OJodd Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Og routere betjener trafikken etter "først til mølla" prinsippet så lenge den ikke får buffer underrun. Prøv selv i badekaret: La vann i forskjellige farger renne ned i badekaret. Se på hvor mye av hver farge som renner ut av det åpne sluket. Hver farge representerer trafikk fra hver PC. (Buffer underrun skjer når vannet renner fortere inn enn ut, og karet blir overfylt.) Du har ingen grunn til bekymring før du opplever at vann i en farge blir liggende i karet, mens vann av den andre fargen er det eneste slipper ut igjennom sluket! -pg Først til mølla prinsippet er jo ganske greit å forstå, ruteren er ikke i stand til å sende mer enn 1 bit om gangen, men siden dette skjer veldig fort så merker du ikke noe til det og man sier den har xMbps... Samme prinsippet har vi jo som allerede nevnt med pakker. kun en pakke vil bli sendt om gangen, og resten legges i køen. Dersom køen blir så full at ruteren ikke klarer å ta unna fort nok, får vi en bufferOVERrun (eller overflow). En UNDERrun er når det motsatte skjer, når badekaret er tomt og du står der og desperat prøver å hele på mer farget vann for å få oversvømmelse på badet ditt... (eller når brenneren din går tom for data å brenne ut før Harddisken din klarer å levere mer). Men altså: Problemet med at leieboeren tar 80% og du sitter med resten er ikke-eksisterende. Som jeg selv har erfart med bredbånd, er det bare artig de første ukene å laste ned "alt". Men det jeg egentlig skulle si: Dersom du kjøper en ruter og oppdager at du ikke når fram til loftet (toppetasjent), kan du simpelthen bare kjøpe en ekstern (og større) antenne! Problem Løst. Lykke til! Lenke til kommentar
rks Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Men det jeg egentlig skulle si: Dersom du kjøper en ruter og oppdager at du ikke når fram til loftet (toppetasjent), kan du simpelthen bare kjøpe en ekstern (og større) antenne! Problem Løst. Eller plasser antenna litt annerledes, tror ikke signalet er spesielt kraftig rett under senderen. Vil du ha god dekning i høyderetningen er det kanskje best å legge antenna på siden? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Dersom køen blir så full at ruteren ikke klarer å ta unna fort nok, får vi en bufferOVERrun (eller overflow). En UNDERrun er når det motsatte skjer, når badekaret er tomt og du står der og desperat prøver å hele på mer farget vann for å få oversvømmelse på badet ditt... Der dreit jeg meg ut. Barbara har lagt ut en test i dag av en router som klarer båndbredde fordeling. http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=2813. Når man ser på prisen ser man jo at det er mye billigere å sette sammen en linux boks av gamle deler som ligger å slenger. Pentium II 233 holder lenge som router på 2 mbit linje. (erfaring) Da får du også større buffer, og alle de reglene du måtte finne på å lage. For trådløs dekning i hele huset bør nok accesspunktet plasseres midt i huset. Til en permanent løsning ville jeg valgt kablet netverk. Det er ikke såå vanskelig å legge kabler skjult. Litt mer jobb, men mye mer stabilt. -pg Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Alt i alt er dette en tåplig diskusjon som forutsetter at leietageren vil laste så mye som mulig 24/7, og alltid deler alt han har av filer, uten noen begrensning på antall utgående forbindelser. Jeg syns ikke det er en tåpelig diskusjon. Mange har bidratt med ting som både er nyttige og lærerike, synes nå i hvert fall jeg. Leiegården jeg sitter i har en 2mbit linje med 512 ned. Problemet her er også at der er ikke fordekling på upload, kun download. Men hvis noen deler filer (upload) på full styrke eller ftp opp, så blir linja ubrukelig. Da må jeg bruke batch scriptet som kobler seg til 10 ftp'er, 5 upload og 5 download for å kvele linja. Det ser ut til å virke faktisk, for etter 5-10 minutter så er det bra surfe hastighet igjen. Det enkleste er kanskje å kjøpe en billig router og et billig accesspunkt. Du bruker direkte kobling til routeren, (evt. switch), uten noen form for restriksjoner. Så får Du sette opp port sperring på fildelingsprog på accesspunktet (som er via ledning koblet til switch/router). Men hvis du har tenkt å ta betalt for det, er det beste å tilby en garantert linje. Ellers får du ha lykke til med prosjektet. Lenke til kommentar
vhguru Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Hei. Vil bare takke alle som har tatt seg tid til å svare :smile: Er ennå litt i villrede på hva som er det mest fornuftige (og enkleste) mht. å sette opp ett nettverk i huset. Trådløst frister veldig, men jeg ble litt i tvil etter å ha lest noen av postene i denne tråden. Jeg anser meg selv som ganske oppegående når det gjelder PC og harware til denne, men når det gjelder nettverk er jeg på tynn is....:wink: Lenke til kommentar
petterg Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Kort sagt: Bruk trådløs kun hvis du har et ekstremt behov for å bli kvitt kabler i huset, eller hvis du skal ha en bærbar som du vil bruke fra flere steder. Når kablene først er strukket er de problemfrie og raske, mens trådløst kan være ustablit. (Skal du likevel ha trådløs, hold deg unna 5GHz systemet. Det takler vegger dårligere.) Ikke bekymre deg for båndbreddefordeling før det blir noe problem. Skriv kontrakt med leietager at fildeling skal begrenses. Han må sette begrensning delingsprogrammet slik at det ikke tar mer enn x% av båndbredden. (og for å virke seriøs må du begrense ditt program også.) -pg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå