IntelAmdAti Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) 980X CPUAsus P6X58D PremiumCorsair H100 kjølerJeg vurderer å sende hovedkortet til retur til nettbutikk.Det er delvis defekt, biosen lagrer ingen innstillinger når strømtilførselen til pcen blir slått av og å slå på maskinen krever litt teft, må holde påknappen inne akkurat lenge nok men ikke for lenge.Men når maskinen først har fått boote fungerer den helt fint, trenger bare at en datakyndig slår den på.Problemet er at hovdkortet ikke lenger er i produksjon (socket 1366) og dermed vanskelig å få tak i, og jeg vil gjerne kunne fortsette å bruke prosessoren.Jeg har kjøpt pcen i deler og satt den sammen selv, jeg ser at saken ville vært annerledes dersom jeg hadde kjøpt hele pcen ferdigbygget. Dersom nettbutikken beholder/kaster hovedkortet og refunderer det så taper jeg mange tusen på deler jeg ikke kan bruke lenger. Har ringt kundeservice men de visste ikke svaret på det jeg spurte om, de foreslo at jeg laget en retursak på cpuen også og tok det med returavdeling derifra.Hva bør jeg gjøre? Prøve en retursak som kan koste meg ti tusen kroner? Hva har jeg krav på? Endret 26. mai 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Prøvd å bytte bios batteri, da det første jeg ville tro at batteriet begynner å bli tomt. Hvis det ikke hjelper, går ut i fra du har forsøkt å resatt instillingene til standard? Du kan vel prøve å se etter brukt hovedkort, da det er eneste alternativer, eventuelt vurdere å selge prosessoren. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Hvis butikken ikke klarer å fikse reprasjon eller nytt tilsvarende produkt mener jeg du skal ha pengene tilbake. Da kun du jo eventuelt kjøpe et brukt socket 1366-kort. Du kan jo eventuelt kontakte butikken det gjelder og avklare disse tingene. Endret 26. mai 2014 av Nedward Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Som andre har nevnt, prøv å bytte batteri på HK. Måten du må slå på maskinen, minner meg om et problem jeg hadde tidlgere, og da var det PSU som begynte å få dårlige kondensatorer, prøv HK med ny/annen PSU, og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Det er delvis defekt, biosen lagrer ingen innstillinger når strømtilførselen til pcen blir slått avDårlig batteri, kunne byttes i gamle dager. og å slå på maskinen krever litt teft, må holde påknappen inne akkurat lenge nok men ikke for lenge.Dårlig PSU eller strømbryter i kabinettet? Det har neppe noe med hovedkortet å gjøre. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Er det ikke bare å stikke innom Clas Ohlson og kjøpe et CR2032 batteri og prøve? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 Batteri var det første jeg skiftet, det var ikke der feilen lå. Kabinettet skiftet jeg også, det var heller ikke problemet. Siden har jeg byttet PSU, rambrikkene, cpukjøler, kabinettvifter, skjermkort, bluraydrev og harddisker. Det eneste jeg ikke har skiftet er CPU og HK. Sender hele maskinen inn til nettbutikken, så tar de det derfra. Skal laste opp en video som beskriver problemet senere, kan dere se hvor rart det er Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) http://youtu.be/7kdawBChLMQVideo som viser feilen..BIOS blir nullstilt hver gang strømledningen plugges ut eller strømmen blir slått helt av.Dersom på-knappen trykkes inn på vanlig måte slår pcen seg av med en gang.Dersom på-knappen trykkes inne i 0.5 sekunder slår den seg også av før den etter 5 sekunder prøver å slå seg på av seg selv men ikke får det til og slår seg av.Dersom på-knappen holdes inne i 1 sekund starter pcen som normalt.Når pcen blir restartet fra Windows eller Bios får den det ikke til, det går noen sekunder før den prøver å starte men etter et øyeblikk slår den seg helt av.Har skiftet alt, batteri, PSU, kabinett, Bluray-drev, rambrikker, harddiskene, cpu-kjøler og skjermkort. Det eneste som ikke er skiftet er cpuen og hovedkortet.Denne feilen gjorde at ssd-harddisken min ble bricked og jeg angrer på at jeg ikke gjorde noe med dette tidligere. Endret 29. mai 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg tok en sjanse og returnerte hele pcen til nettbutikken, jeg ringte de i dag og nå viser det seg at de har mistet hovedkortet, det er borte vekk De har derfor kreditert beløpet for hovedkortet, og jeg kan ikke få det levert tilbake istedenfor.Men det er helt greit, jeg kan prøve å få tak i et brukt hovedkort.Men hva om de har mistet prosessoren også? Jeg ringte de oppigjen og de skulle sjekke med en gang om de fremdeles hadde prosessoren, og så skulle de ringe tilbake. Det er en intel extreme 6-kjerne cpu og jeg blir ikke spesielt utpreget glad hvis den er borte.Jaja, får ta meg en bolle mens jeg venter på at de skal ringe opp igjen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Høres ut som litt av ei sjappe De skal naturligvis erstatte de delene/komponenene som de har mistet eller ødelagt. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 Hehe ja, men jeg er veldig fornøyd med de og handler alltid hos de. Regner med de enten finner cpuen eller evt krediterer den også, håper de finner den, har blitt nært knyttet til den Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Krediterer de nypris på komponentene? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Krediterer de nypris på komponentene? Hvis de må, jeg har egentlig ikke hatt noen retursaker før dette så jeg vet ikke. Såvidt jeg vet kan de reparere produktet, sende et tilsvarende produkt eller velge å kreditere beløpet. Jeg tror de kan ha mistet hovedkortet med cpuen på, isåfall må de kreditere 13000kr totalt for cpu, hk og ssd. Da tror jeg det er mer sannsynlig at de bare sender en ny 6-kjerne cpu og nytt hovedkort som erstatning, siden det blir rimeligere enn å erstatte fullpris på hardware som var siste skrik for 4 år siden. Men jeg vil ikke være til bry for butikken så jeg håper de finner igjen cpuen. Bildet nedenfor er benchmark av alle CPUer som er ute nå, med unntak av i7-4930K. Viser hvor stille utviklingen har vært de siste årene, når en av de raskeste cpuene du får tak i er snart 5 år gammel. Endret 16. juni 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Hovedkortet var ikke mistet likevel, de leitet etter et hovedkort mens jeg hadde sendt inn hele pcen. Ikke rart det ikke fant det da, nå har jeg tro på snarlig løsning Ideelle ville vært om de hadde et passende x58-hovedkort på lur, hvis ikke så har jeg sett et x58-hovedkort på finn.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå