Amino Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Er det å kaste snus på/mot noen det samme som å spytte? Vil man kunne anmelde vedkommende som gjør det? Ser det har stått flere ganger notiser om at politi/dørvakter er blitt spyttet på, snuskasting er vel egentlig sånn ca det samme? Hvilken hjemmel har man til å holde personen til politiet kommer for å anmelde vedkommende? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 For en lekmann (da alså meg) kan det tilsynelatende gå under samme kategori ja. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Det nærmeste du kommer er vel trakassering, men selv der har du en svak sak. Jeg har sett trusler med våpen blitt henlagt av politiet, så tviler på at "snuskasting" er verre. Endret 26. mai 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Amino Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 Det nærmeste du kommer er vel trakassering, men selv der har du en svak sak. Jeg har sett trusler med våpen blitt henlagt av politiet, så tviler på at "snuskasting" er verre. Har sett spytting gått under legemsfornærmelse Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Ja, dette går under legemsfornærmelse. § 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 1 Aar. Både spytting av snus og blåsing sigarettrøyk (mot ansiktet) vil gå under definisjonen her. Også andre typer ikkje voldelige handlinger som er fornærmande vil falle under denne definisjonen. Men det er verdt å merke seg at det går eit skille mellom det å spytte nokon på huda, og det å spytte nokon på klærne. I enkelte tilfeller er nok skillet ganske svakt, men for at det skal være legemsfornærmelse så må det være sjølve legemet som blir fornærma. Om ein spytter på klærne så er det snakk om skadeverk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Å kaste snus på noen kan straffes som legemsfornærmelse i alle fall dersom du faktisk treffer legemet (typisk ansiktet) og ikke bare klærne. Det stiller på linje med spytting. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Slik legemsfornærmelse har vel også sjeldent en selvstendig betydning, men blir lagt i forbehold til situasjon. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Som andre argumenterer for er nok det å kaste snus på noen en legemfornærmelse, i likhet med spytting. Har ikke sett noen rettspraksis på dette, men det virker logisk. Det er så vidt jeg husker i alle fall praksis som tilsier at det å kaste en pølse på noen vil regnes som legemfornærmelse. Legemsfornærmelse er innenfor de kravene straffeprosessloven §171 og §176 setter for pågripelse, og så lenge legemsfornærmelsen finner sted slik at du bevitner den har du altså tatt personen på fersk gjerning, og du vil ha hjemmel for pågripelse. Det er viktig å huske at alle tvangsmidler bør stå i forhold til situasjonen, og det kan være til dels begrenset hvor mye makt du kan initiere for å effektuere en pågripelse på grunn av en forholdsvis begrenset legemsfornærmelse. Du har også en rett til nødverge, men denne retten vil i utgangspunktet ikke være særlig vidløftig for å verge mot at noen kaster snus mot deg. Dersom noen spytter meg i ansiktet og forsøker å gjenta handlingen vil jeg utvilsomt kunne bruke makt for å avverge at personen treffer ansiktet mitt igjen, men det er begrenset hvor stor fare det er for gjentakelse når noen kaster snus mot deg, altså, det er ikke sannsynlig at noen har mer enn en snus å kaste på deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå