Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Eplehuset skylder på fuktskade ved defekt vifte


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ut av ingenting begynte det å høres ut som om noen har satt en blyant i Macbook Pro'en til kjæresten min. Maskinen ble sendt på service på Eplehuset, og de sa til oss at det var grunnet fuktskade på hovedkortet. De hadde også lavtoppløslige bilder av hovedkortet som dere kan se vedlagt i posten. De sa også at de antok at dette hadde skjedd ved at vann på skjermen hadde rent ned og inn i maskinen.

 

Jeg tenker dette høres litt tynt ut. Greit nok at hovedkortet kan ha fuktskader, men burde ikke da hovedkortet kortsluttet? Iallefall hvis det har kommet i direkte kontakt med vann? Dessuten så formulerte de det som om en sensor på hovedkortet har gjort at viften har begynt å gå for full maskin, selv om det var ikke problemet i utgangspunktet.

 

Videre, hvis man antar at hovedkortet ikke kortsluttet, så lurer jeg på hvordan fuktskade kan gjøre slik at viften begynner å tulle?

 

Uansett er det vel her Eplehuset som har bevisplikt i saken, og må påvise linken mellom vår observasjon og deres påståtte årsak til problemet?

 

Takk.

 

post-52685-0-86925600-1401099137_thumb.jpgpost-52685-0-80850900-1401099143_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fuktskader kan skape mange rare problemer, alt etter hva slags kretser de kortslutter. En kortslutning er ikke bare en kortslutning, men vil variere helt hvordan type krets det er.

Er det en krets ment for større strømmer, og du kortslutter den, så vil det kunne skje litt av hvert, og bli en typisk kortslutning hvor du i verste fall får røyk opp av maskinen etc..

Er det en kontrollkrets, "digital krets", etc... så kan det fucke opp sensorer, vifter, og det meste egentlig.

I et slikt tilfelle som her, så vil problemet typisk kunne gå bort om du fjernet korrosjonen. Men det ønsker nok ikke eplehuset å gjøre, da dette ville betydd at de måtte ansett det som en reperasjon, og dermed et ansvar de tar på seg for at det skal fungere. For alt de vet, så har komponenter blitt skadet, og dermed kan senskader i verste fall oppstå, som igjen medfører et tap, da de ikke har fikset maskinen selv.

Er man litt fingernem, og ønsker å ta sjansen, så kan man jo alltids gjøre dette selv, om alternativet er å kaste den.

Lenke til kommentar
Etter en ny runde med servicesjefen på Eplehuset fant vi ut at det ikke var galt med MacBooken. Vi klaget bare på at de antok både det ene og det andre, og at de må presentere noe konkret som forteller hvorfor deres påstånd er skyldig i det vi leverte inn laptopen for. Her; hvordan fukten på hovedkortet gjør at viften lager ulyd.


Han åpnet etterhvert for muligheten for at om han byttet viften, så kunne vi sjekke om viften fungerte eller ei. 10 minutter etterpå kommer han ut og sier at han ikke kan høre noe ulyd, uten å i det hele tatt bytte vifte. Derimot pekte han på et av festene rundt batteriet som hadde røket, og sa at kanskje en liten bit hadde kommet inn i viften.


Det jeg synes er besynderlig her er jo at de åpenbart bare har åpnet laptopen, sett fukt, deretter antatt at derfor er det en feil med Macbooken - gjerne det kunden klaget på i utgangspunktet. Da er det jo ekstra ille at de anbefaler kunden å enten bruke kr 8.500,- for å erstatte hovedkortet, eller kr 9.900,- for en helt ny Mac når løsningen var å riste ut en liten plastbit.


Da jeg påpekte den dårlige kundeservicen for sjefen var han kategorisk uenig, og motsa meg på alle punkter. Uhyre dårlig tilnærming til saklig kritikk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Etter en ny runde med servicesjefen på Eplehuset fant vi ut at det ikke var galt med MacBooken. Vi klaget bare på at de antok både det ene og det andre, og at de må presentere noe konkret som forteller hvorfor deres påstånd er skyldig i det vi leverte inn laptopen for. Her; hvordan fukten på hovedkortet gjør at viften lager ulyd.
Han åpnet etterhvert for muligheten for at om han byttet viften, så kunne vi sjekke om viften fungerte eller ei. 10 minutter etterpå kommer han ut og sier at han ikke kan høre noe ulyd, uten å i det hele tatt bytte vifte. Derimot pekte han på et av festene rundt batteriet som hadde røket, og sa at kanskje en liten bit hadde kommet inn i viften.
Det jeg synes er besynderlig her er jo at de åpenbart bare har åpnet laptopen, sett fukt, deretter antatt at derfor er det en feil med Macbooken - gjerne det kunden klaget på i utgangspunktet. Da er det jo ekstra ille at de anbefaler kunden å enten bruke kr 8.500,- for å erstatte hovedkortet, eller kr 9.900,- for en helt ny Mac når løsningen var å riste ut en liten plastbit.
Da jeg påpekte den dårlige kundeservicen for sjefen var han kategorisk uenig, og motsa meg på alle punkter. Uhyre dårlig tilnærming til saklig kritikk.

 

 

Kjøp fra apple.no de er uendelig mye bedre på reklamasjonssaker.

Lenke til kommentar

Vanvittig dårlig det ja. :)

 

Er/bør jo være rimelig rutine at man tester maskinen før man går i gang med å prøve å finne en feil man kan skylde på kunden med.

 

Plastikkbiter eller annet i vifta gir en rimelig særegen lyd som en hver teknikker lett vil høre ikke har noe med elektronikken på hovedkortet. (hadde derimot lyden vært kontinuerlig høyt turtall, så blir saken noe annerledes)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...