tom waits for alice Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Du kan syntes det er så ufint du bare vil, men det er faktisk det eneste realistiske alternativet du har. Nei. Alternativet for de fleste av oss som har et liberalistisk grunnsyn er å jobbe for et mer liberalt samfunn, på ulike måter. Det er helt legitimt i et demokratisk samfunn, hvilket sist jeg sjekket var en del av grunnen til at Norge er et godt land å bo i. Geir Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Du kan syntes det er så ufint du bare vil, men det er faktisk det eneste realistiske alternativet du har. Nei. Alternativet for de fleste av oss som har et liberalistisk grunnsyn er å jobbe for et mer liberalt samfunn, på ulike måter. Det er helt legitimt i et demokratisk samfunn, hvilket sist jeg sjekket var en del av grunnen til at Norge er et godt land å bo i. Geir Lykke til, håper virkelig "Liberalistene" får NØYAKTIG like mange stemmer som DLF! Poenget mitt er at dere kan jobbe så mye dere vil, men dere har ikke en sjanse i helvete. Folk som faktisk vet hva de snakker om har bestemt seg for lenge siden at den veien vi går er riktig. Bare se på regjeringen, de klarer ikke å bestille kaffe uten å få demonstrasjoner mot seg. Endret 9. mars 2015 av Shruggie Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 En person som karakteriserer norge som et helvete(i noe som helst aspekt) kan ikke være mye bereist, gitt.. Det kommer helt an på hvilke preferanser du har. Er du desperat pedofil for eksempel, tror jeg Norge er et helvete. Da er kanskje Sierra Leone et bedre land for deg å utfolde deg fritt i. Er du heroinmisbruker er Norge også temmelig nært et helvete, bedre å få utdelt moderate doser lovlig i Sveits da. Dersom du vil starte en matbutikk med andre premisser enn de allerede-eksisterende (for eksempel en ren importbutikk) så kan norske begrensninger på import være så store at du synes hele situasjonen er et helvete og flytter til USA. Hvis du vil starte opp en villaks-butikk i Finnmark tror jeg også det kan være et reelt helvete: begrensninger på hvor mye du kan fiske, begrensninger på når du kan fiske, høye skattesatser og dyrt utstyr gjør at du aldri vil tjene nok penger til å dekke opp for kostnadene og begrensede åpningstider.... Øyet som ser. Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Selvsagt er det en reell valgmulighet, vi har åpne grenser og mange land har flotte ordninger for å ta imot ny arbeidskraft. At du personlig finner det upraktisk betyr ikke at det ikke er reelt, you can't have your cake and eat it too. For de fleste er det ikke et konstant realistisk valg å flytte heller, men valgmuligheten er fortsatt like reell. Liker du ikke prisen på lokalavisen mer så si opp abonnementet ditt, du må da selvsagt leve med at du ikke får noen avis. Hvorfor skal forbrukermakt være annerledes når det kommer til landegrenser enn produsenter? Det er ikke et reelt valg for de fleste å slutte med melk, men det er en reell valgfrihet å gå over til Q-meieriene. Ja man KAN flytte, men skal alle som er uenige med sosialistene flytte; eller skal vi prøve å omforme dette fantastiske landet vi bor i til noe enda bedre? Det siste er definitivt en teoretisk mulighet, og den mest demokratisk riktige løsningen - spørsmålet er bare om det er en såpass utopisk idé at det er like greit å flytte først som sist, dersom hovedmålet er å selv leve liberalistisk? Dersom hovedmålet ditt derimot er å liberalisere norge til (det du mener er) det beste for fellesskapet (jeg tviler, ref. invalide og andre hjelpetrengende) så er det fullstendig legitimt å kjempe for et liberalt noreg - da bør man ta kampen til valgbodene. Men det skal vel ikke så mye til å innrømme at liberalisme i bunn og grunn er egoistisk(ikke i negativ form, men i betydningen at det er mest for egen del man er liberalist, ikke fordi man tror alle de svake i samfunnet vil ha så godt av det), skal det? Endret 9. mars 2015 av toth Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 En person som karakteriserer norge som et helvete(i noe som helst aspekt) kan ikke være mye bereist, gitt.. Det kommer helt an på hvilke preferanser du har. Er du desperat pedofil for eksempel, tror jeg Norge er et helvete. Da er kanskje Sierra Leone et bedre land for deg å utfolde deg fritt i. Er du heroinmisbruker er Norge også temmelig nært et helvete, bedre å få utdelt moderate doser lovlig i Sveits da. Dersom du vil starte en matbutikk med andre premisser enn de allerede-eksisterende (for eksempel en ren importbutikk) så kan norske begrensninger på import være så store at du synes hele situasjonen er et helvete og flytter til USA. Hvis du vil starte opp en villaks-butikk i Finnmark tror jeg også det kan være et reelt helvete: begrensninger på hvor mye du kan fiske, begrensninger på når du kan fiske, høye skattesatser og dyrt utstyr gjør at du aldri vil tjene nok penger til å dekke opp for kostnadene og begrensede åpningstider.... Øyet som ser. Jeg tror din definisjon av "helvete" er litt mer utvannet enn min. "helvete" beskriver tradisjonelt noe så fælt at det er fullstendig fysisk og psykisk uutholdelig. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Lykke til, håper virkelig "Liberalistene" får NØYAKTIG like mange stemmer som DLF! Jeg stemmer ikke Liberalistene, så hvor mange stemmer de får er ikke mitt problem. Mitt problem er alle de som går i hundene i "verdens beste land", som de narkomane, og som innvandrere. Fortell Petter som sitter i fengsel for å ha ruset seg for å overleve at det er verdens beste land. Eller Sonya og Samir som sitter i ruinene i Kabul etter at Anundsens håndlangere hev dem ut. Fortell det til Olga som ligger og dør i smerter på sykehjemmet fordi kommunen skal spare penger, eller de som ser Norge som frihetens garantist og får høre Erna Solberg si at behandlingen av Dalai Lama var et "nødvendig offer" for norsk utenrikspolitikk eller en Gahr Støre om karikaturer og ytringsfrihet før det ble opportunt å være Charlie. Si det til tiggeren på hjørnet som hører nordmenn diskutere om tiggerforbud dreier seg om å "pynte opp" i det offentlige rom... Listen er lang, og det er slett ikke for min egen syke mor jeg ber. Geir Endret 9. mars 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Lykke til, håper virkelig "Liberalistene" får NØYAKTIG like mange stemmer som DLF! Jeg stemmer ikke Liberalistene, så hvor mange stemmer de får er ikke mitt problem. Mitt problem er alle de som går i hundene i "verdens beste land", som de narkomane, og som innvandrere. Fortell Petter som sitter i fengsel for å ha ruset seg for å overleve at det er verdens beste land. Eller Sonya og Samir som sitter i ruinene i Kabul etter at Anundsens håndlangere hev dem ut. Fortell det til Olga som ligger og dør i smerter på sykehjemmet fordi kommunen skal spare penger, eller de som ser Norge som frihetens garantist og får høre Erna Solberg si at behandlingen av Dalai Lama var et "nødvendig offer" for norsk utenrikspolitikk eller en Gahr Støre om karikaturer og ytringsfrihet før det ble opportunt å være Charlie. Si det til tiggeren på hjørnet som hører nordmenn diskutere om tiggerforbud dreier seg om å "pynte opp" i det offentlige rom... Listen er lang, og det er slett ikke for min egen syke mor jeg ber. Geir I så fall er du i feil tråd, for alle de personene vil dø i løpet av de første seks månedene i et faktisk fritt land. Du vet, sammen med alle andre i denne tråden. Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Lykke til, håper virkelig "Liberalistene" får NØYAKTIG like mange stemmer som DLF! Jeg stemmer ikke Liberalistene, så hvor mange stemmer de får er ikke mitt problem. Mitt problem er alle de som går i hundene i "verdens beste land", som de narkomane, og som innvandrere. Fortell Petter som sitter i fengsel for å ha ruset seg for å overleve at det er verdens beste land. Eller Sonya og Samir som sitter i ruinene i Kabul etter at Anundsens håndlangere hev dem ut. Fortell det til Olga som ligger og dør i smerter på sykehjemmet fordi kommunen skal spare penger, eller de som ser Norge som frihetens garantist og får høre Erna Solberg si at behandlingen av Dalai Lama var et "nødvendig offer" for norsk utenrikspolitikk eller en Gahr Støre om karikaturer og ytringsfrihet før det ble opportunt å være Charlie. Si det til tiggeren på hjørnet som hører nordmenn diskutere om tiggerforbud dreier seg om å "pynte opp" i det offentlige rom... Listen er lang, og det er slett ikke for min egen syke mor jeg ber. Geir Jeg er ikke uenig i idealene dine, men jeg kan ikke for mitt bare liv tro på at private velgjørere vil frivillig ta seg av de problemene du nevner - da hadde de gjort det allerede. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 I så fall er du i feil tråd, for alle de personene vil dø i løpet av de første seks månedene i et faktisk fritt land. Du vet, sammen med alle andre i denne tråden. Nei. Det vet jeg ikke. Geir Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 I så fall er du i feil tråd, for alle de personene vil dø i løpet av de første seks månedene i et faktisk fritt land. Du vet, sammen med alle andre i denne tråden. Nei. Det vet jeg ikke. Geir Wow, en naiv liberalist. Jeg er sjokkert! Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 I så fall er du i feil tråd, for alle de personene vil dø i løpet av de første seks månedene i et faktisk fritt land. Du vet, sammen med alle andre i denne tråden. Nei. Det vet jeg ikke. Geir Wow, en naiv liberalist. Jeg er sjokkert! Hvis du tar Geir for å være naiv har du ikke lest like mye på forumet som du har skrevet - 15.000 innlegg bør tilsi at du har vært borti "Tom Waits for Alice" mang en gang, og sett at han er en meget klok og oppegående kar, til tross for motstridende politisk syn. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Jeg er ikke uenig i idealene dine, men jeg kan ikke for mitt bare liv tro på at private velgjørere vil frivillig ta seg av de problemene du nevner - da hadde de gjort det allerede. Petter hadde vel ikke sittet i fengsel med mindre politikerne hadde kriminalisert rus. Og Sonya og Samir hadde vel ikke sittet i Kabul nå om ikke politikerne hadde vedtatt å hive ut sånne som dem? I et "fritt samfunn" kunne Olga ha valgt et sykehjem som ikke lot henne ligge i smerter, fordi dets budsjett skulle dekket egne utgifter, og ikke underskudd på andre poster på kommunebudsjettet. Grunnen til at vi har et "sosialt" samfunn er at folk ønsker det, og stemmer for sosiale ordninger. Et "fritt samfunn" hadde hatt akkurat de samme menneskene, og jeg ser ikke hvorfor disse menneskene da plutselig skulle gå fra å være altrustiske til egoistiske. (Eller hvor de nå befinner seg på skalaen der imellom. Jeg tror sånn cirka like mange ville være en "Bill Gates" og en "John Fredriksen" som i dagens samfunn. Geir Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 I så fall er du i feil tråd, for alle de personene vil dø i løpet av de første seks månedene i et faktisk fritt land. Du vet, sammen med alle andre i denne tråden. Nei. Det vet jeg ikke. Geir Wow, en naiv liberalist. Jeg er sjokkert! Hvis du tar Geir for å være naiv har du ikke lest like mye på forumet som du har skrevet - 15.000 innlegg bør tilsi at du har vært borti "Tom Waits for Alice" mang en gang, og sett at han er en meget klok og oppegående kar, til tross for motstridende politisk syn. I calls it like I sees it. Et liberalistisk samfunn vil umiddelbart gå over til borgerkrig og masseødeleggelsesvåpen. KANSKJE vil det være en ukes fred så alle de som har muligheten kan løpe så fort de kan til Sverige, men sjansen er stor for at Sverige allerede har stengt grensen. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 I så fall er du i feil tråd, for alle de personene vil dø i løpet av de første seks månedene i et faktisk fritt land. Du vet, sammen med alle andre i denne tråden. Forklar gjerne hvordan du kommer fram til det. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 I så fall er du i feil tråd, for alle de personene vil dø i løpet av de første seks månedene i et faktisk fritt land. Du vet, sammen med alle andre i denne tråden. Forklar gjerne hvordan du kommer fram til det. Ja, for er det en ting denne tråden er full av, så er det folk som detaljert forklarer hvordan de har kommet til de konklusjonene de har. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Hvis du tar Geir for å være naiv har du ikke lest like mye på forumet som du har skrevet - 15.000 innlegg bør tilsi at du har vært borti "Tom Waits for Alice" mang en gang, og sett at han er en meget klok og oppegående kar, til tross for motstridende politisk syn. Takk! Jeg har "vært borti" Shruggie mange ganger også, og vet at det er sånn han diskuterer. Det får være hans hodepine. Geir 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Ja, for er det en ting denne tråden er full av, så er det folk som detaljert forklarer hvordan de har kommet til de konklusjonene de har. Gudene forby om du skulle gå foran med et godt eksempel... Sånn generelt er det vel for sin egen skyld at man skal begrunne og dokumentere sine påstander, for at man skal bli tatt alvorlig. Det er selvsagt frivillig, og gidder man ikke så får man finne seg i at folk avfeier det som synsing. Geir Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Jeg er ikke uenig i idealene dine, men jeg kan ikke for mitt bare liv tro på at private velgjørere vil frivillig ta seg av de problemene du nevner - da hadde de gjort det allerede. Petter hadde vel ikke sittet i fengsel med mindre politikerne hadde kriminalisert rus. Og Sonya og Samir hadde vel ikke sittet i Kabul nå om ikke politikerne hadde vedtatt å hive ut sånne som dem? I et "fritt samfunn" kunne Olga ha valgt et sykehjem som ikke lot henne ligge i smerter, fordi dets budsjett skulle dekket egne utgifter, og ikke underskudd på andre poster på kommunebudsjettet. Grunnen til at vi har et "sosialt" samfunn er at folk ønsker det, og stemmer for sosiale ordninger. Et "fritt samfunn" hadde hatt akkurat de samme menneskene, og jeg ser ikke hvorfor disse menneskene da plutselig skulle gå fra å være altrustiske til egoistiske. (Eller hvor de nå befinner seg på skalaen der imellom. Jeg tror sånn cirka like mange ville være en "Bill Gates" og en "John Fredriksen" som i dagens samfunn. Geir Da er det vel troen på menneskets altruisme som skiller oss - jeg tror ikke flertallet vil være altruistiske valgfritt, og at det er derfor de må "tvinges" til det gjennom pålegg. En følge av det er at jeg personlig tror Olga hadde fått det betraktelig verre, da ingen ville tatt regningen for at hun skal få det bedre enn i dag. Kall meg pessimist, men ved å se på meg selv og andre rundt meg klarer jeg ikke tro at de frivillige bidragene vil komme i nærheten av dagens skatt, veldig få vil frivillig gi bort 40% av inntekten sin om de plutselig fikk hele bruttolønna på konto. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Jeg har så lite respekt for folk i denne tråden at jeg ikke gidder opptre som om jeg bryr meg om hva noen av dere mener. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Jeg har så lite respekt for folk i denne tråden at jeg ikke gidder opptre som om jeg bryr meg om hva noen av dere mener. Derfor du har nesten 50 innlegg i tråden? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå