Gå til innhold

Kan Audigy LS sende ut Dolby Digital 5.1 digitalt?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag integrert 6-kanals lydkort med digitale utanger. Tenkte jeg skulle koble det opp til hjemmekinoen (Denon Sorround-reciever) men så viser det seg at hvis jeg bruker digitalutengern støtter den bare to kanaler!

 

Så det jeg lurer på er om disse Sound Blaster kortene kan kode f.eks. EAX-lyd i spill til Dolby Digital 5.1 - datastrøm som sendes til recieveren min gjennom SPDIF kontakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, Audigy kan ikke det. Creative påstår at det ikke lar seg gjøre uten at man får høy forsinkelse fra generering til utgangssignal, av typen 'uspillbar'. Jeg vil nå mene at nVidia har bevist at det er bare tullball.

 

Du kan imidlertid koble analogt, slik zapper skriver.

Lenke til kommentar
Nei, Audigy kan ikke det. Creative påstår at det ikke lar seg gjøre uten at man får høy forsinkelse fra generering til utgangssignal, av typen 'uspillbar'. Jeg vil nå mene at nVidia har bevist at det er bare tullball.

 

 

Nvidia kan det fordi det er integrert i hovedkortet. Nvidia har også kommentert at det krever så mye overføringshastighet å ha dette på et eget kort, at det er umulig i praksis før PCIExpress kommer.

Lenke til kommentar

Kan man ikke det altså? Jeg trodde at når et lydkort hadde en SPDIF-utgang så sendte det 5.1lyd til 5.1forsterkeren min! Er det virkelig ingen lydkort som gjør dette? Har jeg gått rundt og ønsket meg nytt lydkort til ingen nytte jeg da :cry: Kan jeg jo like godt holde meg til det gamle soundblasteren min....

Lenke til kommentar

Er kun Nvidia's SoundStorm APU (Nforce) som kan encode realtime i Dolby Digital 5.1 output gjennom SPDIF ut (altså at en slipper fem hundre og ti kabler og dritt, som ikke vanlige receivere har innganger for uansett).

 

Mulig Terratec og dyrere "proff" kort takler det, men ingen av Creative sine kort har muligheten for dette.. heller ikke de nyeste dyreste..

Lenke til kommentar

Så, et kort sammendrag så jeg er sikker på at jeg har forstått det riktig...

 

Om jeg kjøper fancy, nytt Audigy-kort i dag, vil jeg få DD {5,6,7}.1-lyd gjennom digital utgang for ting som allerede er DD-encodet (f.eks. DVD). Jeg vil også kunne få DD 5.1-lyd i f.eks. spill som må DD-encodes i realtime, men kun gjennom analoge utganger?

Lenke til kommentar

Kort oppsummering:

 

De eneste kortene som kan ta en hvilken som helst lydkilde, enkode til Dolby Digital, og sende ut på digitalutgangen, er de som sitter på nForce-hovedkortene til nVidia.

 

Omtrent alle andre kort kan gi ut 2-kanals PCM og allerede enkodet Dolby Digital / DTS på digitalutgangen(e). Dette kan naturligvis også nForce-lydbrikken.

 

For flerkanalslyd i spill, må man koble analogt. Flerkanalslyd i spill er vanligvis EAX, ikke Dolby Digital. Jeg har sett at noen spill har Dolby Surround (altså fase-enkodet surroundinformasjon i primærkanalene), dette får man også ut ved analog kobling.

 

Var det greit?

 

Vennligst rett meg hvis jeg har bommet eller utelatt noe.

Lenke til kommentar

Hmm. La meg spørre om noe.

 

Hvis jeg f.eks har et audigy2 kort og skal bruke Logitech Z-680, hva er da begrensningene?

 

Jeg vil kunne bruke dette anlegget for å spille av musikk og DVD i 5.1 . Når jeg sier DVD mener jeg en DVD spiller ( og ikke DVD på PC ).

 

Er det ikke mulig å få 5.1 i spill og mp3 når man bruker den digitale utgangen på lydkortet?

Lenke til kommentar

Hvis jeg f.eks har et audigy2 kort og skal bruke Logitech Z-680, hva er da begrensningene?

 

Begrensninger og begrensninger, fru Blom. Vi snakker ikke om en katastrofe her. :)

 

Jeg vil kunne bruke dette anlegget for å spille av musikk og DVD i 5.1 . Når jeg sier DVD mener jeg en DVD spiller ( og ikke DVD på PC ).  

 

Okei. Nå kjenner jeg ikke til det settet.

*lete*

Ah, du har en optisk og en elektrisk digitalinngang. Da plugger du bare dvdspilleren inn igjennom en av disse.

 

Er det ikke mulig å få 5.1 i spill og mp3 når man bruker den digitale utgangen på lydkortet?

 

Nei, ikke i spill, med mindre det er et spill som allerede har DD/DTS-enkodet lyd (typisk ferdiginnspilte filmsekvenser). Jeg vet ikke hvordan Audigy 2 kan behandle mp3, så det får noen andre svare på (du vil uansett ikke få mp3 enkodet om til Dolby Digital).

 

Dette har jo ingen kjempestor praktisk betydning, selvsagt. De som vil bruke en ekstern forsterker som ikke har analoge 5.1-inngang sliter selvsagt litt.

Lenke til kommentar

Hmmm

 

Her ble faktisk også jeg forbauset.

 

Jeg kjøpte i forrige uke et Audigy 2 kort, og har akkurat kjøpt ny digital surround forsterker. og har koblet til med digital coax. kjører Creative sin Speaker test... men da får jeg bare lyd i høyre og venstre frontkanal. Jeg testet å starte BF og da fikk jeg lyd i de forskjellige kanalene. Vil det si at jeg må koble til med analoge kabler for å få 5.1 lyd?

 

Eller er det noe annet dumt jeg har glemt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...