Gå til innhold

Gå til innkjøp av vannkjølings kitt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vortex er er et fenomoen som oppstår når man har for kraftig sug ift mottrykket i systemet.

Visuelt kan det enkelt sammenlignes med en skypumpe

eye-of-tornado-1.jpg

Dette resulterer i at pumpen suger inn luft, skaper støy og forringer kjølekapasiteten.

 

 

Vortex kan unngås ved bruk av en væskebryter, som man ser i f.eks EK sine X-RES varianet

ddc_xres.JPG

 

Det du ender opp med på en veldig liten loop er å kjøre pumpen på lav hastighet.

Regn med å måtte kjøre en D5 pumpe på 2/5 av maks hastighet på en så liten loop. Det er forsåvidt helt OK, men du utnytter veldig lite av det du har betalt for.

Men va er å regne som en liten loop? Her er to måter jeg har tenkt at det kan se ut. Er litt usikker på hvordan loopen skal gå, så setter pris på innspill. er dette en liten loop?

 

post-274628-0-45734800-1401564598_thumb.png

post-274628-0-82820400-1401564862_thumb.png

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Hvis du tenker estetikk, er noe av det styggeste som finnes, slanger som krysses.

Tenker først og fremst på dette med vortex. Vil jeg få problem med det om loopen min blir slik? Er loopen stor nok? Skal vel alltids klare å få det til å se fint ut.
Lenke til kommentar

Tror ikke du får problemer med det med et 5,25" reservoir.

Nå ble jeg litt usikker her. Du sa i forrige post at jeg kanskje kom til å få problemer med vortex, å nå tror du det går bra. Forklar litt, takk :) Tror du det går bra selv om jeg tar bort en radiator?
Lenke til kommentar

Jeg så ikke hvilket reservoir du skulle ha når jeg nevnte vortex. Det er ikke like enkelt å få vortex i et brønnmontert (firkantet) reservoir, som det er i en sylinder.

 

I tillegg er ikke loopen din såååå kort heller. Går bra.

Det var jo bra å høre. Svarte! Hadde egentlig bestemt meg for å bruke kabinettet jeg hadde, men nå har corsair introdusert den nye corsair carbide series air 240 og den fikk jeg veldig lyst på. Har plass til 2x240 radiatorer + at den har bra plass til kablene noe mitt kabinett ikke har. Tror du denne vil prestere en god del bedre til vannkjøling. nå vet vi jo ikke om den er noe bra, men den ser jo veldig bra ut. storebroren 540 er jo ganske bra.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Hei!

 

Da var så å si alle delene til vannkjølingen kommet.

post-274628-0-53070200-1402269537_thumb.jpg

Har planlagt hvor alt skal sitte, men er et spørsmål jeg har å det er hvordan vei skal CPU blocka stå på.

post-274628-0-75990600-1402269579_thumb.jpg

post-274628-0-23051400-1402269621_thumb.jpg

Skal hullene stå ovenfor hverandre eller ved siden av hverandre. Har søkt rundt på nettet og ser at noen gjør det på den ene måten og andre gjør det på den andre måten. Så jeg spør her, hva er best?

 

Har vel egentlig skjønt nå at noe av vitsen med vannkjøling er at det skal kjøle bra og at den skal gjøre det stille. Har viftekontroll på maskinen, men med bare en 120mm radiator, så må jeg vel regne med å kjøre sp120 vifta på full guffe om den skal kjøle bra, noen som vil si mye støy, så etter å gjort nøye mål kommer jeg til å instalere en 240 radiator i bunnen av kabinettet. Har bestilt inn 240 template slik at målene blir riktig. Må også heve kabinettet, så har bestilt føtter fra mnpctech.com. Det kommer til å bli trangt, men det skal gå bra. Fordelen da er at jeg kan kjøre viftene med lav volt slik at jeg slipper støyen. blir også å sette inn en 120 radiator bake.

post-274628-0-66305900-1402269488_thumb.jpg

Har som dere ser også bestemt meg for å bruke det kabinettet jeg har :)

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Det betyr ingen ting hvilken orientering CPU blokka har, men jeg ville satt den med portene ved siden av hverandre. Det eneste du må tenke på er at porten som er nærmest sentrum er INNGANG (i flows retning). Og så kan du vurdere å bytte ut jetplate'n. Dette står i manualen :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det betyr ingen ting hvilken orientering CPU blokka har, men jeg ville satt den med portene ved siden av hverandre. Det eneste du må tenke på er at porten som er nærmest sentrum er INNGANG (i flows retning). Og så kan du vurdere å bytte ut jetplate'n. Dette står i manualen :)

Fint å høre :) Men har det mye å si vilken jet plate jeg bruker? Tenkte om jeg kunne slippe å skru av blokka, så er det det beste. Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor mye det betyr i °C, men i og med at EK leverer blokka med forskjellige jetplates som er optimalisert for de ulike plattformene vil jeg tro at det betyr litt.

 

Det er rimelig lett å bytte den, men hvis du ikke føler deg sikker så lar du være.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor mye det betyr i °C, men i og med at EK leverer blokka med forskjellige jetplates som er optimalisert for de ulike plattformene vil jeg tro at det betyr litt.

 

Det er rimelig lett å bytte den, men hvis du ikke føler deg sikker så lar du være.

Men da skal jeg ta å bytte. så nettopp på en video av en som gjorde det, å det så jo enkelt ut det.

post-274628-0-52515300-1402318007_thumb.jpg

J3 er pre-installert, så da må jeg vel bytte ut den med j2 som er optimalisert for LGA-1150.

Lenke til kommentar

Like greit å bytte ja.

 

Vær forsiktig når du skrur av blokka, så du ikke riper den. Og pass på at du får med deg hvilken vei jetplaten ligger (ift selve blokka), så du får den tilbake riktig vei/riktig orientering. Du vil nok se avtrykk etter den gamle platen, så det er rimelig greit. Selve jetplaten ligger låst mellom 4 små punkter i hjørnene. Pass på at o-ringen ligger skikkelig når du setter på plass blokka igjen (lett for å skli ut av hakk), og så kryss-stammer du :)

 

Edit: Du kan jo se gjennom din blokk så da er det jo rimelig grei skuring å få det rett. På det bildet hvor du har portene på blokka ved siden av hverandre (parallelt med PCIE portene) så kan du se at jetplaten ligger i motsatt retning, altså parallelt med rambrikkene. Det er denne orientering selve chipen har under IHS'n, og dermed bør det bli mest riktig å sette blokken denne veien.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Like greit å bytte ja.

 

Vær forsiktig når du skrur av blokka, så du ikke riper den. Og pass på at du får med deg hvilken vei jetplaten ligger (ift selve blokka), så du får den tilbake riktig vei/riktig orientering. Du vil nok se avtrykk etter den gamle platen, så det er rimelig greit. Selve jetplaten ligger låst mellom 4 små punkter i hjørnene. Pass på at o-ringen ligger skikkelig når du setter på plass blokka igjen (lett for å skli ut av hakk), og så kryss-stammer du :)

 

Edit: Du kan jo se gjennom din blokk så da er det jo rimelig grei skuring å få det rett. På det bildet hvor du har portene på blokka ved siden av hverandre (parallelt med PCIE portene) så kan du se at jetplaten ligger i motsatt retning, altså parallelt med rambrikkene. Det er denne orientering selve chipen har under IHS'n, og dermed bør det bli mest riktig å sette blokken denne veien.

Ok, skal ta å bytte den om en liten stund. Var en ting til jeg lurte på. Er det lurt å helle den ferdigblandede kjølevesken rett i radiator å riste litt rund for å få ut drit og lort som kan gjemme seg inne i radiatoren? samme gjelder slangene, eller er det bare tull?

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Har du nok kjølevæske å bruke så kan du gjerne skylle gjennom alt ja.

Sitter å vurderer om jeg skal gå for en 45mm tykk radiator bake eller en som er 30mm. Hvor mye bedre er den som er 45mm enn den som er 30mm når det kommer til å kjøle ned?

det er disse to det er snakk om:

https://www.techbay.no/product.html/techbay-radiator-extreme-1x120-45

https://www.techbay.no/product.html/techbay-radiator-standard-1x120-30

Lenke til kommentar

Av de to du har lenket til er valget lett: 45mm.

 

Hvorfor? Det handler om arealet det veksles mot. Så lenge begge radiatorene har samme FPI (fins per inch) så vil en tykkere radiator ha større areal enn en tynn radiator. En tynn radiator kan bare konkurrere mot en tykk radiator hvis den har fler FPI. Men med høyere FPI må du gjerne booste opp viftene, som kan resultere i mer støy. En god anbefaling er nok tykkest mulig radiator, men lav FPI så du kan kjøre viftene på lav RPM.

 

Hvis det er en 120mm radiator du er ute etter, har fysisk plass i kabinettet og har råd:

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Radiator/EK/EK-CoolStream-RAD-XTX-120-1x120mm-G1-4-Leveres-uten-nippler-117042-p0000051527.aspx

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Av de to du har lenket til er valget lett: 45mm.

 

Hvorfor? Det handler om arealet det veksles mot. Så lenge begge radiatorene har samme FPI (fins per inch) så vil en tykkere radiator ha større areal enn en tynn radiator. En tynn radiator kan bare konkurrere mot en tykk radiator hvis den tynne har fler FPI. Men med høyere FPI må du gjerne booste opp viftene, som kan resultere i mer støy. En god anbefaling er nok tykkest mulig radiator, men lav FPI så du kan kjøre viftene på lav RPM.

 

Hvis det er en 120mm radiator du er ute etter, har fysisk plass i kabinettet og har råd:

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Radiator/EK/EK-CoolStream-RAD-XTX-120-1x120mm-G1-4-Leveres-uten-nippler-117042-p0000051527.aspx

Vet du sånn ca. hvor mye lavere temperatur jeg kan forvente dersom jeg går for 45mm. tingen er at det kommer ikke til å se like bra ut å ha en 45mm tykk radiator bake kontra det å ha en som er 30mm, men er det slik at jeg får mye bedre temperatur med 45mm så går jeg for den.

 

Edit: den radiatoren får jeg ikke plass til. bredden på selve radiatoren kan maks være 120mm.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...