Gå til innhold

Swapfile på 8GB Sandisk SSD - bør jeg? Og hvordan

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en rimelig kraftig NP700Z7C Samsung som kom med en Sandisk 8GB SSD som bruktes sammen med expresscache for en raskere harddisk opplevelse (da maskinen originalt kom med en tradisjonell snurredisk).

Jeg har siden installert en 128GB Samsung pro series SSD som hovedsystemdisk (og lagt den gamle snuredisken inn i en DVD caddy som en sekundær disk for lagring av store filer).

Det jeg tenker er at det er jo litt dumt at den 8BG Sandisken ikke faktisk brukes til noe. Den er "bare" ca 100MB les / 20MB write men med rask responstid. Siden den er ment for cachebruk så regner jeg også med at den tåler en ok del writecycles. Derfor lurte jeg på om det ikke kunne være en smart idè å bruke den disken som en dedikert pagefile-disk. Sandisk SSDen er ikke på nær like rask som Sandisken, men det burde vel skjeldent bety noe siden pagefilen neppe blir brukt ofte med 8GB ram. Litt av tanken er også at jeg sparer hovedsystemdisken min for unødvendig mye bruk (write cycles) ved å avlaste den swappingen til den dedikerte Sandisken.

Spørsmålet er - er dette en god idè? Er det nok plass for å unngå evt. problemer? Maskinen har 8GB ram, og jeg tror ikke jeg noen gang faktisk har brukt opp så mye på maskinen. Jeg vet bare ikke nok detaljer om hvordan pagefile faktisk fungerer da dette er litt av et "black magic" tema der det er mange myter ute og går.

Jeg tenker å bruke enten windows 7 ult. eller windows 8.1 pro som OS. Har ikke helt bestemmt meg på den fronten enda.

EDIT: Bruker win 8.1 pro nå

Spørsmål #2 - Hvordan får jeg tilgang normal tilgang til Sandisken? Akkurat nå ligger den synlig under disk management, men den dukker ikke opp en som normal disk, og jeg ser ikke at det går ann å legge til noen systembokstav til enheten slik som jeg ville gjort for en "normal" disk - og jeg regner med at enhetne vil trenge en systembokstav for at jeg skal kunne peke swapfilen dithen. EDIT2: Ok dette var enkelt. Jeg måtte bare slette den nåværende partisjonen og lage en ny på disken, så nå er den tilgjengelig som normalt. Spørsmålet er bare nå om det er en god idè generellt sett...

EDIT: Det var litt uklart om jeg skulle poste dette under windows forumet eller SSD forumet da tråden har litt å gjøre med begge deler - moderator kan flytte den om det er nødvendig.

Håper noen kan hjelpe meg med dette :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*bump* er det noen der ute med feedback på om dette er en god idè?

Benchmark:

post-4879-0-87338700-1401396949_thumb.png

Ingen racer akkurat, men er den bruk bar for denne sammenhengen i og med med at det ikke vil brukes mye swap, eller vil det på en eller annen måte ødelegge for systemytelsen?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...