byggedatamaskin Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Bygger PC for første gang, har skjermkort av typen XFX R9 280x.Jeg vet ikke hva disse kablene heter og sånt, så jeg poster heller bilder.Skjermkortet mitt har to innganger som jeg må putte strøm i. Den ene inngangen har 8 hull, den fant jeg en passende kabel til (som går til en annen 8-hulls-greie i PSU-en):Jeg vet ikke helt hva jeg skal putte i den andre inngangen. Jeg skulle hatt en 6-hull-til-6-hull-kabel, for det er en ledig utgang fra PSU-en:De i butikken insisterer på at jeg allerede har de kablene som trengs. Men det virker litt rart, så ville spørre her først: Er det trygt å bruke denne:Og koble inn i to sånne:?Denne siste kabelen går fra PSU-en, jeg bruker den allerede til å gi strøm til vifter og til LED-lys, går det greit å koble skjermkortet i den i tillegg? Og må jeg i så fall koble til begge greiene? Edit: Beklager det manglende kabelvokabularet mitt Endret 26. mai 2014 av byggedatamaskin Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Post info om PSU'en din, så ingenting feil blir sagt. Men generelt: Du har nok en del 6+2 pins kabler Der har du altså både 6pin og 8pin, alt ettersom hva kortet ditt skal ha. Og bruk 2 separate linjer, altså 2 kabler fra PSU, hvor du på den ene bare bruker 6p mens den andre bruker du 6+2p (som gir 8). Endret 26. mai 2014 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
byggedatamaskin Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 Strømforsyningen er Corsair CX600M. Min bror var i butikken (der jeg kjøpte delene) for å kjøpe en sånn 6-til-6-kabel som kunne gått rett fra strømforsyningen til skjermkortet. Men han i butikken mente at vi hadde alle kablene vi trengte. Alle er i bruk, unntatt den jeg postet bilde av over pluss en sånn som går fra 8 til 2*6:Men tviler på at den kan brukes til noe. Går ut ifra at han i butikken mente at vi skulle koble sånn jeg beskrev i hovedposten (hvis det var forståelig). Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Det er bare en port for PCIe på det strømforsyningen. Corsair opplyser om "2x 6+2p PCIe" men begge er på samme port. Stusselig. Har du forsøkt å kjøre opp skjermkortet ved å bruke begge? Det du skriver i førsteposten er forståelig ja (molex --> Pcie), men det er bedre å kjøre native rett fra PSU. Hvis du må bruke en molex (peripheral) med overgang til PCIe, så anbefaler jeg at du ikke har noe annet på den porten/kabelen. Endret 26. mai 2014 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Har en CX500M i maskina jeg bygget til min bror. Den hadde 2x PCIe 6+2 pins, ville vært rart om det ikke var det på 600M. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Men hvis du er lur bytter du strømforsyning (14 dagers kjøpslov?) Har en CX500M i maskina jeg bygget til min bror. Den hadde 2x PCIe 6+2 pins, ville vært rart om det ikke var det på 600M. Men begge er på samme kabel ikke sant? Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Men hvis du er lur bytter du strømforsyning (14 dagers kjøpslov?) Har en CX500M i maskina jeg bygget til min bror. Den hadde 2x PCIe 6+2 pins, ville vært rart om det ikke var det på 600M. Men begge er på samme kabel ikke sant? Det husker jeg ikke, har fungert fint med et GTX285 da, som trekker rikelig med strøm. (TDP er 205W) Det er vel en monorail PSU uansett, og skal levere nok strøm selvom det er på samme kabel. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Det er vel en monorail Det stemmer. Da er det vel bare for TS å plugge 6+2 i den ene porten på GPU, og 6 på den andre, og fyre opp maskinen. 1 Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Ser guru3d testa den med et GTX590: http://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_cx600m_psu_review,6.html GTX590 har TDP på hele 360W. edit: ja det funka, men jeg hadde aldri kjørt GPU med 360W TDP på en cx600 ;o Endret 26. mai 2014 av tjbr 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Den kabelen du holder i første bilde, skal inn i den ledige kontakten i skjermkortet. Det er ikke verre enn det. 1 Lenke til kommentar
byggedatamaskin Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 Takker for svar! Hvis jeg har skjønt det rett så har jeg bare én utgang fra PSU-en som skal brukes til dette, men at kabelen gjør sånn at jeg på en måte får 2?Jeg var redd for å plugge begge endene i skjermkortet, for i manualen til skjermkortet står det at man ikke skal bruke en Y-splitter for å gjøre 6 om til 2*6 eller 8 om til 2*8. Trodde denne kabelen bare var en slags sånn splitter, men den er ikke det? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Joda, det er vel i prinsippet en sånn splitter, men tror ikke det skal være noe problem. Jeg gjorde det samme med mitt første skjermkort som hadde to power-kontakter. Det fungerte helt fint. Jeg vil anta at det verste som kan skje er at maskinen fryser eller går i blåskjerm ved veldig høy belastning, i tilfelle strømforsyningen ikke klarer å levere nok strøm gjennom den ene kabelen. ...men, jeg vet ikke. JEG hadde plugget inn den kontakten, siden jeg vet det har fungert før. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Takker for svar! Hvis jeg har skjønt det rett så har jeg bare én utgang fra PSU-en som skal brukes til dette, men at kabelen gjør sånn at jeg på en måte får 2? Jeg var redd for å plugge begge endene i skjermkortet, for i manualen til skjermkortet står det at man ikke skal bruke en Y-splitter for å gjøre 6 om til 2*6 eller 8 om til 2*8. Trodde denne kabelen bare var en slags sånn splitter, men den er ikke det? Hvis kabelen har 2x 6+2-pin PCIe power er den dimensjonert for å takle dette, i praksis betyr det at kabelen er istand til å takle 25A uten problemer 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå