Gå til innhold

Smil - genetisk eller miljø?

Gjest Bruker-182691

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

Smiler mennesker falskt fordi de er usikre på seg selv, eller smiler de falskt av genetiske årsaker slik at de blir usikre på seg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noe "sosialt ukomfortabel-gen". De aller fleste er i stand til å smile nervøst (alle disse har dermed definitivt genetisk anlegg for det), og det kan være mange grunner til det.

Tipper den vanligste grunnen er at disse -- det vil si de menneskene som smiler nervøst i overkant mye -- gjør det fordi de er nervøse i sosiale situasjoner og "avvæpner" nervøsiteten med smil, som etter hvert kan bli ganske automatisk. Jeg vet ikke hvordan det kan ligge noen genetikk bak valget av en slik "strategi".

Det finnes derimot sikkert litt genetikk i hvorvidt man blir sosialt ukomfortabel: Nevrotisisme, introversjon og lav intelligens kan vel virke mest nærliggende. Dette er egenskaper hvor gener spiller en betydelig rolle i vår kultur. Men alle genetiske faktorer som kan spille inn på din sosiale status eller tidligere erfaringer, etc. vil vel kunne øke "risikoen" for sånn atferd.

Den veeeldig spesifikke atferden "smile falskt når man er nervøs" er bare en konsekvens av en masse andre ting, og gener vil spille en indirekte rolle. Dermed vil forholdet mellom gener og miljø være svært komplekst.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det finnes ikke noe "sosialt ukomfortabel-gen". De aller fleste er i stand til å smile nervøst (alle disse har dermed definitivt genetisk anlegg for det), og det kan være mange grunner til det.

Tipper den vanligste grunnen er at disse -- det vil si de menneskene som smiler nervøst i overkant mye -- gjør det fordi de er nervøse i sosiale situasjoner og "avvæpner" nervøsiteten med smil, som etter hvert kan bli ganske automatisk. Jeg vet ikke hvordan det kan ligge noen genetikk bak valget av en slik "strategi".

Det finnes derimot sikkert litt genetikk i hvorvidt man blir sosialt ukomfortabel: Nevrotisisme, introversjon og lav intelligens kan vel virke mest nærliggende. Dette er egenskaper hvor gener spiller en betydelig rolle i vår kultur. Men alle genetiske faktorer som kan spille inn på din sosiale status eller tidligere erfaringer, etc. vil vel kunne øke "risikoen" for sånn atferd.

Den veeeldig spesifikke atferden "smile falskt når man er nervøs" er bare en konsekvens av en masse andre ting, og gener vil spille en indirekte rolle. Dermed vil forholdet mellom gener og miljø være svært komplekst.

Interessant svar! Ga meg gode ting å reflektere over, og det var vel det jeg egentlig var ute etter!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Smiler mennesker falskt fordi de er usikre på seg selv, eller smiler de falskt av genetiske årsaker slik at de blir usikre på seg selv?

Og hvordan vet du å skille mellom falsk og ekte? Det blir jo bare en antakelse, din egen sådan ..

Hva med når folk er veldig konsentrerte, da får de gjerne ett "innbitt uttrykk" i ansiktene, og det kan lett antas å være "sinne og irritasjon", men er altså noe annet

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Og hvordan vet du å skille mellom falsk og ekte? Det blir jo bare en antakelse, din egen sådan ..

Hva med når folk er veldig konsentrerte, da får de gjerne ett "innbitt uttrykk" i ansiktene, og det kan lett antas å være "sinne og irritasjon", men er altså noe annet

Har det selv av og til, blitt bedre med selvtilliten, men lurer på om munnen min er genetisk disponert/formet for å lage slike smil (mer firkantet enn utstrakte) eller om det kommer an på miljøparametre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har det selv av og til, blitt bedre med selvtilliten, men lurer på om munnen min er genetisk disponert/formet for å lage slike smil (mer firkantet enn utstrakte) eller om det kommer an på miljøparametre.

hmm, du liker å tenke mye du .. ;) Hva med at det er nettopp all den tenkingen som er problemet? Hva med å slutte å bry seg, og la den "jævla" kroppen bare være som den er?? Vi har en tendens til å styre og kontrollere alt, og blir rene kontrollfriker, og jeg har erfart at kroppen faktisk hater meg når jeg oppfører meg som en diktator, og kommer med enda mer jamring når den blir holdt stramt i øra, selv om den ikke har noen fornuftig grunn til den oppførselen, etter min mening .. :)

Kroppen vet selv hva den skal gjøre, sier jeg :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Tenker mindre enn de fleste her inne, det var bare et spørsmål som kan bli en god debatt. Dessuten var det slik før jeg begynte å tenke over det også, samt at det bare har blitt bedre etter at jeg begynte å tenke over det.

Hva om kroppen er syk, sinnet er sykt?

edit2: tråden handlet forøvrig i utgangspunktet ikke om meg, da jeg har sett mange pene jenter med ukomfortable smil, lurer på om de kan noe for det eller ikke :)

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...