Gå til innhold

Bøker om musikkteori

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri lært noe teori hva musikk angår, ei heller noter. Det er jo selvfølgelig ikke holdbart og jeg vil gjerne lære meg musikk. Jeg vil kunne sitte med gitaren og enten spille en sang eller lage noe selv og vite hvorfor ting henger sammen sånn som de gjør, hvorfor forholdet mellom de og de tonene skaper det og det, osv..

Vet noen om noen gode bøker, nettsteder, etc. (fortrinnsvis på norsk) som er et greit sted å starte?

For å si det sånn; dette her:

(...) both arpeggiate triads and seventh chords in C# minor in the baritone range of a keyboard instrument at a slow tempo, move through the submediant to ♭II and approach vii dim 7/IV via a common tone (...)
concludes with a vocal fade-out on D dim, which keeps listeners in suspense as they wait for the return to the home key of C#. Mellers states that: "causality is released and there is no before and no after: because that flat supertonic is a moment of revelation, it needs no resolution."[6] The D dim chord (and its accompanying melodic F natural) lingers until they resolve into the opening Am7 chord

kunne liksågodt vært dette her

bb033.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Aktiv Musikklære av Roger Jeffs er et fint sted å begynne.

Det er viktig å merke seg at den største feilen elever gjør når de begynner å studere musikkteori er at de bare leser, men aldri gjør noe i praksis. Læring gjennom slike bøker forutsetter at du jobber med rytmer, gehør og komposisjon strukturert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...