Gå til innhold

Problemer med deling av disk over nettverk(SAMBA)

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en Debian pc på nettverket med en harddisk jeg ønsker å dele over nettverket, jeg kan kopiere over noen filer, men noen gir feilmelding, så jeg trenger hjelp til å feilsøke hva problemet er.

Disken har EXT4 fs.

Jeg skal koble til disken med en Mac.

Jeg har satt opp SAMBA og smb.conf ser slik ut:

[global]
 workgroup = smb
 security = share
 share modes = yes

[homes]
 comment = Home Directories
 browsable = no
 read only = no
 create mode = 0750

[DEB500GB]
 path = /media/sdc1/
 public = yes
 writable = yes
 comment = smb share
 printable = no
 guest ok = yes
 create mode = 0777

Jeg kjørte følgende i konsollen i håp om at det ble fri tilgang til disken og undermapper/filer: chmod -R 777 /media/sdc1

Jeg kjører ls -l /media/sdc1 i konsollen og gir oversikt over følgende rettigheter:

total 20
drwxrwxrwx 7 eivind eivind  4096 mai   24 21:23 Div
drwxrwxrwx 2 root   root   16384 mai   22 23:33 lost+found

jeg kobler til som gjest fra OSX, har "gjest" et eget brukernavn og gruppenavn mon tro?

I OSX går jeg til Finder --> Gå ---> Koble til tjener... og kobler til som gjest på smb://10.0.0.51/DEB500GB

Når jeg er tilkoblet så ser jeg alle mappene, og hvis jeg velger et par tilfeldige filer fra OSX og kopierer de inn i mappene så kopierer den noen av de over, mens noen av filene gir feilmeldingen "Operasjonen kunne ikke fullføres fordi objektet 'FB40_lite' er i bruk.

Det er gjerne tilfeldige filer som får feilmeldingen, og ingen av filene er faktisk i bruk slik jeg ser det.

Det hele virker ulogisk, når noen filer faktisk lar seg kopiere så ville jeg tro at rettighetene var i orden, men når en og annen fil ikke lar seg kopiere så er jeg usikker på hva som faktisk er problemet.

Endret av G-Oh-O
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken versjon av OS X er det du benytter for å koble deg til Samba-sharen. 10.9?

Et kjapt søk på nettet foreslår at det er endel problemer med ting som previews, samba og Finder, og at man kan forsøke å slå av alle ting som har med dette å gjøre for å se om problemet oppstår sjeldnere da.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar

Har selv opplevd dette flere ganger, og buggen ligger i OS X, da jeg aldri opplever det ved kopiering fra andre OS. Det var heller ikke et problem før Mavericks.

Et par innstillinger som jeg kan anbefale når man skal mounte Samba-shares på Mac, under [global]:

unix extensions = no
map archive = no

Uten disse begynner OS X å rote med rettigheter når du endrer filer.

Ellers mener jeg "security = user" er en mye bedre idé, med mindre du har behov for at gud og hvermann skal kunne gjøre ting på disken. "security = share" er gamle greier som ikke Windows støtter lengre engang, så vidt jeg vet, heller ikke nyere versjoner av Samba.

You should use security = user and map to guest if you want to mainly setup shares without a password (guest shares). This is commonly used for a shared printer server.

http://www.samba.org/samba/docs/man/manpages-3/smb.conf.5.html#SECURITY

Ellers er det mye bedre å bruke "security = user", og bruke smbpasswd til å legge til brukeren som har tilgang til disken.

Si at du på Linux har brukeren "jens", som har tilgang til disken. Da kjører du "smbpasswd -a jens", velger passord (gjerne samme som på systemet), og legger til i smb.conf under den delte mappen:

valid users = jens

Så da skal du klare deg med dette, forutsatt at "jens" som Linux-bruker har tilgang til disken:

[global]
workgroup = smb
security = user
unix extensions = no
map archive = no

[DEB500GB]
path = /media/sdc1
browseable = yes
writeable = yes
valid users = jens

chmod -R 777 er generelt laptskap som er lite optimalt mtp sikkerhet og forutsigbarhet.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Hvilken versjon av OS X er det du benytter for å koble deg til Samba-sharen. 10.9?

