Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TCP/IP problemer

Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær maskin som kjører XP med ICS aktivert, og prøver å få kontakt via trådløst nettverk med min bærbare.

Den bærbare får tildelt IP-adresse (192.168.0.62) fra den stasjonære, men maskinene ser ikke hverandre :(

Selv når signalstyrken er på konstant 90-100% funker det ikke å pinge den andre maskinen, eller rettere sagt fungerer det bare av og til...

Den bærbare kjører Win98 (har ikke nok prosessor til å kjøre XP) med et Zyxel B-101 PCMCIA-kort. På denne maskinen er det av og til problemer å komme inn på "andre maskiner" -feilmeldingen "Nettverket er ikke tilgjengelig, får ikke kontakt med nettverket etc." -eller alternativt viser den bare sitt eget maskinnavn i arbeidsgruppa (som heter det sammepå begge maskinene, nemlig "workgroup" )

Den stasjonære kjører XP professional med et D-LINK DWL510 PCI-kort og begge maskinene kjører altså i ad-hoc mode, med en signalstyrke på 90-100%. Jeg kjører også et kablet nettverk mellom den stasjonære og en tredje maskin, og dette fungerer normalt. (LAN og WLAN kortene er altså satt opp som en nettverksbro, med fast IP 192.168.0.1 av ICS)

Jeg tror feilen må være på den bærbare et sted, men begriper ikke hvor... Har fjernet og reinstallert både nettverkskort og TCP/IP flere ganger, men ikke noe av dette har hjulpet..

Men: når jeg kjører ipconfig /all på den stasjonære står det "DHCP aktivert: Nei" for "ethernetkort nettverksbro" (ipadresse 192.168.0.1 og nettmaske 255.255.255.0) -Burde det ikke stått ja her når den skal være DHCP server? -eller tenker jeg helt feil her???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier helt til slutt om DHCP, mener det skal være snakk om DHCP klient og ikke server. Så det blir vel egentlig rett dersom vi snakker om WLAN kortet i den stasjonære.

Hvordan IP'er har du på den stasjonære PC'en din? (er vel selvfælgelig IP'en til WLAN kortet du pinger eller?)

Er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer i ad-hoc, men jeg kan tenke meg at du må slå på IP-routing på den stasjonære (slik at den router mellom nettverkskortene)...

Lenke til kommentar

både LAN og WLAN kortene er altså koblet sammen i en såkalt "nettverksbro" med fast IP 192.168.0.1. (dette ble gjort av veiviseren for deling av internettilkobling.)

LAN kortet går altså til en maskin nr. 3 som fungerer normalt. (Internettforbindelsen min er dessverre bare via ISDN, og går altså ikke via nettverkskortet på noen måte..)

Har oppdaget at statusvinduet for den trådløse forbindelsen (altså på den stasjonære, med XP -finnes det noen tilsvarende måte å sjekke dette i win98?) viser masse pakker sendt, og ingen pakker mottatt - dette er vel noe av feilen, eller rettere sagt et av symptomene...

Nå prøvde jeg å fornye IP'en på den bærbare, men den får tydeligvis ikke kontakt med DHCP serveren og legger seg deretter på 169.254.145.158...

Finnes det noen måte å få deling av internettilkobling til å fungere med faste IP'er??? har ikke fått til det før, ihvertfall.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å disable deling av internett, og sette opp faste IP'er -192.168.0.3 på WLAN-kortet på den stasjonære og 192.168.0.5 på den bærbare -problemet må så vidt jeg kan forstå være på den bærbare, XP-maskinen sender altså masse pakker til denne, og mottar ingen tilbake.

Det er nesten som om hele sender-delen på PCMCIA-kortet skulle vært defekt, ingen av TCP/IP pakkene kommer frem, men jeg får altså 90-100% i mottatt signalstyrke på den stasjonære, så det kan jo ikke være det... Kryptering er disablet som et ledd i feilsøkinga.

Jeg vet jo egentlig ikke om pakkene kommer frem til den bærbare heller, ettersom win98 ikke har noe tilsvarende statusvindu som viser dette.. Finnes det noe slags tredjeparts-program (gratis, fortrinnsvis...) som kan overvåke TCP/IP trafikken under windows 98?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...