Gå til innhold

Junifest 2014 - RandiA - "Ikke bare blomster" - denne gangen også

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne fikk litt mye sol på seg - men det er da fint med litt sommersol også, det regnet i går.

Bilde 14 – 14.Juni: Dictamnus albus - Europeisk Askrot (Moses brennende busk)

14235294959_f4c7ea2eb6.jpg

Exif: 1/640 – f/5.0 - ISO 160
Exposure Compensation: 0
Lens: Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8

Camera Model: Panasonic Lumix DMC-GX1

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskeligere å fotografere blomster i direkte sollys med mft enn det er med FF, vet ikke hvorfor, eller om det er bare en følelse. Kanskje fordi fargene virker hardere og kontrastene blir større? Men jeg er enig med deg, vi får nyte sola så lenger vi har den.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å bruke skjermen til annet enn å endre innstillinger (det funker bra), så jeg er veldig glad for å ha søker, selv om det var litt uvant i starten at den var elektronisk. Wifi er også en stor fordel i slike situasjoner, da jeg kan koble til nettbrett og styre derfra i skygge, slipper dessuten å leke akrobat i blomsterbedene, snilt for ryggen min.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å bruke skjermen til annet enn å endre innstillinger (det funker bra), så jeg er veldig glad for å ha søker, selv om det var litt uvant i starten at den var elektronisk. Wifi er også en stor fordel i slike situasjoner, da jeg kan koble til nettbrett og styre derfra i skygge, slipper dessuten å leke akrobat i blomsterbedene, snilt for ryggen min.

Interessant, det er søker på det nye MFT jeg kjøper, skjermen er fin å bruke når jeg bruker stativ og manuell innstilling for "finere" macro. Wifi er det på det nye også, høres spennende ut med tilkobling til nettbrett - du er avansert Jorun, men jeg har ingen inngangsport for kamera på min iPad. Kanskje det kan gå trådløst via Bluetooth. (Har nettopp lest om det nye super MFT, Sony A7s, som kommer neste måned, fullformat.)

Lenke til kommentar

Det er vind og jeg fotograferer håndholdt, synes alltid det er vanskelig med macro å få fokus på større partier, det nytter ikke. (Om man da ikke velger en ørliten blenderåpning, men det nytter heller ikke håndholdt.) Her hadde jeg valget om litt fokus på støvbærere eller litt på kronblad, så har det i grunnen bare blitt sånn halv-veis på begge.

Bilde 15 – 15.Juni: Lilium pyrenaicum

14402741536_054bea3433.jpg

Exif: 1/60 – f/6.3 - ISO 160
Exposure Compensation: -0.33

Close-up:

14424570132_43e987e75e.jpg

Endret av RandiA
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig flott lilje, spoileren var bra, men jeg likte det andre enda bedre

Hvis det nye kameraet ditt har wifi, har produsenten sikkert også laget en gratis app du kan last ned til brett/smarttelefon, i alle fall har Olympus en slik for sine nyere kamera. Den er enkel å bruke.

Lenke til kommentar

Takk, Jorun - og det wifi opplegget høres spennende ut - fan av alt slikt jeg. Jeg skal kjøpe ett objektiv med kameraet. (I tilleg til de tre jeg har 45mm macro, Pan. 14-42mm, og 45-150mm) Men jeg er veldig i tvil. Laget en tråd på forumet og fått mange interessante tips. Jeg vil ta bedre landskapsbilder, bedre bilder av byer, bygninger, også inne i hus, kirker osv. De aktuelle er vel:Panasonic 7-14mm (f.4), Olympus 12mm (f.2), Panasonic 12-35mm (f.2), Olympus 9-18 (f.4 - under halve prisen på P.7-14) - Tar gjerne imot gode tips, skal straks kjøpe.

Lenke til kommentar

Nydelig lilje, du må ha fotografert den på det mest fotogene tidspunktet i blomstringen! Liker også hele blomsten best (ikke spoiler).

Anbefaler fastoptikk med lysstyrke om du skal ta vidvinkel-bilder innendørs som du skriver. Olympus 9-18 var strålende til prisen utendørs, men mener jeg slet litt innendørs med den. Selv om det har skjedd ting på sensorsiden siden jeg hadde det, kan kanskje bumpe opp ISO-en mer enn jeg kunne.

Lenke til kommentar

Kveldstur i Estenstadmarka med varaordfører og Friluftsrådet. (Vant kjekk T-Shirt også, se spoiler)

Bilde 16 – 16.Juni: Estenstad-dammen - Kvelds-stemning

14438152784_99609a4b61.jpg

Exif: 1/4000 – f/5.2 - ISO 500
Lens: Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm

Focal length:28mm

T-Shirt med interessant bak-side:

14435910001_74215738af.jpg

14438142764_e6dab391f1.jpg

Lenke til kommentar

Takker, Jan og Jorun.

Mange av rosene blomstrer nå

Bilde 17 – 17.Juni: Frühlingsduft - r.spinosissima

14260275498_7f6806520b.jpg

Exif: 1/500 – f/4.0 - ISO 160

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...