Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet sommerjobb. Muntlig avtale.

Chondrin

Anbefalte innlegg

For to måneder siden fikk en god venn av meg sommerjobb på en restaurant i Kristiansand. I intervjuet fikk han beskjed om at jobben var hans om han ville ha den, men at han måtte gjennomføre to ukers opplæring før han kunne tiltre. Dette fordi han ikke hadde erfaring fra restaurantbransjen fra før, men for kompisen min var det helt greit.

På dette tidspunktet hadde han hørt fra en tidligere ansatt at denne restauranten ikke alltid gjorde ting etter boka, men han tenkte nok ikke alt for mye på akkurat dèt.

Han begynte umiddelbart å "mase" på at han var tilgjengelig for opplæring når som helst, men fikk ikke respons før for et par uker siden. Han kunne starte opplæringen uka som gikk. Han møtte til jobb, spurte etter kontrakt, og fikk til svar at han skulle få den på et møte i går.

Mellom første opplæringsdag og møtet hadde han jobbet to ganger og fått positive tilbakemeldinger. Derfor tenkte han selvsagt at møtet var en formalitetssak, slik arbeidsgiver også hadde fremstilt det som. Kontrakten skulle underskrives og litt generelt om fremtidige arbeidstider.

Han hørte aldri noe ifra sjefene angående dette møtet, før i dag da han fikk en telefon fra kjøkkensjefen. "Hei, vi trenger deg ikke vi. Så du får ikke jobb." Hvorvidt han får betalt for de dagene han har jobba eller ikke vet jeg ikke noe om.

Jeg antar forsåvidt at han ikke har noen juridisk sak her, da ting har vært veldig implisitt og lite har vært skriftlig. Men siden denne restauranten tydeligvis har en tvilsom historie ifht ansatte og deres rettigheter, så tenker jeg (på hans vegne) at det skulle være mulig å rette et søkelys på disse folka.

1. Er en muntlig kontrakt bindende i et slikt scenario?

2. Hvilke instanser skal kontaktes for å underrettes om bedriftens måte å håndtere arbeidsavtaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helst skulle vennen din bedt om en skriftlig arbeidsavtale det øyeblikket han fikk beskjed om at ham var aktuell for jobben. Arbeidsmiljøloven § 14-5 sier klart ifra at alle arbeidstakere har rett til en skriftlig arbeidsavtale.

Greit nok når man er ung og på jakt etter en sommerjobb er det kanskje ikke mest lukrativ å mase etter en arbeidskontrakt den første dagen. Jeg går i klasse med flere som har hatt sommerjobb hvor de ikke fikk betalt, kun fordi de hadde muntlig avtale, hvor det da ble deres ord mot sjefens.

Dessverre har man ingen rettigheter i en slik situasjon, med mindre det kan verifiseres at man har utført en jobb hos den aktuelle bedriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...