Gå til innhold

Handelshøyskolen til høsten - spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har søkt Handelshøyskolen i Bergen til høsten og gleder meg. Jeg ligger dog litt etter hva gjelder alder (fyller 24 i høst), og har egentlig ikke gjort nevneverdig (utenom et år som fallskjermjeger i Forsvaret for en god del år siden) de siste årene. Så har litt spørsmål til NHH-folket her om noen tar seg bryet med å svare. :)

1. Er det mange som er "litt oppi åra" som starter på NHH?

2. Hvordan er det sosialt der? Leser litt rundt omkring på internett at det oppstår klikker og sånn, stemmer dette?

3. Var en brukbar fotballspiller i mine yngre dager og har lyst til å prøve meg på NHH FK (er det det heter, er usikker). Er det et meget trangt nåløye? Og hvordan er det med de andre sportene, uttak med en rekke folk?

4. Til slutt må jeg teste noen av mytene som går igjen på nett. Kjenner ikke en sjel på NHH så får ikke akkurat klarert noen av dem bortsett fra om noen NHHere klarer å avlive / konfirmere de her.

• Stemmer det at ingen går med sekk der? Alle kjører småfrekke "businessvesker"? (Og nei, har ingenting i mot verken det ene eller det andre, må bare undersøke om dette stemmer.)
  • Er det riktig at folk kler seg som om de skal i selskap hver dag? Regner med dette fenomenet er mer utbredt på BI, men.
  • Bruker NHHere å endre væremåte etter at de har startet der, med finanstermer i vanlige setninger osv.? Har en kompis på jus i Oslo som fortalte meg at det hørtes ut som om hver vanlig samtale på T-banen var forberedelse til rettsaker. Er det slik hos finansbermen på NHH også?

Slenger inn dette nå, så får jeg fyre inn noen nye spørsmål om jeg kommer på noen. gleder meg!

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. "Litt oppi åra" kan diskuteres, men mitt inntrykk er at flesteparten er rundt to år eldre enn rett fra videregående når de begynner. Det var i hvert fall inntrykket jeg fikk når jeg begynte. Du finner derimot alt fra 18 til 30. Det vil garantert være plenty med folk rundt 21-22 i hvert fall, og det bør jo sånn sett være uproblematisk med tanke på at du er 24.

2. Det oppstår klikker. De færreste kjenner mange når de kommer til ny by og skole, og faddergruppen fungerer i så måte som en klikkdanner. Etter hvert som man begynner å ta del i studentforeningen brytes det kanskje noe opp, men det oppstår helt klart klikker.

3. Var du en brukbar fotballspiller vil jeg tro det er alle muligheter til å komme med på NHH FK. Har inntrykk av at NHH FK tar opp spillere "utelukkende" på bakgrunn av fotballferdigheter. Det er selvsagt en sannhet med visse modifikasjon, men det virker som en gruppe som gjør en fair vurdering. En del interessegrupper baserer vurderingen på andre ting som popularitet, hvor sosial man er og om man kjenner noen som kan gå god for en. Enkelte grupper har veldig store opptak ettersom de er såkalt "populære" grupper, og da blir nåløyet trangt. Uansett er det plenty med grupper/lag man kan velge i, og man trenger ikke alltid være god for å få være med.

4.

Nei, det stemmer ikke. Plenty med folk går med sekk.

Det er riktig at folk generelt kler seg pent, men ikke alle.

Ja, en del tror de er aksjemeglere før de er ferdig med første semester.

Lenke til kommentar

1. "Litt oppi åra" kan diskuteres, men mitt inntrykk er at flesteparten er rundt to år eldre enn rett fra videregående når de begynner. Det var i hvert fall inntrykket jeg fikk når jeg begynte. Du finner derimot alt fra 18 til 30. Det vil garantert være plenty med folk rundt 21-22 i hvert fall, og det bør jo sånn sett være uproblematisk med tanke på at du er 24.

2. Det oppstår klikker. De færreste kjenner mange når de kommer til ny by og skole, og faddergruppen fungerer i så måte som en klikkdanner. Etter hvert som man begynner å ta del i studentforeningen brytes det kanskje noe opp, men det oppstår helt klart klikker.

3. Var du en brukbar fotballspiller vil jeg tro det er alle muligheter til å komme med på NHH FK. Har inntrykk av at NHH FK tar opp spillere "utelukkende" på bakgrunn av fotballferdigheter. Det er selvsagt en sannhet med visse modifikasjon, men det virker som en gruppe som gjør en fair vurdering. En del interessegrupper baserer vurderingen på andre ting som popularitet, hvor sosial man er og om man kjenner noen som kan gå god for en. Enkelte grupper har veldig store opptak ettersom de er såkalt "populære" grupper, og da blir nåløyet trangt. Uansett er det plenty med grupper/lag man kan velge i, og man trenger ikke alltid være god for å få være med.

4.

Nei, det stemmer ikke. Plenty med folk går med sekk.

Det er riktig at folk generelt kler seg pent, men ikke alle.

Ja, en del tror de er aksjemeglere før de er ferdig med første semester.

Herlig, takk for godt svar.

Har et par frågor til:

- Hvordan er det med muligheter til utveksling / evt. ta masteren på de virkelig gode skolene? Her er nok lysten større enn de faktiske mulighetene for meg personlig, men morsomt å høre om folk fra NHH har tatt et halvår / evt. mastergraden ved Ivy League / LSE / INSEAD / HEC og i den klassen.

- Anbefales det å bo i de studentboligene som er tilknyttet NHH, eller er det "samme det"? Leser at det er mye som foregår ved skolen og dermed er det jo en fordel å være i nær krets til skolen, men regner med det er en ganske liten andel som faktisk bor der og som bruker buss osv?

- Blir mange av forelesningene streamet LIVE på Internett slik at de kan sees uten å fysisk være tilstede på skolen? Ser utfordringene med kollokviegrupper her, men må spørre.

Takk!

Lenke til kommentar

1. Mulighetene for utveksling vil jeg påstå er ganske gode, men det er ikke et hav av eliteskoler å velge i. Cornell og Columbia har såvidt meg bekjent avtale med NHH, men det er svært få plasser og jeg er ganske sikker på at det er alternative programmer. NHH-studenter er nok dessverre ikke interessante nok for HBS, Wharton, Insead, etc.

I tillegg har du UC Berkeley, HEC, LSE og HHS. Hvorvidt det er virkelig gode skoler får bli opp til andre å vurdere, men créme de la crém skolene går det ikke an å utveksle til.

2. Jeg kan ikke uttale meg noe særlig om studentboligene. Hvis det er Hatleberg du tenker på, så er det i gåavstand til skolen, og det er mange som bor der. En solid andel bor også i Sandviken. Som 24-åring vil jeg tro du har størst glede av rom/leilighet i Sandviken, men det er helt individuelt. Mitt inntrykk er at de litt yngre velger Hatleberg. Det er trivielt og i nærheten, men det er litt dorm-feeling.

3. Jeg tror de har begynt med det på Bachelor, men jeg er ikke sikker. Som du kanskje vet har NHH nettopp fått et stort nybygg med topp fasiliteter. Dette har ikke jeg fått gleden av ennå ettersom masterforelesningene gjerne foregår i de mindre salene som ikke har opptaksutstyr, osv. Alle forelesningene vil neppe foregå LIVE/opptak, men det vil nok komme mer og mer, og jeg tror en del benytter seg av det allerede.

Hvis du ikke er forelesningstypen vil du også fort merke at det ikke er strengt nødvendig å gå i alle forelesning. Veldig mange gjør det for å være sosiale. Det er fint mulig å henge med i de aller fleste fag ved hjelp av bok, PP-slides og ressurser på It's Learning. De eneste fagene jeg fikk noe faglig igjen for å gå var i SAM.

Lenke til kommentar

Når det gjelder studentboligene så tror jeg du er for gammel til å få tilbud om det, siden SiB prioriterer de yngste søkerne først (som i år vil være de født i 1995). Hatleberg er ikke noen stor høydare uansett, så jeg ville ha satset på Sandviken eller sentrum. Bodde sammen med en som gikk på NHH, og hun ville bo i sentrum fordi NHH er så "langt ute". Kommer veldig an på om du ser for deg å være mye på skolen eller mye i/på byen.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har søkt Handelshøyskolen i Bergen til høsten og gleder meg. Jeg ligger dog litt etter hva gjelder alder (fyller 24 i høst), og har egentlig ikke gjort nevneverdig (utenom et år som fallskjermjeger i Forsvaret for en god del år siden) de siste årene. Så har litt spørsmål til NHH-folket her om noen tar seg bryet med å svare. :)

2. Hvordan er det sosialt der? Leser litt rundt omkring på internett at det oppstår klikker og sånn, stemmer dette?

1. Mitt inntrykk er det samme som Specters. Det er nok ikke mange 24-åringer i 1. kull, men du blir antakelig ikke den eneste. Uansett vil du ikke ha problemer med å finne 24-åringer og folk som er eldre i de andre kullene.

2. Ja. Som Specter sier, kan faddergruppene i noen grad bestemme hvordan en vennegjeng ser ut, spesielt i begynnelsen. Mitt inntrykk er derimot at de ulike gruppene i studentforeningen er viktigere etter at de er ferdige med å rekruttere. De som spiller baseball, er gjerne en del av en gjeng med baseballspillere, osv. Enkelte som ikke er med i noen gruppe, føler seg utenfor sosialt.

- Anbefales det å bo i de studentboligene som er tilknyttet NHH, eller er det "samme det"? Leser at det er mye som foregår ved skolen og dermed er det jo en fordel å være i nær krets til skolen, men regner med det er en ganske liten andel som faktisk bor der og som bruker buss osv?

- Blir mange av forelesningene streamet LIVE på Internett slik at de kan sees uten å fysisk være tilstede på skolen? Ser utfordringene med kollokviegrupper her, men må spørre.

Takk!

Jeg bor for øyeblikket på Hatleberg ved siden av NHH. Det finnes både fordeler og ulemper. De viktigste fordelene er at det ligger nærme skolen og koster mindre enn det ofte gjør på det private leiemarkedet. De viktigste ulempene er at du må dele kjøkken med mange mennesker som flytter ut og inn hvert semester og at det er mange utvekslingsstudenter her som fester mye på ugunstige tider. Jeg er veldig klar til å flytte ut om to uker.

En del forelesninger blir filmet og lagt ut på nettet på etterskudd, men ikke alle. Jeg tror at 4 av kursene jeg har hatt dette skoleåret ble filmet. Gjesteforelesere filmes ikke.

Lenke til kommentar

De viktigste ulempene er at du må dele kjøkken med mange mennesker som flytter ut og inn hvert semester og at det er mange utvekslingsstudenter her som fester mye på ugunstige tider. Jeg er veldig klar til å flytte ut om to uker.

Hehe, ser den. Har i utgangspunktet tenkt å bo med en kompis som starter på Uni'et via det private leiemarkedet - og med det faktum at de yngste blir prioritert i stud.boligene, tenker jeg at det blir den beste og mest sannsynlige muligheten.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

1. Mitt inntrykk er det samme som Specters. Det er nok ikke mange 24-åringer i 1. kull, men du blir antakelig ikke den eneste. Uansett vil du ikke ha problemer med å finne 24-åringer og folk som er eldre i de andre kullene.

2. Ja. Som Specter sier, kan faddergruppene i noen grad bestemme hvordan en vennegjeng ser ut, spesielt i begynnelsen. Mitt inntrykk er derimot at de ulike gruppene i studentforeningen er viktigere etter at de er ferdige med å rekruttere. De som spiller baseball, er gjerne en del av en gjeng med baseballspillere, osv. Enkelte som ikke er med i noen gruppe, føler seg utenfor sosialt.

Takk!

Jeg bor for øyeblikket på Hatleberg ved siden av NHH. Det finnes både fordeler og ulemper. De viktigste fordelene er at det ligger nærme skolen og koster mindre enn det ofte gjør på det private leiemarkedet. De viktigste ulempene er at du må dele kjøkken med mange mennesker som flytter ut og inn hvert semester og at det er mange utvekslingsstudenter her som fester mye på ugunstige tider. Jeg er veldig klar til å flytte ut om to uker.

En del forelesninger blir filmet og lagt ut på nettet på etterskudd, men ikke alle. Jeg tror at 4 av kursene jeg har hatt dette skoleåret ble filmet. Gjesteforelesere filmes ikke.

Er du med i noen studentgrupper på NHH?

Lenke til kommentar

Én ting til:

- Ser inntakskravet på den ordinære kvota stiger med en del hvert år, hva tenker folket her at man ender opp med? Sitter og ruger på ca 58 blank og ser at poengsummen var 56,7 (56,5 på supp.) i fjor. All logikk tilsier vel at jeg kommer inn - og i tillegg stemmer det vel at antall søkere til NHH hadde gått ned sammenliknet med i fjor, men nå er vel engang andre folks karakterer / valg lette å regne seg frem til.

Lenke til kommentar

Én ting til:

- Ser inntakskravet på den ordinære kvota stiger med en del hvert år, hva tenker folket her at man ender opp med? Sitter og ruger på ca 58 blank og ser at poengsummen var 56,7 (56,5 på supp.) i fjor. All logikk tilsier vel at jeg kommer inn - og i tillegg stemmer det vel at antall søkere til NHH hadde gått ned sammenliknet med i fjor, men nå er vel engang andre folks karakterer / valg lette å regne seg frem til.

Vil tro du er sikret, men aldri si aldri. Plutselig øker det, eller så synker det. Man vet aldri :) Som en forhåndsregel, bør man være over fjorårets snitt med +1-2 poeng :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann, da kom jeg inn ved NHH og ser fram mot det. Én ting jeg dog sliter med er leilighet... har vært i Bergen i tre dager - vært på en god del visninger, men ingen som har bydd seg. Noen som har kommet inn på NHH og som har fikset leilighet som vil fortelle om erfaringer?

Lenke til kommentar

Har det skjedd at noen ikke har funnet leilighet og derfor gitt fra seg plassen ved NHH? Å lete etter rom har tæret såpass at jeg vurderer å si opp plassen og heller søke til neste år og være tidligere ute neste år.

Lenke til kommentar

Ikke utsett. Høres ut som en dårlig idé. Sjekk ut bosteder som er litt utenfor NHH's umiddelbare nærhet. Tenker på Åsane, Fyllingsdalen, etc. Presset er garantert ikke like stort. Utover semesteret og ved juletider kommer nye objekter på markedet, så hvis du kan leie i utkanten et semester funker det sikkert ganske greit. Bussforbindelsen til NHH er god fra bydeler som Åsane og Fyllingsdalen.

Lenke til kommentar

Ser noen fraråder Danmarksplass litt lengere opp i tråden her. Jeg bor selv på Danmarksplass å går på NHH. Hver halvtime går det ekspressbuss herfra direkte til NHH. Den bruker omlag 5 minutter, noe som fører til at jeg bruker kortere tid til skoen enn folk som bor i sentrum. Skal dog sies at den slutter å gå klokken 1700 i ukedagene og går heller ikke i helgene. Som alternativ går buss 83 direkte fra danmarksplass opp til NHH, og motsatt. Altså ikke noe behov for å ta både bybane og buss. Denne bussen går hver halvtime hele dagen, hele uka. Jeg kjenner flere som bor her og som går på NHH. Alle stortrives her på Danmarksplass. Danmarksplass er derfor også et godt alternativ.Lykke til...

Lenke til kommentar

Skal selv starte på NHH til høsten nå, og har derfor vært noen dager i Bergen for å skaffe meg leilighet. Jeg er født i '94, og har ikke fått tilbud om studentbolig heller - så det kan du bare glemme. En jeg snakket med hadde fått beskjed fra SiB om at de ikke hadde klart å dekke behovet for '95 engang. Så det er nok det private som du må prøve og som ble redningen for meg. Jeg fikk meg en kjempe studioleilighet i sentum - men som alle utleiere jeg har snakket med er det vanvittig stor interesser for alle leiligheter (og kott) i disse dager.

Lenke til kommentar

Da klarte jeg faktisk å hale i land et kollektiv. Ble veldig dyrt, så får leve på Taco First Kit og de billigste nudlene på Rema ila. året, men greit å ha tak over hodet før fadderuken. Ser fram mot det!

Får bare være fette tidlig ute neste år for å balansere budsjettet.

Edit: På NHHs Facebook-side står det at dress code på Immatrikuleringen er dress. Kan vel umulig stemme at samtlige ikler seg det, men hadde samtidig vært småkjipt å være den eneste som ikke gjorde det...

Endret av Morten S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...