Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt uten lappen

cyvey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvordan kan de gjøre oppkjøringen ugyldig når det ikke er satt noen dom. Det vil vel bli tilbakevirkende straff i såfall?

Les det jeg skriver i dette innlegget og særlig det jeg streker under:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1584048&do=findComment&comment=21676323

Jeg har lest men muligens ikke forstått det men jeg har fortsatt ikke får noen dom? det tilsvarer vel at jeg på en slags måte ikke har kjørt uten lappen da ingen dom har blitt gitt

Lenke til kommentar

Altså det vil bli tilbakevirkende kraft? men Uansett vil dette gjelde moped?

Her skal jeg ærlig si meg litt usikker så akkurat hvordan dette fungerer i sin helhet, så kanskje andre kan korrigere meg på dette:

Tilbakevirkende kraft er vel feil og kalle det da du antageligvis på stedet ble informert om at du har gjort en ulovlig handling og vil få en straff for dette. Det ligger derimot ikke i politibetjentens oppgave å vurdere hvilken straff du skal få, selv om det i følge § 24a, som jeg tidligere siterte ut i fra lovdata, er en standardstraff for det du gjorde.

Hey! Ble du tatt for kjøring på moped uten førerkort på moped?

Han nevner innledningsvis at dette gjelder A1. Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Her skal jeg ærlig si meg litt usikker så akkurat hvordan dette fungerer i sin helhet, så kanskje andre kan korrigere meg på dette:

Tilbakevirkende kraft er vel feil og kalle det da du antageligvis på stedet ble informert om at du har gjort en ulovlig handling og vil få en straff for dette. Det ligger derimot ikke i politibetjentens oppgave å vurdere hvilken straff du skal få, selv om det i følge § 24a, som jeg tidligere siterte ut i fra lovdata, er en standardstraff for det du gjorde.

Hey! Ble du tatt for kjøring på moped uten førerkort på moped?

Han nevner innledningsvis at dette gjelder A1.

Var dette jeg lurte på. har blitt informert men så kjørte de bare...

Lenke til kommentar

Når du får dommen din så vil den gjelde fra dagen du ble tatt i å kjøre ulovlig.

Ingen tilbakevirkende kraft: Du hadde ikke lappen når du ble stoppet. Hadde det derimot vært lovlig å kjøre uten lappen og det etterpå hadde komt en ny lov som forbyr dette. Da ville det vært tilbakevirkende. Du skal straffes etter de lovene som gjaldt når du gjorde lovbruddet. Fjernes loven, kan du slippe unna, men du kan ikke straffes for en lov som ikke eksisterte. Så om du er heldig slipper du kanskje unna med en bot.

Lenke til kommentar

Når du får dommen din så vil den gjelde fra dagen du ble tatt i å kjøre ulovlig.

Ingen tilbakevirkende kraft: Du hadde ikke lappen når du ble stoppet. Hadde det derimot vært lovlig å kjøre uten lappen og det etterpå hadde komt en ny lov som forbyr dette. Da ville det vært tilbakevirkende. Du skal straffes etter de lovene som gjaldt når du gjorde lovbruddet. Fjernes loven, kan du slippe unna, men du kan ikke straffes for en lov som ikke eksisterte. Så om du er heldig slipper du kanskje unna med en bot.

Lurer på hvordan dette vil eller kan kolidere visst jeg har tatt oppkjøring og bestått

Lenke til kommentar

lurte bare på om jeg kan få moped lappen

Du kan ta mopedlappen. Sperrefristen vil ikke gjelde for moped.

men da kommer enda et spørsmål. visst jeg består oppkjøring til A1 får du jo moped lappen så dermed blir det like dyrt som og ta mopedkurs. da vil vel kun moped lappen gjelde?

Lenke til kommentar

Teknisk sett har du ervervet førerrett for moped via A1 dersom du består oppkjøringen i morgen. Sannsynligvis vil derfor heller ikke denne førerretten for moped være gyldig dersom du får sperrefrist på A1 etter den ulovlige kjøringen.

Ok takk for all hjelp

Lenke til kommentar

Sperrefrist følger direkte av loven, det treffes ikke vedtak eller fastsettes dom på sperrefrist. Du har sperrefrist nå; spørsmålet er bare om sperrefristen er registrert i de rette datasystemene. Dermed blir det heller ikke snakk om noen tilbakevirkende kraft.

Dersom du skulle bestå praktisk prøve i morgen har du bestått praktisk prøve, men vedtaket om førerrett som treffes på bakgrunn av prøvene vil være ugyldig fordi det er truffet i strid med tvingende rettsregler. Det kan dermed omgjøres når politiet kommer så langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Får man sperrefrist på A1 får man vel sperrefrist på Moped også? Samme om man får sperrefrist på bil så får man vel på Moped/A1? Hvis ikke kan man jo kjøre uten lappen på en traktor hvis man aldri skal ta traktor lappen uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...