Gå til innhold

P4 2.6 temperatur

Doktor Progg

Anbefalte innlegg

Halla!

Fikk min nye pc på fredag og fikk den bygt uten større problemer. Jeg installerte Winbond programmet (hardware monitor) som fulgte med hovedkortet (abit ic7-g) og CPU'en min ligger på ca. 50 grader idle, fyker opp i 60 grader med mindre applikasjoner og opp i 70 grader når jeg hadde spilt Sim City 4 en stund (det spillet er jo sinnsykt heavy da).

Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Jeg skal optimalisere litt luftflyt inni kabinettet (Chieftec dragon med en ekstra 80mm vifte) riktignok, men... :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg sitter på ca samme pc som deg akkurat nå, (P4 2.8 PC800, MSI 875P-Neo hovedkort, ellers nesten samme pc :D ), men temperaturen på min cpu kommer sjelden over 45 grader. Du sier at temeraturen kommer over 70(!) grader når du har spillt endel! Etter min mening bør du gjøre noe med dette. En P4 skal generelt ikke over 60 grader!

Jeg har kjøpt en "Mist - Black Silence" fra microplex som fungerer over all forventing! Testet en gang med døra av og temperaturen min kom helt ned i 28.5 grader(!!), på idle selvfølgelig. Ligger på 38-43 ved spilling med døra på! (Var oppe i 60 grader en gang med vifta som fulgte med cpu'en) Har dessverre ikke prøvd simcity4 enda, men skal få skaffet det i løpet av noen få dager! Jeg skriver tilbake så fort jeg har prøvd! Jeg har riktignok optimailsert kabinettet mitt for maksimal luftgjennomstrømning (80mm og 92mm innsug i fronten) og lagt kablene slik at de ikke bremser luften.

Mvh Martin

Lenke til kommentar

OMFG! Dette er lite bra og kan tyde på at du har hatt litt problemer med å montere kjøleren/ødelagt TIM'en, kansje du har fått partikler mellom selveste IHS og TIM slik at kjøleribben ikke får 100% kontakt med CPU'en.

Istedet for å bruke den medfølgende TIM som er montert på kjøleribben så bør du bruke en god varmeledende pasta, jeg anbefalervArtic Silver 5 som er det absolutt beste som finnes på markedet.

Jeg har sett temperaturdrops på 10 grd ved å bruke pasta fremfor TIM.

Rens både IHS og fjern restene av TIM og legg på et ytterst tynt lag med kjølepasta (TIM blir uansett ødelagt når du løsner kjøleren).

Jeg kjører samme CPU som du har @3.4GHz og den kommer ikke over 46-47 grd så her er det virkelig noe gæli.

Lenke til kommentar
Jeg har et hermetisk lukket kabinett med kun dual-vifte-psu..........

En slik psu hjelper veldig bra på kjøling av cpu, da den vanligvis er montert rett over. Spesielt når man ikke har ytterligere kjøling av kabinettet.

Når det gjelder misvisende temp. på f.eks. Abit IC7-G, ber jeg trådstarter lese denne på Abits forum. Det er riktig slik som Snekker`n beskriver det. Du kan trekke fra 10-15 grader på tempen du får oppgitt. I kombinasjon med dårlig kjøling av cpu/kabinett, er temperaturene ganske naturlige.

Lenke til kommentar
Jeg har et hermetisk lukket kabinett med kun dual-vifte-psu..........

En slik psu hjelper veldig bra på kjøling av cpu, da den vanligvis er montert rett over. Spesielt når man ikke har ytterligere kjøling av kabinettet.

Når det gjelder misvisende temp. på f.eks. Abit IC7-G, ber jeg trådstarter lese denne på Abits forum. Det er riktig slik som Snekker`n beskriver det. Du kan trekke fra 10-15 grader på tempen du får oppgitt. I kombinasjon med dårlig kjøling av cpu/kabinett, er temperaturene ganske naturlige.

Fint å få den bekreftet hadde ikke lest den før, mine vurderinger var utifra egne tester med ganske så nøyaktig måleutstyr.

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at det var en bitteliten ripe i kjølepastaen under heatsinken når jeg satte sammen kassa. Kan det ha noe som helst å si?? Jeg mener, den ripa var liten.

Hva slags ripe? En som skjærer inn i kjøleren ripe på kjøleren er farlig. Hvis det bare er på pastaen så er det ikke farlig. Men prøv å bytte kjøler og kjøp artic silver pasta og se om det hjelper! Også lurer jeg på hvor varmt det er i kabinettet ditt og i rommet du har maskinen i. Hvis det er varmt i rommet så blir temp HØY. Hvis det er kun prosessoren som blir varm så er det trolig kjøleren. Bare husk det at man skal ikke stole på de intergrerte temp. følerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...