Gå til innhold

Ny gaming-PC (11-13k), er dette greit?

Gjest Slettet-0BI3DS

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0BI3DS

Hei, lagde en tråd i fjor sommer om det samme, men fikk aldri kjøpt pc'en. Nå er jeg klar igjen, og har satt sammen et oppsett. Jeg har aldri bygget pc før og er usikker på om dette vil være greit, så håper noen kan ta en titt!

Maskinen skal brukes til gaming (BF4, Watchdogs, Fallout/Skyrim, osv.) og jeg ønsker å makse det meste. Skal også prøve meg på litt videoredigering, så den må takle litt rendering og at jeg kan ha mange programmer i gang i mens jeg spiller.

https://prisguiden.no/liste/148487#

Har tenkt lenge på dette oppsettet, men er fortsatt usikker på en del ting.

1. CPU: Jeg sto i mellom i7 og i5, og valget falt til slutt på i5 fordi jeg hørte at det ikke var verdt å betale så mye ekstra for i7. Hvis noen har noe å tilføye her så kom gjerne med innspill!

2. Hovedkortet: Den jeg har nå er mini-ATX, så vil det si at jeg ikke kan bruke denne i mitt oppsett? Eller har ikke det noe å si? I så fall kan jeg bytte den ut for z97- pro med wifi. En annen ting jeg lurer på er om det er nødvendig med de nye z97-kortene eller om et z87 hadde holdt?

3. RAM: Den jeg har er 2400 mhz, hva vil dette egentlig si? Er det stor forskjell fra dette og et med 1600 mhz?

Resten av oppsettet er jeg ganske sikker på, føler det er solid. Hvis det er noen steder jeg burde vurdere å skifte ut noe eller hva som helst så bare si ifra! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Z97 støtter neste generasjons prosessor (Broadwell), så det kan jo være kjekt i fremtiden hvis du må ha ny prosessor. Ellers er Z87 og Z97 rimelig like.

Hvorfor du vil ha et itx hovedkort i et midi-tower (atx) skjønner jeg ikke. Hvis du er er ute etter et lite bygg kan du kanskje gå for Define Mini, eller noe annet litt mindre. Alternativt beholder du kabinettet ditt og kjøper f.eks foreslått z97-pro.

Ingen forskjell på 1600 og 2400 mhz i sammenheng med gaming, så lenge du har et dedikert skjermkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Ok, tror nok jeg går for z97-pro, siden jeg trenger et hovedkort med wifi.

Hva er forskjellen på Corsair strømforsyningen jeg har nå, og en Seasonic eller XFX? Føler ikke at jeg trenger 850W, ville kanskje heller da investert i en bedre strømforsyning med 650W.

Lenke til kommentar

Corsair har dessverre tapt seg når det gjelder kvaliteten på PSU'ene, XFX sine er produsert av Seasonic som blir ansatt av oss entusiaster som ledende når det gjelder Psu'er.

Om man overdimensjonerer litt strømforsyningen vil man som regel få et bedre og mer behagelig støynivå når denne blir belastet mindre enn om man feks hadde kun kjøpt en strømforsyning som har kanskje 10 - 20% å gå på , man vil også oppleve at levetiden på strømforsyningen øker markant da Caps blir mindre varme.

Om du også har tenkt å folde eller spille svært mye vil jeg anbefale å vurdere enten en strømforsyning med "Gold" eller Platinum sertifikat , dette vil man fort spare inn i strømregningen i løpet av psu'ens levetid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Ja så det, hadde egentlig håpet å holde det rundt 800 kr, men ser ut som om jeg må punge ut med noen hundrelapper ekstra uansett.

At den ikke er modulær vil vel kun si at den ikke har avtagbare kabler? Vil det føre til mye rot i kabinettet, eller er det ikke så farlig? Og den har jo 750W, noe som jeg tenker kan være lurt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Er denne å anbefale, slik at jeg da får 750W: http://www.dustinhome.no/product/5010619566/nzxt-hale-90-psu-80-gold-750w-modular/

Hvis ikke går jeg for Seasonic'en med 650W.

I tillegg bytter jeg ut hovedkortet og prosessoren med dette:http://http://www.dustinhome.no/product/5010791298/intel-core-i7-4770k-gigabyte-ga-z97x-gaming-7-z97-atx-s-1150/

Da får jeg i7 + et like bra HK mye billigere enn det jeg hadde. Problemet med dette er at jeg da vil trenge et trådløst nettverkskort, noen som har et greit ett?

Lenke til kommentar

:thumbup:

Nå vet ikke jeg hvor flink du er ifm dette sånn generelt, men ..

Kan tipse om at du laster ned manualen til HK med en gang, og leser litt mens du venter på delene. Du må sette deg inn i BIOS'n først som sist. Har vært borti litt forskjellig nå hvor folk har z87/97 og K prosessor, og så vet de ikke hvordan man kommer inn i BIOS en gang... Da blir noe av poenget borte. :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Corsair har dessverre tapt seg når det gjelder kvaliteten på PSU'ene, XFX sine er produsert av Seasonic som blir ansatt av oss entusiaster som ledende når det gjelder Psu'er.

Tja.. Corsair noen gang vært særlig bra? Min TX 850 tok nylig kvelden rett etter at den 5-årige garantien gikk ut. De påståtte tallene for MTBF kan man kanskje også ta med en klype salt, for sannsynligheten er lav for at noe ryker ved 15 % av MTBF, med mindre variansen er skyhøy. Men mitt subjektive empiri sier vel neppe så mye om totalen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

:thumbup:

Nå vet ikke jeg hvor flink du er ifm dette sånn generelt, men ..

Kan tipse om at du laster ned manualen til HK med en gang, og leser litt mens du venter på delene. Du må sette deg inn i BIOS'n først som sist. Har vært borti litt forskjellig nå hvor folk har z87/97 og K prosessor, og så vet de ikke hvordan man kommer inn i BIOS en gang... Da blir noe av poenget borte. :p

Jeg har ikke veldig peiling nei, skal gjøre en del research i mens jeg venter! I første omgang må jeg lære meg hvordan jeg skal sette pc'en sammen, og så tenker jeg å prøve meg på overklokking litt senere. :thumbup:

Tusen takk for hjelpen, føler jeg forstår sammensetningen av komponentene mye bedre nå også! :)

Lenke til kommentar

I første omgang må jeg lære meg hvordan jeg skal sette pc'en sammen, og så tenker jeg å prøve meg på overklokking litt senere. :thumbup:

Jada, du trenger ikke begynne å klokke dag 1 :)

Men når du får satt maskinen sammen, og er klar for oppstart så reseter du BIOS først og går inn i BIOS på første boot. Definere skjermkortet ditt som primær bildekilde, sjekke over cpu-frekvens, spenninger og ram-frekvens/timings, boot-order, de-aktivere ting du ikke trenger (f.eks asmedia sata controller) osv .. Anbefales å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

I første omgang må jeg lære meg hvordan jeg skal sette pc'en sammen, og så tenker jeg å prøve meg på overklokking litt senere. :thumbup:

Men når du får satt maskinen sammen, og er klar for oppstart så reseter du BIOS først og går inn i BIOS på første boot. Definere skjermkortet ditt som primær bildekilde, sjekke over cpu-frekvens, spenninger og ram-frekvens/timings, boot-order, de-aktivere ting du ikke trenger (f.eks asmedia sata controller) osv .. Anbefales å gjøre dette.

Takk for tipset! Skal lese mer om dette :)

Lenke til kommentar

Bare av nysgjerrighet, hvorfor skal man deaktivere ting man ikke trenger i BIOS? Påvirker vel kanskje oppstartstid, men påvirker det ytelsen?

Vil jeg trenge kjølepasta, eller følger det med?

Følger med en liten tube med 212 Evo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...