Aimles Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Hei Eksamen i biologi 2 på del 1 kortsvarsoppgave er det mulig å få oppgave om feltarbeid. For eks: Velg to arter du observerte eller samlet inn i løpet av feltarbeidet ditt og forklar hvordan de er tilpasset det økosystemet du undersøkte. Problemet er…. jeg kan dyrenavn, men kan ikke dyre art… kan noen gi meg eksempel? Kan noen også gi meg enkle næringskjeder ? Lenke til kommentar
Acquistapace Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 DIsse oppgavene sikter helst til plantearter? Er i hvert fall det læreren min fortalte meg. Eksempler på plantearter er: Reinlav, Rundsoldugg, Dvergbjørk, Harerug og Geitrams.Her er et eksempel på hva jeg en gang svarte på en slik oppgave:Dvergbjørk - En av dvergbjørkens tilpasninger er at den er så lav at den holder seg under snødekket om vinteren. Greinene vokser langs bakkenivå, og vokser nokså sjeldent oppover. Det at den er under snødekket om vinteren gjør at den holder seg unna ekstremkulden. Dette fordi det er langt kaldere over snøen enn i/under om vinteren. Snødekket gjør også at den holder seg bedre imot uttørking. Den slipper også å bli utsatt for vindslitasje på grunn av at den holder seg nært bakken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå