Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sterk eksem, mor bryr seg ikke

Anbefalte innlegg

Hei. Kjæresten min har veldig kraftig kronisk eksem (i ansiktet, armene og henda veldig mye) og det blir bare verre for hvert år som går. Hun er nå 17. Vi har prøvd å gå til lege og apotek og brukt mange kremer og andre ting som skal hjelpe, men alt enten funker så vidt eller ikke, eller gjør det bare enda verre.

Det klør sinnsykt mye og gjør veldig vondt for henne, og hun må ofte være hjemme enten pga det gjør så vondt at hun ikke en gang klarer å smile/åpne øyne ordentlig eller at det er så mye at hun ser helt fremmed ut. det blir bra i små perioder på noen få dager, men så blir det så ille igjen. Vanskelig å se på at det blir bra, så stor nedtur igjen.

Problemet her nå er at moren (eneforsørger) ikke bryr seg om det i det hele tatt. Som sagt, legen gjør ikke noe som hjelper. Hun. Spør ikke en gang om det går bra en gang. Hver gang kjæresten spør om å dra til hudlegen kommer hun alltid med unnskyldninger.

Jeg blir så provosert og sint på grunn av dette. Jeg elsker kjæresten min og det verste jeg vet er når hun har det vondt. Det er forferdelig å følge med på dette og det med moren hennes som ikke bryr seg i det hele tatt. Har lyst til å diskutere skikkelig med henne om det, men jeg kan jo ikke akkurat gjøre det. Det er uansett for dyrt til at hun kan betale for det selv uten inntekt.

Det er veldig fælt å se på og vite at hun har det ikke bra, men veldig vondt og sliter mye, for så å se en mor som gir langt faen.

Hva burde vi gjøre? Vil jo det beste for ho, men er ikke så mye jeg får gjort..

Er det noe man kan kreve at skal gjøres? Det er jo strengt tatt mishandling. Er det noen vi kan gå til for å få støtte om dette, eller mulighet til å få moren hennes tvunget til å i hvert fall bry seg/dra til hudlegen med henne?

Det er så trist og urettferdig at hun har det. Der går også ut over meg både mentalt og fysisk fordi det er så slitsomt for oss begge. Vi får ikke gjort alt vi vil på grunn av eksemen hennes. Begynte å gråte av å skrive dette her nå.. :( Vi trenger hjelp! :(

Anonymous poster hash: 52d21...293

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er en fast privat hudlege eller noe. Den legen hjalp ganske mye og ga ting som funka og riktig behandling. Men må gjennom mora hennes.

Går nok an å gå gjennom fastlege og få henvisning, men det vil koste penger som hun ikke har, og som moren ikke ville støttet med i det hele tatt.

Nei det er ikke allergi. Det er kronisk atopisk eksem. Hun har hatt det siden 3mnd gammel og har vært ille hele tiden, men enda verre nå dette året. Kan også si at det blir enda verre når hun har mensen, hva betyr det?

Hva burde vi gjøre her? Hun kan ikke leve sånn. Blir så lei meg og føler at det ikke er noe jeg kan hjelpe til med :(

Lenke til kommentar

Hun kan gå til fastlegen selv, koster 140kr. Så får hun henvisning til huslege, gratis, behandling er også gratis dersom den er nødvendig. Hvis hun ikke har råd, kan NAV dekke regningen. Hun må GJERNE forklare til fastlegen sin at det er veldig vanskelig å få mor med på laget, dette kan dem ordne. Husk, dersom hun er helt ute av stand til å gå til legen selv, når hun er 17, hvordan tror du det blir når hun er 18 og MÅ gå til legen selv?

Hun MÅ komme igang med dette nå som hun er under 18 år gammel, det er mye billigere når man er under 18 år gammel!

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Går nok an å gå gjennom fastlege og få henvisning, men det vil koste penger som hun ikke har, og som moren ikke ville støttet med i det hele tatt.

Det koster ikke mye for hudlege med offentlig støtte.

Hun trenger heller ikke gå til hudlege på nytt hvis han ga en behandling som virket. Bare be fastlegen om å skrive ut det samme.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Det koster ikke mye for hudlege med offentlig støtte.

Hun trenger heller ikke gå til hudlege på nytt hvis han ga en behandling som virket. Bare be fastlegen om å skrive ut det samme.

Det koster penger som mot ikke er villig til å betale, og penger ikke hun har.

Bump

Lenke til kommentar

Kan være verdt å prøve bikarbonat. Bland det ut med vann og prøv først på et lite område.

Hvordan/hvorfor hjelper det? Anonymous poster hash: 52d21...293

Sannsynligvis p.g.a pH-verdien som blir regulert ned.

Hvis du googler bicarbonate eczema får du opp en del du kan kikke på.

Du kan oversette det som er interessant med translate.google.com

Lenke til kommentar

Du har nok størst sjanse ved å snakke litt bestemt til mora.

Å bruke mindre / ingenting klesvaskemiddel hjelper på min eksem, men det er neppe det samme.

Hva mener du med å snakke bestemt til mora? Kan ikke begynne å starte krangler om dette med henne. Hun tillater meg å være der fleste dagene i uka hver uke, jeg vil ikke miste det. Men har veldig lyst til å skrike det ut til henne, men kan ikke det.

Vi har funnet en god del ting i både matvarer, holdninger og andre mirakel/kjerringrådkurer å teste.

Lenke til kommentar

Hei. Kjæresten min har veldig kraftig kronisk eksem (i ansiktet, armene og henda veldig mye) og det blir bare verre for hvert år som går. Hun er nå 17. Vi har prøvd å gå til lege og apotek og brukt mange kremer og andre ting som skal hjelpe, men alt enten funker så vidt eller ikke, eller gjør det bare enda verre.

Det klør sinnsykt mye og gjør veldig vondt for henne, og hun må ofte være hjemme enten pga det gjør så vondt at hun ikke en gang klarer å smile/åpne øyne ordentlig eller at det er så mye at hun ser helt fremmed ut. det blir bra i små perioder på noen få dager, men så blir det så ille igjen. Vanskelig å se på at det blir bra, så stor nedtur igjen.

Problemet her nå er at moren (eneforsørger) ikke bryr seg om det i det hele tatt. Som sagt, legen gjør ikke noe som hjelper. Hun. Spør ikke en gang om det går bra en gang. Hver gang kjæresten spør om å dra til hudlegen kommer hun alltid med unnskyldninger.

Jeg blir så provosert og sint på grunn av dette. Jeg elsker kjæresten min og det verste jeg vet er når hun har det vondt. Det er forferdelig å følge med på dette og det med moren hennes som ikke bryr seg i det hele tatt. Har lyst til å diskutere skikkelig med henne om det, men jeg kan jo ikke akkurat gjøre det. Det er uansett for dyrt til at hun kan betale for det selv uten inntekt.

Det er veldig fælt å se på og vite at hun har det ikke bra, men veldig vondt og sliter mye, for så å se en mor som gir langt faen.

Hva burde vi gjøre? Vil jo det beste for ho, men er ikke så mye jeg får gjort..

Er det noe man kan kreve at skal gjøres? Det er jo strengt tatt mishandling. Er det noen vi kan gå til for å få støtte om dette, eller mulighet til å få moren hennes tvunget til å i hvert fall bry seg/dra til hudlegen med henne?

Det er så trist og urettferdig at hun har det. Der går også ut over meg både mentalt og fysisk fordi det er så slitsomt for oss begge. Vi får ikke gjort alt vi vil på grunn av eksemen hennes. Begynte å gråte av å skrive dette her nå.. :( Vi trenger hjelp! :(

Lurt å bli sjekket for allergi og eventuelt spørre fastlegen om å bli henvist til hudlege. Angående mora så kan hun få fastlegen til å ringe slik at moren forstår problemet. Det at hun ikke er villig til å betale kommer vel an på at hun ikke tror det er noe feil med henne ''noe som går over etter hvert'', men det er ikke alltid tilfelle. Er det ikke sånn at hun også kan spørre NAV om penger til lege når moren ikke er villig til å betale? Og hvis det blir benyttet offentlig tjeneste så er det jo bare egenandel som skal betales.

Anonymous poster hash: 9e8ca...157

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Eller bare ringe til barnevernet og sende en anonym bekymringsmelding om at moren ikke gjør jobben sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...