Gå til innhold

Gode forslag til rødvinsbaserte gryter (eller lignende)


Anbefalte innlegg

I morgen (snart i dag) skal jeg lage Boeuf Bourgignon for første gang. Følger denne oppskriften.

 

Nå har det seg at jeg tar hull på en tre liter med passe god rødvin i morgen for å lage denne retten.

 

Jeg drikker ikke noe særlig (kjøpte 3 literen til påske, men åpnet den aldri), så tenkte at jeg i løpet av denne uken skulle lage nok en ting der jeg fikk brukt en del rødvin (type en flaske eller noe slikt).

 

Planen var å lage Mouton à la Bourguignonne, men den ble stoppet da lammekjøtt ikke var å få tak i. (ikke i slike mengder)

 

Så er det noen andre gode oppskrifter på gryter der jeg får brukt opp rikelig av rødvinen min?

 

Da med en kjøttråvare som helst bør være storfekjøtt, eller noe annet det er enkelt å få tak i på Meny butikken min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et forslag kan være å redusere ned ~1L av vinen sammen med litt ordentlig oksekraft, så har du en hårete saus for biff.

 

Husk også at du bør redusere ned vinen du har tenkt til å ha i gryta (50%), slik at du får en mer intensiv smak. Om du bare heller oppi og lar det koke i et par timer kan gryta potensielt bli litt daff i smaken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et forslag kan være å redusere ned ~1L av vinen sammen med litt ordentlig oksekraft, så har du en hårete saus for biff.

 

Husk også at du bør redusere ned vinen du har tenkt til å ha i gryta (50%), slik at du får en mer intensiv smak. Om du bare heller oppi og lar det koke i et par timer kan gryta potensielt bli litt daff i smaken.

 

Så om jeg skal bruke en halv liter rødvin i gryten, så sier du at jeg skal redusere dette til 0.25 liter som jeg da bruker i gryten? Eller skal reduksjonen bli den mengden jeg skal ha i gryten? Altså, jeg reduserer 1 liten til 0.5 liter som er det som står i oppskriften. (tenker på veskeinnholdet totalt sett, så ting ikke blir tørt)

 

 

Ellers tror jeg nok det blir Coq au vin også denne uken. Greit å prøve noe hvittkjøtt også.

Takk for tips.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville kokt ned 1 liter. Blir rimelig kjip smak på retten om du bare bruker 0.4 liter vin. Bruk et dekkende lokk når du skal la det putre slik at ikke for mye fordamper. Om du ikke har et ordentlig lokk, ha litt aluminiumsfolie mellom lokket og kjelen.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

 

Et forslag kan være å redusere ned ~1L av vinen sammen med litt ordentlig oksekraft, så har du en hårete saus for biff.

 

 

1 L vin + ca 3 DL oksekraft - skal så reduseres til hvor mye?

Og dette blir hele sausen?

 

 

Jeg ville kokt det ned til ca halvparten. Om det ikke dekker alt, ha på vann. Følg denne for metode:

 

https://www.youtube.com/watch?v=x8sS72-N3NY

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...