sunnySR Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Sitter å vurderer om jeg heller skal gå for en slik pumpe/tank istede for EK 2.2. https://www.techbay.no/product.html/ek-tank-ek-sbay-ddc-32-pwm?category_id=157 Tror at plassmessig er det ganske lurt, men så koster jo den en del mer en den som kommer med i kittet. Hva tror dere? Endret 28. mai 2014 av sunnySR Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Hvis du først skal noe bra, men samtidig billigere gpr du for EK sin kraftigste pumpe/res kombo. https://www.techbay.no/product.html/ek-vanntank-m/pumpe-ek-d5-vario-x-res-140?category_id=161 Denne jeg bruker selv, bare den som er hakket mindre. Kan absolutt anbefales. Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Hvis du først skal noe bra, men samtidig billigere gpr du for EK sin kraftigste pumpe/res kombo. https://www.techbay.no/product.html/ek-vanntank-m/pumpe-ek-d5-vario-x-res-140?category_id=161 Denne jeg bruker selv, bare den som er hakket mindre. Kan absolutt anbefales. Igjen kommer jeg til kort pga dårlig plass i kabinettet. Har prøvd å tenke ut hvor jeg kan sette den, men uansett hvordan jeg har tenkt har jeg kommet fram til at den blir for stor. Har du noe forslag på hvor jeg kan sette den? Ser jo at den pumpen jeg linket til er nesten like kraftig som den du har. Din pumper 1500 liter vann i timen, mens den jeg linket til pumper 1000 liter. Blir jo en del bedre en den som følger med kittet, som bare pumper 400 liter. Prøver liksom å finne bedre produkter som passer bedre i mitt kabinett slik at jeg får presset inn så mange radiatorer som jeg kan. Dersom jeg kjøper den jeg linket til kan jeg kjøpe 3 120 radiatorer for å kjøle ned cpuen. Endret 29. mai 2014 av sunnySR Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Nå er ikke jeg kjent med kabinettet ditt, men dersom det har egne vannkjølingsåpninger bak så kan du fint sette en kombo utenpå kabinettet. Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Nå er ikke jeg kjent med kabinettet ditt, men dersom det har egne vannkjølingsåpninger bak så kan du fint sette en kombo utenpå kabinettet.Det har jeg ikke, det er et m-atx kabinett som du ser i første post. Må helt ærlig si at er man kommet så langt at man må begynne å montere radiatorene på utsiden, ja da er på tide å kjøpe seg nytt kabinett. Har sett på en del bilder av folk som har gjort det, å det ser utrolig stygt ut. Da ødlegger man looken totalt. Det mener nå jeg. Endret 29. mai 2014 av sunnySR Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Det er jeg enig med deg i. Du får kjøpe noe smått. Du skal ikke oppgradere til tower da. Midi altså. Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Har vurdert det ja, men har lyst til å bruke kabinettet jeg har nå, pga. jeg har brukt en del penger på det i å med at jeg fikk custom laga et side vindu til det og skjært ut et hull i toppen for vifta. Det er klart at "Bigger is Better", men synes at det er litt sjarmerende å se hvor mange radiatorer jeg klarer å få presset inn i det lille kabinettet. Særlig vis det ser bra ut og at det kjøler bra. Har ikke sett noen prøve å custom vannkjøle dette kabinettet, så hadde lyst til å se om det var mulig. Men skal ikke legge sjul på at jeg angrer på at jeg ikke gikk for corsair vengeance C70 som var kabinettet jeg egentlig hadde tenkt til å kjøpe. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal gå for farget slange og klar veske eller om jeg skal gå for klar slange og farget veske. Kommer til å bruke fargen rød. Har litt lyst til å montere UV lys, så vet ikke hvilken kombinasjon som er best. Noen som har noen innvendinger? Endret 29. mai 2014 av sunnySR Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Nå har jeg sittet å valgt ut vannkjølingsdeler. I utgansngpunktet skulle jeg bare ha et slikt sett til 1700 kroner, men nå har jeg endt opp med noe helt annet. Jeg har valgt alt av deler selv og har endt opp med denne listen: Jeg ville i utgangspunktet ha EK settet for alt fulgte med + at det var med et tykt hefte på hvordan alt skulle gjøres, men trenger jeg det? Ser nå ganske enkelt ut å sette inn vannkjøling. Skal nevnes at jeg skal ha uv røde slanger + at jeg kommer til å få rabatt på produktene etter avtale, men endelig pris vet jeg ikke. Jeg vet at jeg ikke trenger bitspower nipler og svivel, men må si at de så lekre ut + at har hørt at kvaliteten er meget bra. Kommer også mest sannsynlig til å kjøpe 1 (kanskje 2) radiator til, men er usikker på hvordan med tanke på plassen, så blir å vente med det til jeg jeg har fått testet ut PE radiatoren. Må bare spørre. Er det normalt å bruke 4000 på custom vannkjøling? Ser tingene jeg har i listen bra ut og tror dere at det vil fungere bra? Endret 30. mai 2014 av sunnySR Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Ja, det er fort gjort å bruke en del tusen på ordentlig vann Må du absolutt ha strømningindikator? Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Ja, det er fort gjort å bruke en del tusen på ordentlig vann Må du absolutt ha strømningindikator? Nei, må vel egentlig ikke ha det, men har leste en del tråder om folk som har ødelakt komponentene sine fordi pumpen døde og at de ikke oppdaget det før det var for sent. Tror du at det bare er tull å kjøpe det? Endret 31. mai 2014 av sunnySR Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Tanken bak en flowindikator er god, fordi selv om pumpen går så kan det være noe som gjør at man ikke har flow (og da knekker du en slik pumpe veldig raskt). Problemet med den flowmåleren du har satt opp der er at du er avhengig av at hovedkortet ditt støtter veldig lave hastigheter på viftetilkoblingene (200rpm og nedover), i tillegg er det dårlige lager på den impelleren. Jeg ville droppet alt av flowmåling, og heller bare lest ut hastigheten til pumpen og temperaturen til komponentene dine (Disse kombinert gir en god indikasjon om noe er galt). Endret 31. mai 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 Tanken bak en flowindikator er god, fordi selv om pumpen går så kan det være noe som gjør at man ikke har flow (og da knekker du en slik pumpe veldig raskt). Problemet med den flowmåleren du har satt opp der er at du er avhengig av at hovedkortet ditt støtter veldig lave hastigheter på viftetilkoblingene (200rpm og nedover), i tillegg er det dårlige lager på den impelleren. Jeg ville droppet alt av flowmåling, og heller bare lest ut hastigheten til pumpen og temperaturen til komponentene dine (Disse kombinert gir en god indikasjon om noe er galt). Skjønner. Ja, men da dråpper jeg å kjøpe strømningsindikatoren. Ser komponentene ellers ok ut? Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Det ser fint ut. Vannkjøling er dyrt, noe som sikkert bidrar til at det forblir en nisje. Det er alltid dyrt første gangen, du kan trøste deg med at når du skal utvide slipper du noe billigere unna. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Syntes jo også at full vannkjøling med 1 120 mm rad blir tullete. Bytt kabinett og øk arealet Endret 31. mai 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Tja, kan være enig i det. Men utgangspunktet for en større loop senere er jo der. Jeg startet med en 240 rad, så ballet det bare på seg. Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 Vel, nå har jeg jo ikke tenkt til noe full vannkjøling med det første. Er jo bare cpu som skal kjøles. Jeg kommer til å kjøpe 1 stk til PE radiator om jeg finner ut at jeg har plass også bestiller jeg en hw labs sr-1 når jeg får svar fra en nettbutikk i england. Så da har jeg 3 120 radiatorer til å kjøle ned cpu. Så kjøler jeg ned gpu og kanskje ram brikkene når jeg har kjøpt meg nytt grafikkort. Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Kjøling av ram er bare kosmetisk, det har ingen praktisk nytte. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Problemet med en så liten loop er vortex. Ram er bare tull ... Gpu og cpu er tingen Endret 31. mai 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 Problemet med en så liten loop er vortex. Ram er bare tull ... Gpu og cpu er tingen Hva mener du med vortex? Vet det, men det ser litt bra ut når du først har vannkjølt cpu og gpu. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Vortex er er et fenomoen som oppstår når man har for kraftig sug ift mottrykket i systemet. Visuelt kan det enkelt sammenlignes med en skypumpe Dette resulterer i at pumpen suger inn luft, skaper støy og forringer kjølekapasiteten. Vortex kan unngås ved bruk av en væskebryter, som man ser i f.eks EK sine X-RES varianet Det du ender opp med på en veldig liten loop er å kjøre pumpen på lav hastighet. Regn med å måtte kjøre en D5 pumpe på 2/5 av maks hastighet på en så liten loop. Det er forsåvidt helt OK, men du utnytter veldig lite av det du har betalt for. Endret 31. mai 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå