til to strømkabler som begge går til strømforsyneren og der lyser begge lysene grønt (altså lysene på skjermkortet). Men likevel starter maskinen opp uten noen pipelyder, men med en liden summelyd først og så "to tenkelyder" - ikke akkurat pipelyd her eller. Etter det hører jeg svakt at maskinen er på, men ingen lys kommer på i LED-skjermen. Jeg har også forsøkt å koble maskinen til en eldre LCD-skjerm, men ingenting skjer. Da lurer jeg på hva som er galt... Jeg har koblet til SATA-disken og SSD-disken v / hjelp av hver sin SATA-ledning som går direkte til hovedkortet i tillegg til en annen ledning som går til strømforsyningen. Denne ledningen var vanskelig å dytte inn i HDD-ene men jeg tror den sitter. Jeg gjorde det samme med DVD-spilleren. Og den åpner og lukker seg fint. Det er et rødt lys på hovedkortet hvor det står "00" Men lenger oppe på hovedkortet, ikke så langt unna prosessoren er det et grønt lys på hovedkortet. Det er fortsatt et par løse ledninger fra kabinettet som ikke er koblet til noensted, men jeg tror de viktigste skal være koblet nå... Setter utrolig pris på evt. hjelp, dette var et idiotisk prosjekt fra min side, jeg burde vel innsett mine begrensninger fra starten... Endret 27. mai 2014 av Montymastiff Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Kan ikke se du har nevnt 24 pins + 8 pins kontakten for hovedkortet? Siden de må være koblet til, minmum 24 pins + 4 pins for du heletatt skal få liv i prosessoren og hovedkortet. Skjermkortet trenger nok 8 + 6 pins strømkontakt. Om det da heller ikke virker, kan det være hovedkortet eller noe annet som er defekt. Eller rambrikker som sitter løst, eventuelt hovedkortet har bøyde pins. Endret 27. mai 2014 av LMH1 2 Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Tusen takk for svar, LMH1!!!! Ah! Jeg er på jobb nå, men tror ikke jeg koblet til annen strømtilførsel til HK enn den meget brede, 24-pin-dingsen. Men jeg tror du er inne på noe (håper heller det enn at jeg har ødelagt HK eller Prosessoren). For på vedlagt bilde ser jeg en 8 pins kontakt øverst til høyre, ikke langt unna der alle utgangene er. Må vel være den da? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Ja det er den. Så da er størst sansynligvis det som gjør det. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Avmerket 24p og 8p på HK som må tilkobles fra PSU. Avmerket frontpanel connectors (power switch, reset switch, led indikatorer osv) som kommer fra kabinettet ditt. Skjermkortet skal ha en 6p og en 6+2p (8) fra PSU. Pass også på at alt sitter skikkelig på sin plass (RAM, CPU, skjermkort, kabler, osv). Endret 27. mai 2014 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Dæven, Kyrre. Det var service og hjelp i verdensklasse. Tar av meg hatten ydmykt og takker. Jeg gjorde derimot som LMH sa og plugget en ledning i det siste punktene på hovedkortet. Så nå fikk jeg liv i skjermen. Dog har jeg et annet problem. Jeg installerer Windows uten problemer men når jeg er ferdig og logger inn kan jeg kun være i Windows i cirka ett minutt før skjermen blir sort. Den går ikke i standby ellerno og jeg kan høre lyden av pc-en, men jeg kan ikke se noe på skjermen. Når jeg ser på ditt innlegg Kyrre ser jeg at jeg ikke har gjort det akkurat slik Den siste porten jeg ikke hadde koblet noe strøm til får strøm fra den ene av de to uttakene som du mener jeg skal koble til GPU-en Har det noe å si? Skriver nå fra sikkerhetsmodus... av en eller annen grunn fungerer det. Har fått innstallert driver på skjermkortet ser det ut til, men ikke softwaren til skjermkortet... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Dæven, Kyrre. Det var service og hjelp i verdensklasse. Tar av meg hatten ydmykt og takker. Jeg gjorde derimot som LMH sa og plugget en ledning i det siste punktene på hovedkortet. Så nå fikk jeg liv i skjermen. Dog har jeg et annet problem. Jeg installerer Windows uten problemer men når jeg er ferdig og logger inn kan jeg kun være i Windows i cirka ett minutt før skjermen blir sort. Den går ikke i standby ellerno og jeg kan høre lyden av pc-en, men jeg kan ikke se noe på skjermen. Når jeg ser på ditt innlegg Kyrre ser jeg at jeg ikke har gjort det akkurat slik Den siste porten jeg ikke hadde koblet noe strøm til får strøm fra den ene av de to uttakene som du mener jeg skal koble til GPU-en Har det noe å si? Skriver nå fra sikkerhetsmodus... av en eller annen grunn fungerer det. Har fått innstallert driver på skjermkortet ser det ut til, men ikke softwaren til skjermkortet... Jepp, du hadde nok glemt 8p til HK. Når jeg ser nærmere på din modell (Silver Power SP-S650M) så ser jeg at 24p til HK, 8p (4+4) til HK og 2 stykk 6+2p til skjermkort er "integrert" i PSU'en (altså siden denne er semi-modulær så mener jeg de kablene som sitter fast). Du kan da bruke samtlige av disse 4. Ca 2:30 inn Endret 27. mai 2014 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Takk igjen, Kyrre. Nå koblet jeg fra alt og tok ut ledningene jeg hadde satt i de to utgangene fra strømstasjonen som du først skrev at jeg skulle koble GPU på. Så nå bruker jeg bare d kablene som sitter fast i strømdingsen. Men jeg sliter fortsatt med at skjermen blir sort etter et par minutter Kan det være noe galt med noen av de fysiske komponentene eller er dette softwaren? Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Nå kommer jeg ikke inn i Windows engang :-( Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Både kablene som er integrert og de modulære kablene jeg merket av skal fungere for henholdsvis prosessor og skjermkort. Er du sikkert på at alt sitter skikkelig i riktig slot (kabler, minnebrikker, prosessor og skjermkort..). Du kan forsøke å flytte kortet til en annen PCI-E port. Du kan også forsøke forskjellige kabler til både CPU og GPU siden du har flere av disse. http://www.tweak.dk/review/SilverPower_SP-S650M_Stroemforsyning/1724/2/1 Har du gått gjennom BIOS forresten? Edit: Ta gjerne detaljerte bilder slik at vi ikke "snakker forbi" hverandre .. Endret 27. mai 2014 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Red: PCen må fryse utenom bare skjermen også,for hvis jeg trykker en gang på av knappen på kabinettet før skjermen blir sort så skrur den seg av med engang. Det samme gjør den ikke hvis skjermen er sort Lenke til kommentar
locoboy Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Prøv å starte i safe modus. Har du integrert "skjermkort" i cpu'en, hvis ja så gå i biosen og få pcen med å starte med innebygde skjerm brikken. 1 Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Takk igjen Kyrre. Skal sjekke ledninger igjen. Gått gjennom bios? Hva tenker du på da? Bios kom opp første gangen jeg startet den. Og da virket det som den registrerte de to minnebrikkene, hdd-ene og DVD spilleren... Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Takk for godt tips locoboy, hvordan gjør jeg det i bios? Lenke til kommentar
locoboy Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Prøvd å starte i safe modus, trykk kontinuerlig f8 knappen under start. Prøvd å starte i safe modus, trykk kontinuerlig f8 knappen under start.Skal sjekke litt i biosen min Hos meg så går du under fanen advanced så system agent configuration så graphics configuration så primary display der velger du igpu. Har ikke samme hk som du men det er asus sitt også så jeg antar at biosen er lik Endret 27. mai 2014 av locoboy 1 Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Dumt spørsmål til: jeg må vel da flytte på skjermledningen fra skjermen slik at den går til det innebygde kortet i stedet for gpuen først da eller? Lenke til kommentar
locoboy Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Dumt spørsmål til: jeg må vel da flytte på skjermledningen fra skjermen slik at den går til det innebygde kortet i stedet for gpuen først da eller? Ja, dét er sikkert hmdi utgang en plass bak (ikke hdmi på grafikkortet) 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Takk igjen Kyrre. Skal sjekke ledninger igjen. Gått gjennom bios? Hva tenker du på da? Bios kom opp første gangen jeg startet den. Og da virket det som den registrerte de to minnebrikkene, hdd-ene og DVD spilleren... Du må alltid gå igjennom BIOS'en før du installerer windows på en ny maskin. Vil egentlig anbefale at det første man gjør (du trenger ikke engang sette inn harddiskene, cd-rom osv før du gjør dette, trenger bare HK+CPU+RAM+GPU) er å flashe BIOS til siste versjon, eller iallfall resette BIOS før man setter igang. Det er mye "snadder" i BIOS man må gjøre seg kjent med. Du har et high-end 1150 hovedkort der, så jeg vil jo absolutt anbefale deg å lære litt om det. Bare et spørsmål: Har du noe koblet på på ASMedia SATA kontrolleren? (de 2 sata-portene lengst vekk fra CPU)? 1 Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Starter opp med innebygd grafikkort nå på annen skjerm Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Oi, samme skjer på annen skjerm med innebygd grafikkort. Eneste er at skjermen blir ikke sort. Alt bare fryser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå