Gå til innhold

Gå til innkjøp av vannkjølings kitt?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har i lengre tid tenkt på om jeg skal custom vannkjøle maskinen. Har i dag en h60 som står i push/pull å som fungerer ganske bra til mitt bruk. Men har lyst til å personalisere maskinen enda mere kun fordi det ser ut som om det kan bli riktig bra dersom man gjør det riktig. Hadde vært fint om temperaturene gikk ned, men det er i hovedsak for syns skyld at jeg vil vannkjøle.

 

Når det kommer til plass, så er det begrenset. Har et cougar spike M-ATX kabinett som har begrensett med plass, men utifra målinger jeg har gjort skal det meste av ting passe.

 

Nå har det seg slik at jeg er ganske ny når det kommer til vannkjøling så tenkte kanskje å kjøpe et ferdig kitt fra EK. Har sett på disse to å har litt problemer med å velge.

 

https://www.komplett.no/ekwb-ek-kit-l120-water-cooling-kit/811933

http://techbay.no/product.html/ek-vannkjolingssett-ek-kit-l120?category_id=84

 

Disse to settene ser nøyaktig lik ut, utenom at radiatoren er forsjellig. Radiatoren fra komplett er en EK-coolStream PE 120 rad med disse specsa.

Dimensions: 160 x 130 x 38mm (L x W x H)
Weight: 0.53kg
Liquid Capacity: ~130mL
FPI: 38 (19 split fin)

 

Så er det den fra techbay. Det er en EK-coolstream XT 120 med disse specsa.

Dimensions (LxWxH): 154x119x47mm
Weight: Approx. 630g
Liquid Capacity: Approx. 170 ml (5,75 fl oz)

Fin density: 11 FPI

 

Hva skal man velge? Hva er best? Har lest at tykkelsen på radiatoren har mye å si, men at mye FPI er også bra.

 

Er det noe vits å vannkjøle i et så lite kabinett? Tror dere jeg vil se noen bedre temperaturer og tror dere disse kittene er noe å sattse på? Kan nevne at jeg kommer til å kjøpe klar kjølevekse i røde PrimoFlex Advansed LRT slanger. Tar også imot andre forslag, men tenkte at de settene kunne være en god start.

 

Tenker kanskje også at jeg vannkjøler gpu når nytt skjermkort (800-serien) blir kjøpt senere i år eller til neste år.

Kommer også til å kjøpe en full-moduler strømforsyning dersom jeg skal vannkjøle. Tenker da å bruke bitfenix rød og svarte kabler for å matche resten.

 

Legger ved litt bilder av bygget slik det ser ut idag.

 

post-274628-0-79178200-1401127301_thumb.jpg

post-274628-0-25761900-1401127360_thumb.jpg

post-274628-0-45164500-1401127396_thumb.jpg

post-274628-0-79691400-1401127436_thumb.jpg

post-274628-0-75560200-1401127471_thumb.jpg

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radiatoren med høy fpi krever vifter med høyere statisk trykk. HVis du skal legge til en gpu i loopen senere må du ha en større/flere radiatorer.

De startet vel med XT til de kitene, så PE er kommet senere.

 

Temperaturmessig er der ikke mye å hente.

Endret av eyvind1
Lenke til kommentar

Har tenkt å bruke to corsair sp 120 performance edition vifter i push-pull. Så hvem av dem er best?

 

Jepp, kommer til å kjøpe en till radiator dersom jeg skal kjøle ned gpu også. Var bare usikker på om PE radiatoren var dårligere i og med at den var tynnere.

 

Har jo et gtx 660 ti, men tenker at det ikke er vits å bynne å vannkjøle det om jeg skal kjøpe nytt. også er det vel bare tull å overklokke mid-range kort. Tenkte jeg skulle kjøpe et 870 eller 880 kort når det kommer, så vannkjøle det.

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å gå for den radiatoren med flest fpi i og med at jeg kommer til å bruke to sp120 vifter.

Etter å ha sett litt på bilder av radiatoren, ser jeg at kabinettet er litt for lite til å få inn radiatoren foran.

 

Så jeg tok frem litt verktøy å begynte å modifisere litt, slik at jeg får inn radiatoren foran :)

post-274628-0-54292500-1401222212_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tipper det skal gå greit, men jeg ville kanskje gått for D5 da den er den sterkeste. Da har du margin for senere oppgradering. Bruker den selv til 360+280rad, cpu og gpu sli. Helt kanon. http://www.ekwb.com/shop/pumps-and-accessories/pumps/ek-d5-series-pump/ek-d5-vario-laing-d5-vario.html

Ser bra ut den, men tror ikke jeg får plass til den. Da må jeg nok vannkjøle gpu også slik at jeg får litt bedre plass. Tror at jeg går for 2.2, så får jeg oppgradere senere on jeg får bedre plass i kabinettet. Tror du det er vits å vannkjøle et gtx 660 ti kort? Vet du om denne kjølevesken kan helles rett i tanken? (http://techbay.no/product.html/ek---ekoolant-klar-1-liter?category_id=149) Jeg trenger vel ikke å blande det med destilert vann? Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Jada. Den kjølevæsken bruker jeg selv. Helte rett i tanken og funker ganske så godt.

Det å vannkjøle ett 660ti ser jeg personlig på som veldig bortkastet. Da ville jeg heller ventet til du hadde oppgradert til ett heftigere kort og kjørt på med vannblokk og bakplate da isteden. :)

Supert! Det var det jeg også tenkte. Kjøper meg et gtx 880 når det en gang kommer, så vannkjøler jeg det. Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker en stillegående maskin, så bør du ikke velge en radiator som har høy fpi. Kan også anbefale hw labs sine sr-1 radiatorer. De yter konge med saktegående vifter (700-1400rpm).

Vet det, men har lest at dersom man vil ha en stillegående maskin ved bruk av radiatorer med lav fpi burde man ha mange/store raditorer slik at man får bra kjøling. Føler at jeg er mer redd for varme enn jeg er for støy. Har nettopp kjøpt sp120 vifter å vil helst bruke dem. Hvor får jeg tak i hw labs sr-1 radiator i norge? Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Tja. Du klarer nok å få et stillegående system uansett radiator, så ville ikke hengt meg så mye opp i det.

Når du en gang skal han en ny kan jo du vurdere 240 eller 360. Hvis du skal ha rom for overklokking så er det greit med litt ekstra kjøleflate.

Hvis du får deg en viftestyring så kan jo du justere hastigheten, vanligvis fra 60% og opp avhengig av startspenning på viftene.

 

Jeg er i gang med et system som har 3x360 på cpu/2xgpu og hovedkort. Det går helt fint på 1x360 og 1x240, men moderasjon er som kjent for pyser.

Endret av eyvind1
Lenke til kommentar

 

Hvis du ønsker en stillegående maskin, så bør du ikke velge en radiator som har høy fpi. Kan også anbefale hw labs sine sr-1 radiatorer. De yter konge med saktegående vifter (700-1400rpm).

Vet det, men har lest at dersom man vil ha en stillegående maskin ved bruk av radiatorer med lav fpi burde man ha mange/store raditorer slik at man får bra kjøling. Føler at jeg er mer redd for varme enn jeg er for støy. Har nettopp kjøpt sp120 vifter å vil helst bruke dem. Hvor for jeg tak i hw labs sr-1 radiatorer i norge?

 

Jeg kjøpte min fra deal.no. Gå inn på nettsiden dems, og søk på sr-1. Så vil du få opp mange i forskjellige størrelser. Kan ta litt tid hvis de må bestille fra utlandet. Tok nesten en måned før jeg fikk min sr-1 560.

Lenke til kommentar

Tja. Du klarer nok å få et stillegående system uansett radiator, så ville ikke hengt meg så mye opp i det.

Når du en gang skal han en ny kan jo du vurdere 240 eller 360. Hvis du skal ha rom for overklokking så er det greit med litt ekstra kjøleflate.

Hvis du får deg en viftestyring så kan jo du justere hastigheten, vanligvis fra 60% og opp avhengig av startspenning på viftene.

 

Jeg er i gang med et system som har 3x360 på cpu/2xgpu og hovedkort. Det går helt fint på 1x360 og 1x240, men moderasjon er som kjent for pyser.

Ja ble litt usikker på hvilken radiator jeg skal kjøpe, men tror jeg går for EK PE 120. Var usikker på om jeg kanskje skulle kjøpe 2, så har jeg en i toppen og en foran. Så kjøper jeg en 3 når jeg skal vannkjøle gpu. Vet du om det går bra å kjøre 3 radiatorer i samme loop? 240/360 radiator får bli i mitt neste kabinett, for jeg har ikke sjans å få plass til 240 radiator i det kabinettet jeg har nå. Viftestyring har jeg allerede, så det blir ikke noe problem.

 

3x360? hvordan kabinett har du om jeg får spørre?

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du ønsker en stillegående maskin, så bør du ikke velge en radiator som har høy fpi. Kan også anbefale hw labs sine sr-1 radiatorer. De yter konge med saktegående vifter (700-1400rpm).

Vet det, men har lest at dersom man vil ha en stillegående maskin ved bruk av radiatorer med lav fpi burde man ha mange/store raditorer slik at man får bra kjøling. Føler at jeg er mer redd for varme enn jeg er for støy. Har nettopp kjøpt sp120 vifter å vil helst bruke dem. Hvor for jeg tak i hw labs sr-1 radiatorer i norge?

 

Jeg kjøpte min fra deal.no. Gå inn på nettsiden dems, og søk på sr-1. Så vil du få opp mange i forskjellige størrelser. Kan ta litt tid hvis de må bestille fra utlandet. Tok nesten en måned før jeg fikk min sr-1 560.

 

Skjønner. Har hørt så mye dårlig om deal.no at jeg vet ikke om jeg tør å bestille derifra.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt et Caselabs M8

 

Radiatorer har lav restriksjon, så det skal gå helt fint.

Såpass, ja den burde vel fungere bra til vannkjøling.

Tror du det kan være lurt å kjøpe 2 PE 120 radiatorer og vannkjøle cpu med, eller skal jeg bare bruke 1 også kjøpe 1 til når jeg skal vannkjøle gpu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...