Hveem Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Hei Jeg er på jakt etter en ny laptop til høsten. Den skal bruker til skole og programmering (Informatikk: programmering og nettverk) og gaming (LoL og kanskje noen andre spill). Samtidig skal den brukes til litt ekstra som Photoshop, Vegas Pro og andre redigeringsprogrammer til bilde, lyd og film. Jeg ønsker ikke at den skal være større enn 15,6" Prisen skal helst holdes under 10 000,- ettersom jeg er student, kan overskrides litt Ønsker heller ikke en MacBook SSD er flott, men ingen nødvendighet Har sett på en bærbar pc som jeg synes virker veldig fin til mine behov: https://www.komplett.no/asus-n56jr-156-full-hd-matt/794542 Takk på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Skole/student -> Bør se etter bedriftsbærbar grunnet driftsikkerhet og kvalitet som tåler tøff bruk. Programmering -> Ønsker sannsynligvis høy oppløsning. Spill -> Behov for dedikert grafikk? Vet ikke hvor mye LOL krever, kjjører kanskje greit på integrert grafikk? Photoshop/bilderedigering -> Behov for god skjerm (farger osv.) Den billigste jeg finner som nesten oppfyller alle punktene er XPS 15 9530 til 15000kr. Det er ikke en bedriftsserie, men den er nesten identisk med Precision m3800 som er en bedriftsmaskin. Den har riktignok mer til felles med XPS-serien enn med Precision serien, men begge deler har god kvalitet. Hvis du først skal spare til den så ville jeg gått for versjonen med 512GB SSD og et større batteri der harddisken normalt var. Den koster for øyeblikket ca. 16500kr. Det er en maskin med god skjerm og godt skjermkort. Hvis du kan klare deg uten godt skjermkort men må ha god skjerm, så har du en del arbeidsstasjoner med god skjerm. Da tenker jeg Dell Precision, HP Zbook og Lenovo W540, og de koster typisk fra 13000kr og oppover. Du må ofte velge de med høyest oppløsning for å få den gode skjermen. På zbook er det også to forskjellige paneler med samme oppløsning, da er det den som kalles DreamColor du skal se etter. De arbeidsstasjonene har grafikk som er beregnet på CAD-programmer, og gir derfor dårligere spillytelse. Hvis du kan klare deg uten gode farger på skjermen så synes jeg du skal se på de maskinene her. Det er ganske greit grafikk-kort til å være bedrifslaptop i den prisklassen. Men de er litt tunge og store. Leveres da med 3 års på stedet neste arbeidsdag garanti. Hvis du kan droppe både god fargegjengivelse og grafikk-kort så er det mye å velge mellom innen din prisklasse. Da kan det være greit å vite litt mer om hva du vil prioritere. Lenke til kommentar
Hveem Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 Skole/student -> Bør se etter bedriftsbærbar grunnet driftsikkerhet og kvalitet som tåler tøff bruk. Programmering -> Ønsker sannsynligvis høy oppløsning. Spill -> Behov for dedikert grafikk? Vet ikke hvor mye LOL krever, kjjører kanskje greit på integrert grafikk? Photoshop/bilderedigering -> Behov for god skjerm (farger osv.) Den billigste jeg finner som nesten oppfyller alle punktene er XPS 15 9530 til 15000kr. Det er ikke en bedriftsserie, men den er nesten identisk med Precision m3800 som er en bedriftsmaskin. Den har riktignok mer til felles med XPS-serien enn med Precision serien, men begge deler har god kvalitet. Hvis du først skal spare til den så ville jeg gått for versjonen med 512GB SSD og et større batteri der harddisken normalt var. Den koster for øyeblikket ca. 16500kr. Det er en maskin med god skjerm og godt skjermkort. Hvis du kan klare deg uten godt skjermkort men må ha god skjerm, så har du en del arbeidsstasjoner med god skjerm. Da tenker jeg Dell Precision, HP Zbook og Lenovo W540, og de koster typisk fra 13000kr og oppover. Du må ofte velge de med høyest oppløsning for å få den gode skjermen. På zbook er det også to forskjellige paneler med samme oppløsning, da er det den som kalles DreamColor du skal se etter. De arbeidsstasjonene har grafikk som er beregnet på CAD-programmer, og gir derfor dårligere spillytelse. Hvis du kan klare deg uten gode farger på skjermen så synes jeg du skal se på de maskinene her. Det er ganske greit grafikk-kort til å være bedrifslaptop i den prisklassen. Men de er litt tunge og store. Leveres da med 3 års på stedet neste arbeidsdag garanti. Hvis du kan droppe både god fargegjengivelse og grafikk-kort så er det mye å velge mellom innen din prisklasse. Da kan det være greit å vite litt mer om hva du vil prioritere. Takk for et godt svar! Jeg skal ikke fokusere mye på redigering. Har en stasjonær stående hjemme som jeg bruker til det vanligvis. Men kommer antageligvis til å benytte meg litt av slike programmer på den bærbare jeg skal kjøpe. Derfor er ikke dette en stor prioritering når jeg skal finne en laptop. LoL trenger ikke mye for å kjøre slik at grafikk og skjerm er ikke like viktig. Skole/programmering > Spill > Redigering Hva synes du om pcen jeg la til i linken? Lenke til kommentar
uGn Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Både det å sitte og programmere og det å spille på en "laptop" blir kjipt i lengden. Kjøp deg skjerm, mus og tastatur i såfall. Eller det aller beste er en stasjonær pluss en laptop. Det behøver ikke bli så altfor dyrt, får helt ok laptop til 5k og en stasjonær som drar litt spill kan du alltids få brukt for 5k. Sannsyngligvis ender du da også opp med en laptop som er mye lettere og bedre batteritid. Det er begrenset hvor mye (les: produktivt) du får gjort i forelesninger med en laptop (nei, facebook er ikke regnet med som produktivt). Du må nesten vurdere litt hvor du skal sitte fysisk og jobbe og prisen du vil betale for det. Lenke til kommentar
Hveem Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 Både det å sitte og programmere og det å spille på en "laptop" blir kjipt i lengden. Kjøp deg skjerm, mus og tastatur i såfall. Eller det aller beste er en stasjonær pluss en laptop. Det behøver ikke bli så altfor dyrt, får helt ok laptop til 5k og en stasjonær som drar litt spill kan du alltids få brukt for 5k. Sannsyngligvis ender du da også opp med en laptop som er mye lettere og bedre batteritid. Det er begrenset hvor mye (les: produktivt) du får gjort i forelesninger med en laptop (nei, facebook er ikke regnet med som produktivt). Du må nesten vurdere litt hvor du skal sitte fysisk og jobbe og prisen du vil betale for det. Jeg har en stasjonær allerede, men trenger en laptop til jeg skal flytte for videre studier. Jeg har ikke plass til å ha med den stasjonære heller til studiehybelen. Jeg har også ekstern skjer, tastatur og mus som skal brukes så det er greit. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Et bedre alternativ er denne: http://www.multicom.no/Xishan-W650S-15e6-Full-HD-Matt-IPS-Intel-Core-i7-4700MQe-16GBe-256GB-SSD-1TBe-GeForce-GT-850Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100560/p10628450 Men må kjøpe OS i tillegg. Skal du spare penger hadde jeg valgt denne: https://www.komplett.no/asus-f550ln-156-hd-matt/808886#!tab:extra Fungerer greit til programmering og lett spilling. Endret 27. mai 2014 av PgUp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå