Gå til innhold

Klone SSD til fil for senere bruk

Anbefalte innlegg

Hei. Har en SSD på 250GB som er fylt med Linux Mint og diverse programmer og innstillinger. Jeg skal gi bort denne SSDen, og lurer på om jeg kan legge hele SSDens innhold inn i en ISO-fil eller lignende, og legge fila på en backup-harddisk (som har mange andre ting liggende på den).

Jeg vil flytte over alle filene til en annen SSD senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig, løsningen kommer jo litt an på hva du skal bruke backupen til:

1. Kloning/backup som skal legges tilbake på en tilsvarende disk senere og brukes som OS disk

2. Du er kun ute etter filene på disken

Løsning:

1. Bruk et klone program som kan lage en kopi til fil. Selv bruker jeg Acronis til slikt. (finnes sikkert andre, kanskje gratis programmer også).

2. Bare kopier hele disken til en mappe, eller bruk Winrar f.eks og pakk hele disken til en fil.

Spiller ingen rolle om du ikke skal bruke den som OS disk senere.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare-bare å kopiere en stor disk/SSD inn på en mindre disk/SSD ...

Vanligvis må du krympe partisjonen(e) på den store disken slik at de kan få plass på den mindre.

Når det er gjort (- uvisst hvordan; kanskje GPartEd? -) kan du bruke Clonezilla eller Easeus Todo Backup til å lage et disk image av partisjonen(e). Senere kan du 'kopiere' dette imaget over til en ny disk/SSD.

Lenke til kommentar

Jeg har bare brukt Acronis på Windows-partisjoner - hvor det virker fint -, men aner ikke hva slags support de har for "Linux-partisjoner" (Ext2, Ext3, osv., whatever Mint bruker)

edit: Paragon Drive Copy virker også fint for Windows-partisjoner.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Clonezilla:

Filesystem supported: (1) ext2, ext3, ext4, reiserfs, reiser4, xfs, jfs, btrfs of GNU/Linux, (2) FAT12, FAT16, FAT32, NTFS of MS Windows, (3) HFS+ of Mac OS, (4) UFS of FreeBSD, NetBSD, and OpenBSD, (5) minix of Minix, and (6) VMFS3 and VMFS5 of VMWare ESX. Therefore you can clone GNU/Linux, MS windows, Intel-based Mac OS, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, Minix and VMWare ESX, no matter it's 32-bit (x86) or 64-bit (x86-64) OS. For these file systems, only used blocks in partition are saved and restored. For unsupported file system, sector-to-sector copy is done by dd in Clonezilla.

Jeg har aldri brukt Clonezilla selv; de andre programmene har vært bedre forklart og lettere å bruke, så jeg har gladelig betalt noen slanter for å få jobben gjort ... men Clonezilla virker å kunne gjøre en god del ting som de andre ikke støtter, inkl. det med diskpartisjonsstøtte.

Lenke til kommentar

Acronis True Image fikser alle slike utfordringer i alle fall. Null stress å gå fra en større disk til en mindre, så lenge det er plass til det du har av filer.

Jeg har bare brukt Acronis, og fikser "ALT" :D

Mindre og større array er iallefall ingen stress i kjeledress :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden gikk i glemmeboken på grunn av eksamen og slikt. Fant ut at jeg må ha SSDen ferdig formatert til i morgen. Mener det er ext3 partisjon. Skal prøve Clonezilla.

Må gjøre jobben fra en annen pc.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...