Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

En lite datakyndig kar trenger hjelp til valg av skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei!

Har behov for et nytt skjermkort, da flere av spillene mine sliter selv på de laveste innstillingene.

Vil at skjermkortet skal kunne klare å kjøre ARMA III (eksempelvis)

Jeg er som sagt lite datakyndig, og har ikke den fjerneste anelse på hvor jeg skal begynne i dette søket. Er det noen vennlige sjeler der ute som kan gi meg en hjelpende hånd?

Relevant (antageligvis) info:

- Ønsker å bruke maksimalt 1500 kr.

- Prosessor: Intel® Core i7-3770 @ 3.40GHz

- RAM: 8 GB

Er det noe mer info du/dere trenger å gå på?

Har sett litt på Sapphire r9 270X, men har ikke peiling på om den passer en gang...

Hjelp!

Endret av pmbaur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke. Tror du skal slite med å få en god opplevelse i spill med et lavprofilkort og 220W.

Vet ikke helt hva som finnes av lav profil kort, men 7750 er vel noe av det bedre man får tak i (?) og er ikke mye sprekere enn det du har.

[Edit] Det er mulig det finnes GTX 750 i lav profil utfrørelse, let etter det.

Vurdere nytt bygg hvis du ønsker å spille?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Tror du skal slite med å få en god opplevelse i spill med et lavprofilkort og 220W.

Vet ikke helt hva som finnes av lav profil kort, men 7750 er vel noe av det bedre man får tak i (?) og er ikke mye sprekere enn det du har.

Vurdere nytt bygg hvis du ønsker å spille?

Hmmm.. har ikke økonomi til å bygge nytt. Da får jeg legge det hele på is. Tak for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Hmmm.. har ikke økonomi til å bygge nytt. Da får jeg legge det hele på is. Tak for hjelpen :)

Du får tak i GTX 750 ..

https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-750-1gb-physx-cuda/812954#!tab:info

Men PSU'en din begrenser dette også.

Spørs om du ikke kan legge det på is ja, blir fort penger ut av vinduet (du bruker 1000 spenn men blir ikke fornøyd..). :\

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg tror Radeon HD 7750 eller R7 250 (med GDDR5) er flere ganger raskere enn HD 7470, så det vil nok hjelpe mye å bytte til et av disse. Men om strømforsyningen holder er jeg usikker på... GTX 750 er enda bedre, men jeg har ikke funnet noe lavprofil-versjon av dette kortet.

Edit: Se der ja, Kyrre fant et flott skjermkort. Men er en sjanse å ta med tanke på strømforsyningen, skjermkortet kan bruke opptil 55 W. Jeg ville dobbeltsjekket strømforsyningen, kan være du har en annen (kraftigere) modell enn den som satt i PCen PCpro hadde testa (den hadde kun i5 prosessor og ikke dedikert skjermkort).

Endret av jonny
Lenke til kommentar

i7 3770k har tdp på 69w, en harddisk ,5watt, et skjermkort 55watt, dvd-rom 7-8 watt @ max rpm , han har mer en nok å gå på med 220w psu og det oppsettet. Gitt at den har singel +12V rail, noe jeg vil sterkt anta siden det er så lite total w ute og går.

Løp og kjøp, GTX 750 Ti hadde og vært noe . om det fans i lavptrofil

• Liker 1
Lenke til kommentar

i7 3770k har tdp på 69w, en harddisk ,5watt, et skjermkort 55watt, dvd-rom 7-8 watt @ max rpm , han har mer en nok å gå på med 220w psu og det oppsettet. Gitt at den har singel +12V rail, noe jeg vil sterkt anta siden det er så lite total w ute og går.

Løp og kjøp, GTX 750 Ti hadde og vært noe . om det fans i lavptrofil

Man kan nok relativt enkelt tømme en 220W PSU hvis den supplerer følgende:

3770, gtx 750, 1 HDD, 1 SSD, 1 DVD-RW og vifter.

Så kan man selvsagt argumentere for at man ikke trekker like mye effekt ved normal bruk (som man potensielt kan gjøre med maskinvaren), men jeg vil allikevel påstå at 220W er veldig lite. Min i7 17" laptop har en Delta 240W strømforsyning som eksempel.

Så selv om 220W kan drive det, er det slett ikke sikkert det er stabilt, eller om det er spesielt lurt å kjøre en PSU på smertegrensen på det viset.

[Edit] Men som jeg sa, TS kan absolutt prøve :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

69w + 55w + 5w + 8w = 137w avg .. tipper den maxer på 150, om du kjører stress test. det er vel knapt å stresse en 220w "til smertegrensen" det.

Sålenge psu er av en over gjennomsnitt kvalitet, bør det ikke by på noe problemer.

prøv og se da vel, om ikke 14 dagers angrefrist ;)

Forøvrig synes det er morro med de som enda kjøper 750-1000w til dagens "gaming maskiner" fordi de tror det må til , for å ha den stabil :)

Bruk et watt-meter og se hva ting faktisk bruker.

Har bygd etpar pc'er med GTX 750 Ti , og med en i5 3570k trakk de rett over 130w fra veggen, ved kjøring av 3dmark 2011 performance mode.

Fra veggen, så har du 10-15% tap, så ca 110w belastning for psu.

Endret av Skognisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant frem leverandør ID'en: DT.SP5EQ.019

Når jeg googler denne får jeg opp riktig PC, men grafikkort som det står blir brukt stemmer ikke overens med grafikkortet jeg har (i hvert fall som noen jeg spurte for noen uker tilbake hevder jeg har).

Ved bruk av speccy, så er dette infoen jeg får på grafikkortet: http://i.imgur.com/3ZCWn8Y.png

Jeg er forvirret for å si det mildt :p

Lenke til kommentar

Elkjøp sier det er et Radeon HD 8470 med 2GB DDR3 RAM inni der, antagelig akkurat det samme som Radeon HD 7470. Men kan du åpne PC'en og se hva det står på strømforsyningen? Ta evt. bilde av informasjonen der og legg ut her på forumet.

Lenke til kommentar

Elkjøp sier det er et Radeon HD 8470 med 2GB DDR3 RAM inni der, antagelig akkurat det samme som Radeon HD 7470. Men kan du åpne PC'en og se hva det står på strømforsyningen? Ta evt. bilde av informasjonen der og legg ut her på forumet.

Lasted ned brukermanualen, og der står det at det er 220W, og etter hva jeg forstår så er det i beste fall i grenseland?

Radeon 7000 serie.

GPU-Z gir deg vel informasjonen du trenger.

http://i.imgur.com/6LHcSVm.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...