Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Doped ned, skadet en bil

Shantara

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen veldig kinkige spørsmål jeg ikke aner hvor jeg skal legge, men jeg tror dem passer best inn her.

På fredag var jeg ute å tok noen øl på byen med noen venner, og jeg skulle ha en rolig kveld ute siden jeg skulle ha barna mine dagen etter. Jeg drakk 6 halvlitere, som er betraktelig mindre enn hva jeg pleier.

Litt utover kvelden blir alt plutselig helt svart og jeg husker ingenting. Det siste jeg husker er at en jeg vet hvem er, som jeg også vet at bruker rus daglig, satt ved siden av meg og prøvde seg på meg.

Jeg har blitt fortalt at jeg ble rett og slett "gal" utover kvelden, og at jeg blant annet trodde at en gammel mann skulle drepe meg, og jeg ble helt hysterisk.

Senere på kvelden hadde jeg vært på en bensinstasjon, når jeg plutselig hadde pekt på en bil og hylt ut "Det er han som tok barna mine!!" Så hadde jeg løpt bort til bilen, sparka en kraftig bulk i døra, og slo sjåføren av bilen etterpå. Politiet kom, og det ble mye greier. Heldigvis kjente kameraten min politimannen, og jeg slapp å sove på glattcella.

Det er ingen tvil om at noen puttet noe i ølen min den kvelden. Men det store dilemmaet mitt nå er at eieren av bilen forlanger at jeg betaler skaden på bilen - og det er totalt forståelig. Hadde jeg hatt grei økonomi hadde jeg fikset opp i dette med en eneste gang, men det har jeg altså ikke.

Er det noen av dere som vet om det eventuelt går an å ta dette på forsikringen min? Han sier at siste utvei er å anmelde meg, hvis jeg ikke får gjort opp for meg. Men jeg kan bare ikke skjønne at jeg i det hele tatt har sparket i en bil til en ukjent person, ei heller slått han. Er det ingen måte dette kan ordne seg greit på, både for meg og eieren av denne bilen? Det var en relativt ny Mercedes, og en ny dør vil koste tusenvis av kroner, som jeg kanskje hadde vært heldig å fått spart opp på et år- hvis ikke mer...

Jeg var hos helsesøster istad og tok en tisseprøve, og jeg håper jeg får de resultatene jeg tror, for da vet jeg i hvert fall med sikkerhet at jeg ikke gjorde dette upåvirket av rus....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du mener det finnes grunn til å tro at du har blitt dopet burde enten du eller vennene dine kontaktet politiet. Dersom det ikke finnes bevis for at du har blitt dopet eller om du har blitt dopet frigjør det fortsatt ikke ansvaret for dine handlinger. GHB som kan være relevant her har uansett kort halveringstid.

Viss du får utslag på narkotika vil du nok uansett ikke å trenge å bekymre deg for barna dine lengre, dem tar nok barnevernet.

Lenke til kommentar

Dersom du mener det finnes grunn til å tro at du har blitt dopet burde enten du eller vennene dine kontaktet politiet. Dersom det ikke finnes bevis for at du har blitt dopet eller om du har blitt dopet frigjør det fortsatt ikke ansvaret for dine handlinger. GHB som kan være relevant her har uansett kort halveringstid.

Viss du får utslag på narkotika vil du nok uansett ikke å trenge å bekymre deg for barna dine lengre, dem tar nok barnevernet.

Det er lurt å si da. Så hvis noen putter noe i drinken uten at jeg vet det, mister jeg barna mine? Herregud for en forbanna patetisk ting å si.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Syns det er interessant at du har en venn du vet driver med rus, som attpåtil får en politimann til å frastå å hive deg på glattcelle..

3 liter øl er vel også egentlig ganske mye vil vel jeg si.

Der misforstod du litt. Han jeg visste hvem var som jeg mente drev med rus sa jeg ikke at var en venn, jeg har sett han på byen et par ganger tidligere og hørt at han er narkoman. Vennen jeg snakka om er en jeg styrer litt med, som passa på meg resten av kvelden...

Og 3 liter øl fordelt på 3-4 timer er ikke spesielt mye nei.

Endret av Shantara
Lenke til kommentar

Hvilken forsikring har du som skal dekke dette?

Det må jo uansett dekkes fra din side, forsikring eller ikke, er jo ikke mercedes eierens feil at du har fått i deg dop og ødela bilen hans.

Har du snakket med politiet og sagt du mistenker at noen puttet noe i drinken din?

Lenke til kommentar

Her må du gå til anmeldelse ASAP og få gjennomført blodprøve.

Selvpåført rus er ikke straffefritaksgrunn, men dersom det kan sannsynliggjøres at noen har dopet deg vil det kunne stille seg annerledes. Det finnes også det noe lodne unntaket om 'atypisk rus'. Det er mye som forsvinner ut av blodet relativt raskt, så det er derfor viktig at du får dette i gang.

Her bør du nok få en uttalelse fra jurist.

Endret av process
Lenke til kommentar

Her må du gå til anmeldelse ASAP og få gjennomført blodprøve.

Selvpåført rus er ikke straffefritaksgrunn, men dersom det kan sannsynliggjøres at noen har dopet deg vil det kunne stille seg annerledes. Det finnes også det noe lodne unntaket om 'atypisk rus'. Det er mye som forsvinner ut av blodet relativt raskt, så det er derfor viktig at du får dette i gang.

Her bør du nok få en uttalelse fra jurist.

Ettersom jeg leste på nettet ville det være for sent med en blodprøve nå, men tok en urinprøve hos helsesøster istad. Men det er jo ingen måter jeg kan bevise det på at jeg ikke har tatt det frivillig, annet enn at både familie og venner vet at jeg aldri har prøvd noe sånt.. Jeg var jo med mange venner da det skjedde, og de vet jo at jeg ikke tok det selv, men det er jo ingen som har snøring på hvordan det havnet i drikka mi heller..

Lenke til kommentar

Kan du bevise at ett utslag er noe noen har påført deg og ikke noe du har påført deg selv?

Du må nok uansett forvente deg en omgang med barnevernet dersom du får utslag. Du burde i grunn bare betalt døren.

Hvis jeg hadde påført det selv hadde jeg vel aldri i verden gått til helsestasjonen for å få det bekreftet, det skjønner vel de fleste. Jeg har ikke sagt at jeg ikke skal betale døren, jeg bare spurte her om råd om det var en bedre måte for meg å ordne dette på..

Lenke til kommentar

Hvorvidt det i de store og det hele kan kategoriseres som ett rasjonelt handlingsmønster kan diskuteres, men dersom du avgir positiv prøve på narkotiske stoffer går det neppe i din favør uansett omstendigheter. Men nei, med mindre du har tenkt å anmelde forholdet og ikke kan vise til annet enn positivt avlagt prøve så tror ikke jeg at det spiller i din favør.

Lenke til kommentar

Trådstarter kommer ikke til å bli straffet pga. en eventuelt positiv prøve. Akkurat den bekymringen er ubegrunnet. Politiet kan ikke bevise om det var ufrivillig eller frivillig rus, så skulle trådstarter anmelde er det mer sannsynlig at saken henlegges pga. bevisets stilling enn at politiet velger å anmelde trådstarter for bruk av narkotika.

Det som er verre enn politiet er nok forsikringsselskapet. De kan godt finne på å avvise krav fra trådstarter med bakgrunn i at det ikke finnes noen bevis for det ene eller det andre. Men dette finner man ikke ut før man eventuelt har prøvd.

Jeg kan forøvrig nevne at de sakene jeg kjenner til der en person har gått berserk. så har det faktisk aldri vært noe annet enn alkohol i bildet. Og dette er personer som aldri har hatt noen historikk for å gå berserk og har vært overbevist om at de har blitt dopet. Så det kan være lurt å tenke på at man faktisk kan miste selvkontrollen selv om man aldri har gjort det tidligere.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

selvforskyldt Rus er uansett ingen unnskyldning.

Fikset det for deg.

Men det er strafferettslig. Du kan ikke straffes dersom rusen ikke var selvpåført, så har du vitner som sier du ikke drakk mer enn 6 halvlitere så bør den siden av det være greit. Erstatningsrettslig er det verre, jeg er ikke så sikker på om uforskyldt rus fritar fra erstatningsansvar.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er strafferettslig. Du kan ikke straffes dersom rusen ikke var selvpåført, så har du vitner som sier du ikke drakk mer enn 6 halvlitere så bør den siden av det være greit. Erstatningsrettslig er det verre, jeg er ikke så sikker på om uforskyldt rus fritar fra erstatningsansvar.

Hvem skal isåfall dekke erstatningen? Kan jo umulig være slik at "uforskyldt rus" er en risiko tilfeldige bare må leve med?

Lenke til kommentar
erstatningsansvar.

Trodde ikke man som privatperson hadde noe erstatningsansvar ifb med skader?

Har da sett tråder der jussekspertene har argumentert med det at man ikke er pliktig erstatning dersom man gjør et uhell (ovenfor andres kjøretøy)? Er det da det som er forskjellen på det ene eller det andre? hvorvidt det er uhell eller ikke?

Lenke til kommentar

erstatningsansvar.

Trodde ikke man som privatperson hadde noe erstatningsansvar ifb med skader?

Har da sett tråder der jussekspertene har argumentert med det at man ikke er pliktig erstatning dersom man gjør et uhell (ovenfor andres kjøretøy)? Er det da det som er forskjellen på det ene eller det andre? hvorvidt det er uhell eller ikke?

Det er jo uansett irrelevant, for jeg ønsker jo å gjøre opp for meg... Jeg vet at hvis det hadde vært jeg som hadde vært eieren av den bilen, så hadde jeg ønsket å fått dekket skadene personen hadde gjort.

Jeg har snakket mye med eieren av bilen i dag, og vi har blitt enige om at en jeg kjenner som er utdannet innen biloppretting skal fikse døren, heldigvis! Så det ble mange tusen spart for meg i så fall.. Så da er jeg igrunn svært fornøyd, heller betale 3000kr enn mye mer for ny dør..:)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...