Gå til innhold

Hva skal man kode en app i ?


Gjest Slettet-jS6upa

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-jS6upa

Hei.

Har lest litt om programering/koding av apper i det siste, og ser at det er ganske mye forskjellig å velge i.

Hvis man skal kode en app som er tilgjengelig for både Apple- og Andriodtelefoner, hva må man kode i da?

Forstår det sånn at det er enkelte koder som ikke vil fungere på apple enheter, eller motsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jS6upa

Takk for gode svar.
Sett litt på de forskjellige nå, noen som kan si nevne noen umiddelbare fordeler og ulemper med Python, Kivy og PhoneGap?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Men er det sånn at ved koding på for flere plattformer på en gang så vil ikke appen bli like bra som ved nativ koding?

Lenke til kommentar

Joda, det er ingenting å tenke over. Du går native når du prøver å løyse problemer som er vanskeleg å få til med cross platform rammeverk.

For så vidt enig, og hvis man er ny så er det sånn man bør tenke, men de beste appene er stort sett native hvis man ser bort fra spill. Så det spørs også litt hva man ønsker med en app. Hvis målet er å bruke minst mulig tid for å få en app på to plattformer, så kjører man kryssplattform. Hvis målet er å få en best mulig app på to plattformer, så lager man native.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Men kan to native apper kommunisere? dvs, en ios og en andriod app?

Ta f.eks et spill, kan man spille mot hverandre da, eller må appen være utvikllet i cross platform?

Redigert:
Spill er kanskje et dårlig eksempel, men f.eks apper som snapchat og tinder da. Disse kommuniserer jo mellom hverandre. Er de native eller crossplatform apper?

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Nei. Men jeg lærer fort, og at dere er snille å hjeper med å svare på spørsmål gir læringskurven litt ekstra stigning! :)

Derfor jeg spør er fordi jeg leser på forskjellige sider, og ikke alt jeg forstår sånn umiddelbart :)

Lenke til kommentar

Men kan to native apper kommunisere? dvs, en ios og en andriod app?

 

Ta f.eks et spill, kan man spille mot hverandre da, eller må appen være utvikllet i cross platform?

 

Redigert:

Spill er kanskje et dårlig eksempel, men f.eks apper som snapchat og tinder da. Disse kommuniserer jo mellom hverandre. Er de native eller crossplatform apper?

Ja, disse kan kommunisere fint mellom seg, i mange tilfeller snakker de mot en felles server-del av løsningen. Kommunikasjonen foregår mellom standardiserte mekanismer som er tilgjengelig for hvert system uavhengig av merke.(forskjellige protokoller osv) Men om målet er en slik løsning må du belage deg på å starte litt lengre nede i økosystemet først, det er en haug med viktige ting å tenke på om du skal ta for deg noe sånt.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Nettopp ja! Kanskje jeg har tatt meg litt vann over hodet da :blink:
Startet å taste litt i xCode, og det går forsåvidt greit. Men skjønner at det kan by på problemer når det blir mer avansert koding!

Noen som er en reser i koding, og kunne tenke seg å være med på et prosjekt ? :p

Lenke til kommentar

Nei. Men jeg lærer fort, og at dere er snille å hjeper med å svare på spørsmål gir læringskurven litt ekstra stigning! :)

 

Derfor jeg spør er fordi jeg leser på forskjellige sider, og ikke alt jeg forstår sånn umiddelbart :)

 

Sjekk ut adobe air/flash programmering.

Flash Builder som editor, adobe air og rammeverket Starling for spillprogrammering til både web,android og ios. Da får du laget spill som benytter seg av grafikk-aksellerasjon, både 2d og 3d. Finnes også flere rammeverk om du skulle gå den veien men adobe supporterer vel Starling de har t.o.m en egen tutorial for å lage et spill med flashbuilder og starling.

 

Du kommer ikke unna koding og bør regne med mye knoting og lesing om forskejllige emner. Objektorientert programmering er nesten et must å kunne lære seg.

 

http://gamua.com/starling/

Lenke til kommentar

 

Joda, det er ingenting å tenke over. Du går native når du prøver å løyse problemer som er vanskeleg å få til med cross platform rammeverk.

For så vidt enig, og hvis man er ny så er det sånn man bør tenke, men de beste appene er stort sett native hvis man ser bort fra spill. Så det spørs også litt hva man ønsker med en app. Hvis målet er å bruke minst mulig tid for å få en app på to plattformer, så kjører man kryssplattform. Hvis målet er å få en best mulig app på to plattformer, så lager man native.

 

Nei, apper blir ikkje automatisk best om dei er native. Det er ein myte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...