Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Begge laptopene mine døde idag. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har to laptoper som er død.

Inatt satt jeg å surfet på youtube, plutselig kommer det en tikkende og pipelyd fra hardisk-området på laptopen. Jeg ble naturligvis litt redd for at nå ryker hardisken, så jeg klappet igjen skjermen men laptopen gikk ikke i dvalemodus som den vanligvis gjør. Åpnet derfor skjermen igjen og fikk ikke liv. Når jeg prøver å restarte laptopen kommer jeg kun til Windows-loadinga. Der står den i evigheter og kommer seg ikke forbi til passord-login.

Så, siden hovedlaptopen min gikk kaputt inatt så tok jeg derfor opp min reservelaptop for 1 time siden. Hva skjer? Jo, det kommer en tikkende lyd fra laptopen med engang jeg starter den og bildet blir helt svart. Kommer ikke engang til windows-loadingen.
Nå er det ingen av laptopene som funker.

Så da lurer jeg på.. Hva i hel***** er det som skjer?!
Jeg mistenker sterkt at det enten er for lite eller for mye spenning i stikkontakten min på rommet mitt. Jeg har 2 skøyteledninger som er koblet til kun 1 stikkontakt, som var koblet til en haug av ting som mobilladere og stereoanlegg. Jeg mistenker at det er blitt levert feil spenning til laptopene som igjen har kverket strømforsyningen eller hardisken.

Noen teorier?? Og er det strømforsyningen eller hardisken som er ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen lyn. Alle PCer og elektriske aparater ellers i huset fungerer fint..

Jeg kom meg akkurat inn på min hovedlaptop men det går ekstremt treigt. Det tar 2 timer å overføre 1,6GB med bilder, videoer osv. Dette tar vanligvis 5 minutter..

Windows generelt går helt sinnsykt treigt. Bare å åpne nettleseren eller åpne en mappe tar 1-2 minutter.

Endret av Vitex
Lenke til kommentar

Kjør diskdefragmentering og se om dette hjelper.

Hvis det kommer opp noe med Windows å gjøre på den andre laptopen har nok ikke harddisken gått da windows ligger på denne. Hadde disken dødd helt hadde du fått beskjed om at du manglet boot device.

Prøv også gjerne å sette laptopene i en stikkontakt på en annen kurs :)

Lenke til kommentar

Kjør diskdefragmentering og se om dette hjelper.

Hvis det kommer opp noe med Windows å gjøre på den andre laptopen har nok ikke harddisken gått da windows ligger på denne. Hadde disken dødd helt hadde du fått beskjed om at du manglet boot device.

Prøv også gjerne å sette laptopene i en stikkontakt på en annen kurs :)

Skal prøve diskdefragmentering nå.

Det skjer absolutt ingenting på reservelaptopen. Når jeg trykker "power on" så starter viftene på laptopen og skjermen er helt svart. Ser ingen logo eller noe. Så tenker den virkelig strøk med..

Har plugget hovedlaptopen i en annen stikkontakt her i huset. Tør ikke prøve PCen på rommet mitt før jeg har fått stadfestet at det er en spenningsfeil.

Endret av Vitex
Lenke til kommentar

Med tanke på at windows og overføring går så tregt så må det nesten være hardisken som er kaputt?

Overføringen på 1,6GB har en hastighet på 113 kB/sekund står det.. Hva er vanlig hastighet?

Ville satt en knapp på Harddisk ja, kan du ha ødelagt de ved støt / magnetisme?

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som diskene på begge maskinene.

Jeg tror ikke det er spenningsfeil, ladere skal vel også tåle 120-240v?

Men vært borti maskiner som har krasjet, jeg har fått hentet ut alt av filer, for så å legge inn windows på nytt, og det har sett ut til å fungere helt fint.

Helt til jeg har kopiert tilbake brukerens filer, hvor det plutselig har begynt å gå som sirup.. helt til det stopper.

En restart da, fører som regel til at den ikke starter igjen.

Hører disken jobber hardt, men klarer ikke å lese filene riktig.

Bytte av disk har løst disse problemene helt (bortsett fra data jeg ikke har fått hentet ut igjen).

Så.. FØR du gjør noe som helst, få ut viktige data! Gjerne start fra en live linux distro, for å stresse disken mindre :)

Lenke til kommentar

Hm, beklager om jeg isåfall har gitt feil info ang diskdefrag.

Men til hovedlaptopen din da. Skru den av, ta ut batteri og lader og hold inne "på/av" knappen en stund. Dette vil fjerne all statisk elektrisitet inni PCen. Har hendt at det har vært problem før. Verdt å teste. Dog vil ikke dette forklare tikkingen i harddisken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var på ca. 70% i overføringen før hovedlaptopen begynte å lage tikkelyd kombinert med pipelyd. Det varte i 5 minutt så ble skjermen svart. Nå får jeg bare opp "A disc read error occurred, press Ctrl+Alt+Del to restart"

Kommer ikke engang til windows-loadinga..

Da er det hardisken som tok kveld.

Lenke til kommentar

En god del gamle bilder fra barndommen som gikk tapt idag.. Laptopene er 4 og 9 år gammel så ingen garanti..

Lærte en tung lekse om backup da kanskje?

Bruk Gdrive og skylagring for det det er verdt.

Will do..

Lenke til kommentar

Dobbelklikk datamaskin > Høyreklikk C: > Egenskaper > Diskkontroll > Kontroller reparer (bestille diskkontroll ved neste omstart) > Start maskinen på nytt. (varierer fra OS til OS)

Du oppnår det samme ved å kjøre CHKDSK.

Dette kan ta lang tid, men følg med for å se om chkdsk finner noen feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...