vhguru Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hei. Jeg har en stasjønær PC i kjellerstuen hvor jeg har internettoppkoblingen (bredbånd). Tanken er å fordele denne internettkoblingen til alle etasjer i 2 mannsboligen, dvs. kjeller, 1. etg. og 2. etg. vha. et trådløst nettverk. Hva trenger jeg da og vil kvaliteten på et slikt nettverk bli bra?? Bruker internett til vanlig surfing, nedlasting og spilling. Leier for tiden ut 2.etg. og det kunne jo vært fint å tilby bredbånd og med tiden IP-telefoni Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hadde kanskje vært greit å sette opp en PC box som fordelte linja litt da? Litt lite gøy å sitte i telefon(IP) og det skurrer som F for du sitter å laster ned en educational versjon av et eller annet. Er det noen routere som har bandwidth sharing innebygget? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Er det noen routere som har bandwidth sharing innebygget? Da tror jeg du må ha en ekstremt dyr router eller sette opp en *inx boks som router. Lenke til kommentar
vhguru Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 PC-box?? Hva er det da? Holder det ikke med en trådlås switch/ruter som man også har mulighet til å koble kabel til (forslag til type mottas med takk) og et trådlåst nettverkskort i PC'en som er i 2. etg?? Jeg tenkte at følgende komponenter er hva jeg trenger: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=12&s=pl Oppsettet blir da følgende: Switch/ruter i kjellerstuen der inntaket til internett er. Kabel mellom switch/ruter til PC nr. 1 som også står nede i kjellerstuen. Trådløst nettverkskort til PC nr. 2 som befinner seg i 2. etg. (Vil denne oppnå kontakt med switch/ruter som står i kjellerstuen??) Begge PC'er deler da internettforbindelsen som går gjennom telenor avidis kabeltv-nett (1024/128). Det store spørsmålet er om et slikt opplegg vil fungere, og evt. hvilke ankepunkter har dere mot et slikt opplegg?? Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg skal bare si det at de fleste routerene fordeler båndbredden ganske likt. Det som skiller de dyre fra de billige er jo da manuelle justeringene. er ikke så veldig vits i det da!! Heller bedre med 50/50 fordeling.!! De tingene du har valgt ut ser temmlig greie ut men jeg ville da hatt routern i midterste etasje eller der ADSL modemet står(der du oppretter kontakt med adsl linja) Men hva skal dere bruke internett til da? CS er ikke bra for SMC... mye stress med NAT firewall. sats heller på d-link!!! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg skal bare si det at de fleste routerene fordeler båndbredden ganske likt. Det som skiller de dyre fra de billige er jo da manuelle justeringene. er ikke så veldig vits i det da!! Heller bedre med Disse billige routerene har ikke noe slikt, de har ingen form for fordeling og driver butikken etter først til mølla prinsippet. Lenke til kommentar
vhguru Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Hei. Kablemodemet står i nederste etasje (dvs. kjellerstuen). Det er der jeg har inntaket for internett/kablet-tv. :-) Kan det bli problemer med rekkevidden hvis jeg har ruteren i kjellerstuen?? Lenke til kommentar
vhguru Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg skal bare si det at de fleste routerene fordeler båndbredden ganske likt. Det som skiller de dyre fra de billige er jo da manuelle justeringene. er ikke så veldig vits i det da!! Heller bedre med Disse billige routerene har ikke noe slikt, de har ingen form for fordeling og driver butikken etter først til mølla prinsippet. Forstår jeg det slik at begge maskinene ikke kan være oppkoblet på nettet samtidig?? Jeg trodde også at ruteren fordelte båndbredden ca. 50/50 hvis begge er oppkoblet. Har noen forslag til hvilken ruter som fordeler båndbredde 50/50?? Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg skal bare si det at de fleste routerene fordeler båndbredden ganske likt. Det som skiller de dyre fra de billige er jo da manuelle justeringene. er ikke så veldig vits i det da!! Heller bedre med Disse billige routerene har ikke noe slikt, de har ingen form for fordeling og driver butikken etter først til mølla prinsippet. Forstår jeg det slik at begge maskinene ikke kan være oppkoblet på nettet samtidig?? Jeg trodde også at ruteren fordelte båndbredden ca. 50/50 hvis begge er oppkoblet. Har noen forslag til hvilken ruter som fordeler båndbredde 50/50?? De fleste Fordeler 50/50.... D-Link routeren min gjør det og kostet i underkant av 1000 kr... fungerer bra den og har alt av instillinger.. det er kun de til 800 og nedover som ikke har fordeling.. Bare se litt på dennehttp://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100541&urlAction=details og nettverkskortet bør da være denne : http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...ion=detailshttp Dette skal da holde.. når det gjelder plasseringen så hvis det er tre tak over kjelleren så vil det trolig fungere fint men det er da lurt å teste dette og hvis det ikke skulle fungere så bør du nok snakke med de på ps-data og de tror jeg vil hjelpe deg med dette. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Uansett router* kan begge maskinene være på nett. Jeg har ikke sett noen routere som tillater bandwidth sharing i form av 50/50 instillinger eller muligheter for styring der (25/75 osv). Ta kontakt med noen webbutikker, Komplett kanskje siden du har tenkt å handle der, og spør. Når jeg skriver pc box tenker jeg på *nix box. Finnes det noe alternativ? :wink: Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Uansett router* kan begge maskinene være på nett.Jeg har ikke sett noen routere som tillater bandwidth sharing i form av 50/50 instillinger eller muligheter for styring der (25/75 osv). Ta kontakt med noen webbutikker, Komplett kanskje siden du har tenkt å handle der, og spør. Når jeg skriver pc box tenker jeg på *nix box. Finnes det noe alternativ? :wink: Nei det er ikke slik at man kan gjøre dette manuelt med bandwith sharing. Det gjør routeren selv ettersom hvor mange som er koblet til. Det vanligste er jo da at den fordeler 50/50.. Lenke til kommentar
rks Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 De fordeler da vel ikke 50/50? Om en port bruker 75% av båndbredden og noen på en annen port logger på vil vel ikke den porten få mere enn 25% ? Har iallefall opplevd at om en av maskinene laster ned fra en rask server blir det ikke mye båndbredde igjen til de andre. Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 De fordeler da vel ikke 50/50? Om en port bruker 75% av båndbredden og noen på en annen port logger på vil vel ikke den porten få mere enn 25% ? Har iallefall opplevd at om en av maskinene laster ned fra en rask server blir det ikke mye båndbredde igjen til de andre. Det er fordi vanlige switcher og ruterne fordeler ganske likt trqafikken mellom klienter, men da på IP pakke basis. Med andre ord hvis du har tre maskiner forwarder ruteren pakker etter tur. Problemet er at feks en FTP pakke kan være opptil 1500 bytes men en feks dataspillpakke kan være 10 ganger mindre. Derfor er det problemer med nettet når en klient holder på å laste ned. Det finnes desverre ikke noe billige løsninger for dette problemet. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 De fleste Fordeler 50/50.... D-Link routeren min gjør det og kostet i underkant av 1000 kr... fungerer bra den og har alt av instillinger.. Fant ikke et ord om dynamisk båndbreddefordeling der, jeg tror fortsatt du snakker om funksjoner som ikke er tilgjengelig på billige routere. Lenke til kommentar
rks Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Det er fordi vanlige switcher og ruterne fordeler ganske likt trqafikken mellom klienter, men da på IP pakke basis. Med andre ord hvis du har tre maskiner forwarder ruteren pakker etter tur. Problemet er at feks en FTP pakke kan være opptil 1500 bytes men en feks dataspillpakke kan være 10 ganger mindre. Derfor er det problemer med nettet når en klient holder på å laste ned. Det finnes desverre ikke noe billige løsninger for dette problemet. Det var det jeg ville frem til. Derfor er det egentlig en dårlig løsning hvis 2 naboer for eksempel skal dele en 2Mbit linje og tror at de får 1Mbit hver. I det aktuelle tilfellet her kan du risikere at leieboeren i 2. etg stikker av med all båndbredden. Ingen er garantert en minimum båndbredde.... Lenke til kommentar
vhguru Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Det er fordi vanlige switcher og ruterne fordeler ganske likt trqafikken mellom klienter, men da på IP pakke basis. Med andre ord hvis du har tre maskiner forwarder ruteren pakker etter tur. Problemet er at feks en FTP pakke kan være opptil 1500 bytes men en feks dataspillpakke kan være 10 ganger mindre. Derfor er det problemer med nettet når en klient holder på å laste ned. Det finnes desverre ikke noe billige løsninger for dette problemet. Det var det jeg ville frem til. Derfor er det egentlig en dårlig løsning hvis 2 naboer for eksempel skal dele en 2Mbit linje og tror at de får 1Mbit hver. I det aktuelle tilfellet her kan du risikere at leieboeren i 2. etg stikker av med all båndbredden. Ingen er garantert en minimum båndbredde.... Vel, da er hele opplegget lite interessant for meg. Jeg risikerer IKKE at jeg selv blir sittende med en hastighet lik mitt gamle 56600 modem. NO WAY!! :o Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Det er fordi vanlige switcher og ruterne fordeler ganske likt trqafikken mellom klienter, men da på IP pakke basis. Med andre ord hvis du har tre maskiner forwarder ruteren pakker etter tur. Problemet er at feks en FTP pakke kan være opptil 1500 bytes men en feks dataspillpakke kan være 10 ganger mindre. Derfor er det problemer med nettet når en klient holder på å laste ned. Det finnes desverre ikke noe billige løsninger for dette problemet. Det var det jeg ville frem til. Derfor er det egentlig en dårlig løsning hvis 2 naboer for eksempel skal dele en 2Mbit linje og tror at de får 1Mbit hver. I det aktuelle tilfellet her kan du risikere at leieboeren i 2. etg stikker av med all båndbredden. Ingen er garantert en minimum båndbredde.... Nettopp. Og hvis man får garantert minimim båndbredde er det liksom waste det også siden man feks bare leser avisa og har reservert seg i dette tilfellet 1 mbps. Så her må man implementer køing som de gjør i feks bedrifter, men da strekker ikke en tusenlapp der:( Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg har bodd i leilighets komplex hvor 8 leiligheter delte 2048/256 linje med router. De eneste gangene det skapte problemer var når kaaza gikk amokk med utgående trafikk. Problemet kom aldri med andre fildelingsprogrammer. Enkleste løsning for deg er å be leieboeren holde seg unna fildeling. Da slipper du også å stå juridisk ansvarlig for det han deler. Alternativ løsning er å sperre portene som brukes til fildeling, men det går også utover deg selv. Beste løsning er å ha en avansert router (billiger med en linux boks) som setter lav prioritet på fildelings trafikk. På den annen side - hvis leieboeren skal ha trådløst nett og du tar kabel nett, kan du jo bare sette trådløsdelen på laveste hastighet. Og skulle han likevel ha mye trafikk når du trenger det, kan du jo nappe ut antenna på routeren. Alt i alt er dette en tåplig diskusjon som forutsetter at leietageren vil laste så mye som mulig 24/7, og alltid deler alt han har av filer, uten noen begrensning på antall utgående forbindelser. Ta ikke problemene på forskudd. Og routere betjener trafikken etter "først til mølla" prinsippet så lenge den ikke får buffer underrun. Prøv selv i badekaret: La vann i forskjellige farger renne ned i badekaret. Se på hvor mye av hver farge som renner ut av det åpne sluket. Hver farge representerer trafikk fra hver PC. (Buffer underrun skjer når vannet renner fortere inn enn ut, og karet blir overfylt.) Du har ingen grunn til bekymring før du opplever at vann i en farge blir liggende i karet, mens vann av den andre fargen er det eneste slipper ut igjennom sluket! -pg Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg har forsøkt med trådløst nett i tre-hus (tomannsbolig). Hadde basestasjonen i 3.etg, og den strakk bare så vidt til midten i 2. etg, og nådde ikke ned til 1. etg i det hele tatt. Når det gjelder router, så kan du, som det er nevnt over, risikere at leieboeren tar "all" båndbredde om han/hun setter igang nedlasting fra veldig raske siter. F.eks. om vedkommende skulle laste ned en linux-distro fra sunsite.uio.no. Eller om vedkommende er særdeles aktiv på fildelingsfronten. Dette kan du til dels komme unna ved at du får vedkommende til å underskrive på at slikt skjer kun om natta ++ Lenke til kommentar
vhguru Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg har forsøkt med trådløst nett i tre-hus (tomannsbolig). Hadde basestasjonen i 3.etg, og den strakk bare så vidt til midten i 2. etg, og nådde ikke ned til 1. etg i det hele tatt. Når det gjelder router, så kan du, som det er nevnt over, risikere at leieboeren tar "all" båndbredde om han/hun setter igang nedlasting fra veldig raske siter. F.eks. om vedkommende skulle laste ned en linux-distro fra sunsite.uio.no. Eller om vedkommende er særdeles aktiv på fildelingsfronten. Dette kan du til dels komme unna ved at du får vedkommende til å underskrive på at slikt skjer kun om natta ++ Mmmm...virket ikke akkurat som om det jeg planlegger lar seg realisere, iallefall på en enkel og rimelig måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå