Fratell Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Jeg har to laptoper som er død. Inatt satt jeg å surfet på youtube, plutselig kommer det en tikkende og pipelyd fra hardisk-området på laptopen. Jeg ble naturligvis litt redd for at nå ryker hardisken, så jeg klappet igjen skjermen men laptopen gikk ikke i dvalemodus som den vanligvis gjør. Åpnet derfor skjermen igjen og fikk ikke liv. Når jeg prøver å restarte laptopen kommer jeg kun til Windows-loadinga. Der står den i evigheter og kommer seg ikke forbi til passord-login.Så, siden hovedlaptopen min gikk kaputt inatt så tok jeg derfor opp min reservelaptop for 1 time siden. Hva skjer? Jo, det kommer en tikkende lyd fra laptopen med engang jeg starter den og bildet blir helt svart. Kommer ikke engang til windows-loadingen.Nå er det ingen av laptopene som funker.Så da lurer jeg på.. Hva i hel***** er det som skjer?!Jeg mistenker sterkt at det enten er for lite eller for mye spenning i stikkontakten min på rommet mitt. Jeg har 2 skøyteledninger som er koblet til kun 1 stikkontakt, som var koblet til en haug av ting som mobilladere og stereoanlegg. Jeg mistenker at det er blitt levert feil spenning til laptopene som igjen har kverket strømforsyningen eller hardisken.Noen teorier?? Og er det strømforsyningen eller hardisken som er ødelagt? Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Ingen lyn. Alle PCer og elektriske aparater ellers i huset fungerer fint.. Jeg kom meg akkurat inn på min hovedlaptop men det går ekstremt treigt. Det tar 2 timer å overføre 1,6GB med bilder, videoer osv. Dette tar vanligvis 5 minutter.. Windows generelt går helt sinnsykt treigt. Bare å åpne nettleseren eller åpne en mappe tar 1-2 minutter. Endret 26. mai 2014 av Vitex Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 tikkelyd kan være både harddisk og strømforsyning Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Kjør diskdefragmentering og se om dette hjelper. Hvis det kommer opp noe med Windows å gjøre på den andre laptopen har nok ikke harddisken gått da windows ligger på denne. Hadde disken dødd helt hadde du fått beskjed om at du manglet boot device. Prøv også gjerne å sette laptopene i en stikkontakt på en annen kurs Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 Med tanke på at windows og overføring går så tregt så må det nesten være hardisken som er kaputt? Overføringen på 1,6GB har en hastighet på 113 kB/sekund står det.. Hva er vanlig hastighet? Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Kjør diskdefragmentering og se om dette hjelper. Hvis det kommer opp noe med Windows å gjøre på den andre laptopen har nok ikke harddisken gått da windows ligger på denne. Hadde disken dødd helt hadde du fått beskjed om at du manglet boot device. Prøv også gjerne å sette laptopene i en stikkontakt på en annen kurs Skal prøve diskdefragmentering nå. Det skjer absolutt ingenting på reservelaptopen. Når jeg trykker "power on" så starter viftene på laptopen og skjermen er helt svart. Ser ingen logo eller noe. Så tenker den virkelig strøk med.. Har plugget hovedlaptopen i en annen stikkontakt her i huset. Tør ikke prøve PCen på rommet mitt før jeg har fått stadfestet at det er en spenningsfeil. Endret 26. mai 2014 av Vitex Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Med tanke på at windows og overføring går så tregt så må det nesten være hardisken som er kaputt? Overføringen på 1,6GB har en hastighet på 113 kB/sekund står det.. Hva er vanlig hastighet? Ville satt en knapp på Harddisk ja, kan du ha ødelagt de ved støt / magnetisme? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Høres veldig ut som diskene på begge maskinene. Jeg tror ikke det er spenningsfeil, ladere skal vel også tåle 120-240v? Men vært borti maskiner som har krasjet, jeg har fått hentet ut alt av filer, for så å legge inn windows på nytt, og det har sett ut til å fungere helt fint. Helt til jeg har kopiert tilbake brukerens filer, hvor det plutselig har begynt å gå som sirup.. helt til det stopper. En restart da, fører som regel til at den ikke starter igjen. Hører disken jobber hardt, men klarer ikke å lese filene riktig. Bytte av disk har løst disse problemene helt (bortsett fra data jeg ikke har fått hentet ut igjen). Så.. FØR du gjør noe som helst, få ut viktige data! Gjerne start fra en live linux distro, for å stresse disken mindre Lenke til kommentar
Populært innlegg Thor. Skrevet 26. mai 2014 Populært innlegg Del Skrevet 26. mai 2014 Nei nei nei. Ikke defragmenter en skadelidende harddisk! Få ut de filer og data som kan hentes og bytt ut harddisken eller lever den inn på reperasjon! 29 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Hm, beklager om jeg isåfall har gitt feil info ang diskdefrag. Men til hovedlaptopen din da. Skru den av, ta ut batteri og lader og hold inne "på/av" knappen en stund. Dette vil fjerne all statisk elektrisitet inni PCen. Har hendt at det har vært problem før. Verdt å teste. Dog vil ikke dette forklare tikkingen i harddisken. 1 Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 Jeg var på ca. 70% i overføringen før hovedlaptopen begynte å lage tikkelyd kombinert med pipelyd. Det varte i 5 minutt så ble skjermen svart. Nå får jeg bare opp "A disc read error occurred, press Ctrl+Alt+Del to restart" Kommer ikke engang til windows-loadinga.. Da er det hardisken som tok kveld. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Er det nå man håper du har en online backupløsning? Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Er dette en gammel laptop eller er dette en garanti sak? Dog kjipt når du nå sikkert har mistet en del filer... Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 En god del gamle bilder fra barndommen som gikk tapt idag.. Laptopene er 4 og 9 år gammel så ingen garanti.. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 En god del gamle bilder fra barndommen som gikk tapt idag.. Laptopene er 4 og 9 år gammel så ingen garanti.. Lærte en tung lekse om backup da kanskje? Bruk Gdrive og skylagring for det det er verdt. Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 En god del gamle bilder fra barndommen som gikk tapt idag.. Laptopene er 4 og 9 år gammel så ingen garanti.. Lærte en tung lekse om backup da kanskje? Bruk Gdrive og skylagring for det det er verdt. Will do.. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Ved tap av feks uerstattelig data / bilder etc ville jeg kanskje vurdert profesjonell uthenting av data, finnes flere bedrifter som gjør dette. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Dobbelklikk datamaskin > Høyreklikk C: > Egenskaper > Diskkontroll > Kontroller reparer (bestille diskkontroll ved neste omstart) > Start maskinen på nytt. (varierer fra OS til OS) Du oppnår det samme ved å kjøre CHKDSK. Dette kan ta lang tid, men følg med for å se om chkdsk finner noen feil. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Du kan jo prøve å sette disken i en usb dock og se om det går ann å hente ut dataen. Ellers har du bedrifter som kan hente ut data fra ødelagte disker. Bl.a IBAS. Dog er dette ikke gratis. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå