Stigma Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Hei, jeg sliter litt med å oppnå ideelle ytelsestall på min 840 pro Samsung SSD. Sekvensiell skriving og lesing ser bra ut, men IOPS ligger bare på ca 30.000/25.000 i stedet for de 80-90.000 som SSDen skal kunne takle teoretisk sett. write cache er på (ytelsen er merkbart tregere uten) og buffer flush er på for nå (virker ikke å bety mye for ytelsen). Siste firmware, og disken har minst 1/3 ledig plass. AHCI er påslått og disken står på en SATA3 port (6GB/sek) så jeg ser ingen problem i forhold til disse mest typiske feilkildene. Jeg lurer på om det er noe jeg gjør feil her - eller om den begrensede IOPS ytelsen er en konsevens av chipsettet (Intel HM76). Dette er en rimelig kraftig high-end laptop, men jeg hørt referanser på noen sider at dette likevel kanskje er en begresning i forhold til high-end desktop chipset. Jeg håper noen her kan gi meg noen tips. Jeg har ingen praktiske problemer med ytelsen som den er, men om jeg KAN få flere ganger bedre IOPS ytelse så vil jeg selfølgelig ha det Det er sikkert noen der ute som har samme eller lignende SSD på lignende typer chipset som kan gi meg noen numre og sammenligne med? -Stigma Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Er cluster size som anbefalt på partisjonen(e)? Har du nyeste firmware? Har selv en SSD840 PRO som yter bra. Men IOPS skriving er noe lavere enn den kanskje burde være. Mitt resultat etter test (med rapid mode og OS optimization aktivert): https://www.dropbox.com/s/gjl9t6onw5h0rz0/Screenshot%202014-05-26%2018.47.37.png Specs: i5 2500K Asus P8Z68-V PRO 16GB ram Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Først og fremst må ALL strømsparing skrues av foe å få noe fart på ssden. De er det av med strømsparing i bios OG i windows. High performance Høy cpu frekvens gir bedre resualtat, og nyeste orom og RST hjelper også. Desverre så blir aldri en laptop like rask som desktop. Bios har ofte lite instillingsmuligheter, og legge inn ny OROM kan være vanskelig. Den raskeste benchmark RST` en er vel faktisk v11.2.0.1006 WHQL. Denne gir ofte best resultater i benchmarks. Ellers anbefaler jeg å bruke nyeste RST. http://www.win-raid.com/t25f23-Which-are-the-quot-best-quot-Intel-AHCI-RAID-drivers.html Post et screenshot av ASSSD benchmark Endret 26. mai 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Er cluster size som anbefalt på partisjonen(e)? Har du nyeste firmware? Har selv en SSD840 PRO som yter bra. Men IOPS skriving er noe lavere enn den kanskje burde være. Mitt resultat etter test (med rapid mode og OS optimization aktivert): https://www.dropbox.com/s/gjl9t6onw5h0rz0/Screenshot%202014-05-26%2018.47.37.png Specs: i5 2500K Asus P8Z68-V PRO 16GB ram Hvis man bruker RAPID mode, så ser man ikkje hva EGENTLIG ssden yter. RAPID gir i mange tilfeller dårligere ytelse. I benchmarks som ASSSD og ATTO som blir lagt inn i cache, så får man høy score, men i virkeligheten meningsløst. Ytelse når man kjører en fil for første gang er nesten alltid det som er viktig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Jeg får som sagt bare rundt 30.000'ish IOPS her, men jeg må innrømme at jeg ikke har testet med å disable powersaving features i BIOS. Jeg skal ta meg en runde med dette og se om det faktisk har såpass mye påvirkning på resultatene. EDIT: Jeg tok annedningen til å migrere systemet til en fersk win 8.1 installasjon. Resultatene mine er nå mye bedre (så dermed litt vanskelig si nøyaktig hva som var feilen), men nå får jeg et sted mellom 55.000 - 75.000 IOPS. Det ser ut til at jeg må force CPUen til å kjøre p høy frekvens (jeg brukte prime95) for å nå de aller høyeste tallene. Da tror jeg at jeg sier meg relativt fornøyd gitt maskinvareoppsettet som jeg bruker. Disse resultatene er tross alt dobbelt så høye som de var tidligere og stemmer mye bedre med andre målinger på nettet som jeg har sammenlignet mot. Takker og bukker for all hjelp -Stigma Endret 26. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Ok, jeg tror jeg har kommet het til bunnen av problemet. Her er resultatene jeg har nå, og her tror jeg ikke det er mer å hente. Veldig fornøyd med andre ord IOPS ytelsen er tydeligvis en blanding av mange faktorer: - Powersaving options spiller en ENORM rolle. Hvis ikke du har på "high performance" power plan så kan IOPS falle med over halvparten om ikke mer. Jeg trengte ikke å slå av powersaving i BIOS for å oppnå resultatene over, men det kan kanskje være nødvendig på andre hovedkort som behandler slike features litt anderledes. - Installasjon av (nyeste pr dags dato) Intel rapid storage drivere gav meg en ganske stor økning i ytelsen (i forhold til standard driverene som kom med windows 8.1 installasjonen). -- For de siste par tusen IOPS (ihvertfall på write) så må CPUen kjøre på høy frekvens, så på min laptop måtte jeg kjøre en tråd i prime95 bare for å lokke CPUen ut til sin fulle frekvens under benchmarkingen, men dette er relativt lite forskjell på i forhold til punktene over. I tillegg til dette så er det selvfølglelig de vanlige tingene: - Bruke SATA3 port - Ha AHCI enabled Hvis du dekker disse punktene så skal du komme langt på vei Dette var målt på et Intel HM76 express chipset, og uten R.A.P.I.D aktivert. Jeg skriver denne posten i tilfelle det er andre som sitter i samme situation og kan få noe nytte ut av det -Stigma Endret 27. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå