Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt uten lappen

cyvey

Anbefalte innlegg

Har det slik at jeg ble tatt uten lappen men har oppkjøring i morgen, dette da på A1. saken min har enda ikke blitt sett på så da har jeg vel ikke sperrefrist og kan vel da og møte opp til oppkjøring? (Trenger ikke moralpreken)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

haha godt spørsmål, men utifra det jeg har lest om emnet tidligere så kan du ikke det, med mindre de gjør en feil vedrørende behandlingen av ditt eventuelle førerbevis.

Lenke til kommentar

haha godt spørsmål, men utifra det jeg har lest om emnet tidligere så kan du ikke det, med mindre de gjør en feil vedrørende behandlingen av ditt eventuelle førerbevis.

Vi har ringt de og de sa at saken ikke var behandlet. Har sjekket på vegvesen.no og oppkjøringen står der fortsatt. I beste fall får jeg lappen og får sperrefrist etterpå?

Lenke til kommentar

Vi har ringt de og de sa at saken ikke var behandlet. Har sjekket på vegvesen.no og oppkjøringen står der fortsatt. I beste fall får jeg lappen og får sperrefrist etterpå?

I beste fall, ja. Men verste fall er verre i mitt syn.

Jeg hadde ringt kjørelærer og spurt hva han synes.

Lenke til kommentar

I beste fall, ja. Men verste fall er verre i mitt syn.

Jeg hadde ringt kjørelærer og spurt hva han synes.

Tørr ikke... Føler meg jævla dum. verste var at jeg bare kjørte 250m

Lenke til kommentar

Tar vel 2-3 uker før saken er behandlet og du får bot. Så tar det sikkert 2-3 uker før sperrefrist er registrert. Snakker ut ifra erfaring.. Ta oppkjøring du. Har lest en del om folk som har fått sperrefrist/skulle få det men de rakk å kjøre opp før de fikk det. Lappen ble ikke tatt fra de.

Lenke til kommentar

Antageligvis vil oppkjøring din være ugyldig. Har du kjøretime i morgen så må du vel betale for den uansett siden normal praksis er at slike timer skal avbestilles klokken tolv. Du kan jo alltids ta den og håpe på det beste når det kommer til saken din.

Uansett så er vel hele lappen sløst bort nå siden, så sant jeg ikke husker feil fra grunnkurset på MC jeg hadde for ca en måned siden, så får du utsettelse på to år hvilket vil si at når sperrefristen går ut så må du ta hele sertifikatet på nytt.

Men 250 meter ja. Da var du vel ute på offentlig vei da?

Lenke til kommentar

Tar vel 2-3 uker før saken er behandlet og du får bot. Så tar det sikkert 2-3 uker før sperrefrist er registrert. Snakker ut ifra erfaring.. Ta oppkjøring du. Har lest en del om folk som har fått sperrefrist/skulle få det men de rakk å kjøre opp før de fikk det. Lappen ble ikke tatt fra de.

Det jeg satser på :D

Antageligvis vil oppkjøring din være ugyldig. Har du kjøretime i morgen så må du vel betale for den uansett siden normal praksis er at slike timer skal avbestilles klokken tolv. Du kan jo alltids ta den og håpe på det beste når det kommer til saken din.

Uansett så er vel hele lappen sløst bort nå siden, så sant jeg ikke husker feil fra grunnkurset på MC jeg hadde for ca en måned siden, så får du utsettelse på to år hvilket vil si at når sperrefristen går ut så må du ta hele sertifikatet på nytt.

Men 250 meter ja. Da var du vel ute på offentlig vei da?

Fylte bensin. øvde på krypkjøringen... trillet ned til bensinstasjonen og tenkte så smart så jeg er hvorfor skyve den opp igjen. Sperrefristen er vel kun på 6mnd? Politimannen har skrever personlig mail til juristen for at jeg skal slippe utsettelse. Oppkjøringen er kl 09.35

Lenke til kommentar

Fylte bensin. øvde på krypkjøringen... trillet ned til bensinstasjonen og tenkte så smart så jeg er hvorfor skyve den opp igjen. Sperrefristen er vel kun på 6mnd? Politimannen har skrever personlig mail til juristen for at jeg skal slippe utsettelse. Oppkjøringen er kl 09.35

Mente å skrive opp til 2 år. Blingset litt der.

Om du har fått en beskjed fra politimannen at han har sendt mail til juristen vedr. det å ikke gi deg utsettelse så burde du prøve på oppkjøringen i morgen. Er du heldig så får du bare en bot og kan kjøre rundt på egen maskin lovlig. Er du uheldig så har du brukt opp penger på oppkjøring, leie av sykkel og bot.

Lenke til kommentar

Om du har fått en beskjed fra politimannen at han har sendt mail til juristen vedr. det å ikke gi deg utsettelse så burde du prøve på oppkjøringen i morgen. Er du heldig så får du bare en bot og kan kjøre rundt på egen maskin lovlig. Er du uheldig så har du brukt opp penger på oppkjøring, leie av sykkel og bot.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg må ta oppkjøring på nytt når det ikke har blitt vedtatt hva som skal skje? Det jeg kan tenke meg er at jeg får lappen men kan ikke kjøre de mnd jeg får i straff`?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan jeg må ta oppkjøring på nytt når det ikke har blitt vedtatt hva som skal skje? Det jeg kan tenke meg er at jeg får lappen men kan ikke kjøre de mnd jeg får i straff`?

Tydeligvis kan utsettelsen bli lang nok til å kreve ny oppkjøring. Dette vet du ikke før du får svar, og vil nok være verste mulige utfall.

Lenke til kommentar

Tydeligvis kan utsettelsen bli lang nok til å kreve ny oppkjøring. Dette vet du ikke før du får svar, og vil nok være verste mulige utfall.

Hvor lang må utsettelsen bli da? blir nok max 6mnd visst det blir

Lenke til kommentar

Sakset fra lovdata. Understreket det relevante her:

§ 24 a.

Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år

Ellers så er det vel en gylden grense som går ved 6 måneder at man er nødt til å ta hele kurset inkludert oppkjøring. Før disse 6 månedene må man vel ta oppkjøring. (Og teori?)

Det finnes ikke sperrefrist på A1-lappen.

Tilfeldigvis ikke kilder på dette?

Jeg finner selv ikke noe konkret eller relevant når jeg søker etter dette..

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...