Et kjapt søk på nettet foreslår at det er endel problemer med ting som previews, samba og Finder, og at man kan forsøke å slå av alle ting som har med dette å gjøre for å se om problemet oppstår sjeldnere da.

Jeg kjører OSX 10.9.3

Jeg skrudde av previews i Finder, men det ser ikke ut til å ha påvirket problemet.

Har selv opplevd dette flere ganger, og buggen ligger i OS X, da jeg aldri opplever det ved kopiering fra andre OS. Det var heller ikke et problem før Mavericks.

Et par innstillinger som jeg kan anbefale når man skal mounte Samba-shares på Mac, under [global]:

unix extensions = no
map archive = no

Uten disse begynner OS X å rote med rettigheter når du endrer filer.

Ellers mener jeg "security = user" er en mye bedre idé, med mindre du har behov for at gud og hvermann skal kunne gjøre ting på disken. "security = share" er gamle greier som ikke Windows støtter lengre engang, så vidt jeg vet, heller ikke nyere versjoner av Samba.

You should use security = user and map to guest if you want to mainly setup shares without a password (guest shares). This is commonly used for a shared printer server.

http://www.samba.org/samba/docs/man/manpages-3/smb.conf.5.html#SECURITY

Ellers er det mye bedre å bruke "security = user", og bruke smbpasswd til å legge til brukeren som har tilgang til disken.

Si at du på Linux har brukeren "jens", som har tilgang til disken. Da kjører du "smbpasswd -a jens", velger passord (gjerne samme som på systemet), og legger til i smb.conf under den delte mappen:

valid users = jens

Så da skal du klare deg med dette, forutsatt at "jens" som Linux-bruker har tilgang til disken:

[global]
workgroup = smb
security = user
unix extensions = no
map archive = no

[DEB500GB]
path = /media/sdc1
browseable = yes
writeable = yes
valid users = jens

chmod -R 777 er generelt laptskap som er lite optimalt mtp sikkerhet og forutsigbarhet.

Jeg prøvde å bruke security = user og lagde en bruker som allerede har tilgang til mappene, men uten hell.

Ommøblerte litt på smb.conf ut ifra forslaget ditt, restartet samba og prøvde på nytt, men problemet er der enda.

Det ser ikke ut til å være noen sammenheng med størrelsen på filene, store og små filer blir sporadisk godtatt eller avvist.

smb.conf ser slik ut:

[global]
 workgroup = smb
 security = user
 unix extensions = no
 map archive = no

[DEB500GB]
 path = /media/sdc1
 browseable = yes
 writable = yes
 valid users = eivind
Endret av G-Oh-O
Lenke til kommentar

Har som nevnt opplevd det samme flere ganger, og tror ikke jeg har funnet en løsning på det. Kopiering av store mengder filer fra Samba til Mac går bra, men ikke fra Mac til Samba. En og en fil går som regel bra. Noen ganger har restart av Mac hjulpet. Har ikke undersøkt problemet nøye. Lurer på om det kun gjelder Samba, eller også mot en Windows-maskin.

Se om det hjelper å tvinge Samba til å bruke en eldre protokoll. Sett "max protocol = NT1" i global. Husk å restarte samba (smbd, nmbd).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Prøvde kopiere filer fra en Windows 7 maskin, det gikk problemfritt.

Vi har også en annen mac i huset med OSX 10.6.8, der gikk det også helt uten problemer.

Googlet fram til at SMB ble erstattet med en itt buggy SMB2 i Mavericks, så kanskje det er greien? Så noen guider som viste hvordan man kunne tvinge systemet til å bruke gamle SMB, så jeg får gi det et forsøk imorgen tror jeg, kanskje det hjelper på :)

Endret av G-Oh-O
Lenke til kommentar

Prøvde kopiere filer fra en Windows 7 maskin, det gikk problemfritt.

Vi har også en annen mac i huset med OSX 10.6.8, der gikk det også helt uten problemer.

Googlet fram til at SMB ble erstattet med en itt buggy SMB2 i Mavericks, så kanskje det er greien? Så noen guider som viste hvordan man kunne tvinge systemet til å bruke gamle SMB, så jeg får gi det et forsøk imorgen tror jeg, kanskje det hjelper på :)

Jeg redigerte svaret mitt kort tid etter jeg skrev det med instruksjoner for nettopp det. Kanskje bedre å gjøre det på klientsiden uansett.

Lenke til kommentar

Hva med å bruke NFS?

Skal du bruke maskinen kun mot Mac, kan vel NFS være et greit alternativ. Riktignok mindre sikkert, men vart ikke så viktig, forstod jeg.

http://www.cyberciti.biz/faq/apple-mac-osx-nfs-mount-command-tutorial/

http://horizonsplit.wordpress.com/2013/02/09/writeable-linux-nfs-4-shares-and-mac-os-x-finder/

Kan hende du får kjappere overføring, også. Har opplevd problemer med NFS over ustabil tilkobling, som Wi-Fi, men på kabel er det i alle fall supert.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd mye forskjellig, tvinge server til å bare akseptere SMB1 tilkoblinger -uten hell.

Tvinge OSX til å bare bruke SMB1 -uten hell

Slå av preview i Finder -uten hell

Ser ut til at det er Finder i Mavericks som skaper trøbbel :(

Men jeg har fått gjort det jeg ønsker ved hjelp av terminalen, bruker følgende kommandoer for å flytte alle filmfiler og bildefiler av en viss type til nettverksdisken:

find ~/Movies -iname *.MTS -exec cp -n -v {} /Volumes/DEB500GB/Filmer/MTS_filer/ \;

cp -R -n -v ~/Pictures/"NX200 Eye-Fi"/* /Volumes/DEB500GB/Bilder
Endret av G-Oh-O
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd mye forskjellig, tvinge server til å bare akseptere SMB1 tilkoblinger -uten hell.

Tvinge OSX til å bare bruke SMB1 -uten hell

Slå av preview i Finder -uten hell

Ser ut til at det er Finder i Mavericks som skaper trøbbel :(

Men jeg har fått gjort det jeg ønsker ved hjelp av terminalen, bruker følgende kommandoer for å flytte alle filmfiler og bildefiler av en viss type til nettverksdisken:

find ~/Movies -iname *.MTS -exec cp -n -v {} /Volumes/DEB500GB/Filmer/MTS_filer/ \;

cp -R -n -v ~/Pictures/"NX200 Eye-Fi"/* /Volumes/DEB500GB/Bilder

Bruker du terminalen kan du også bruke scp (SSH). Men da får du kanskje ikke like god hastighet. NFS er som sagt en mulighet som er innebygd i OS X. Hva med å prøve en annen filbehandler? Om bare for å teste.

http://totalfinder.binaryage.com/

Lenke til kommentar

My bad. Sammenlignet med Samba :)

Kan sikkert tweake noe greier, men dette er da ut av boksen mellom en Ubuntu 14.04 og en Ubuntu server 14.04.

Snålt. Hos meg gir SMB (Linux og Linux) mye bedre ytelse enn SFTP (ikke så rart, da den krypteres).

Lenke til kommentar

Apple bestemte seg for å lage sin egen samba implementering. De likte vist ikke å dele kode tilbake. At de nå sliter med en elendig implementering, og driter i at kunder sliter forundrer meg ikke.

Sant. SMB er mer utilregnelig på Mavericks. Raskere, men merkelig oppførsel til tider.

Samba et jo glimrende, så synes de kunne ha fortsatt med det. De skryter tross alt av å støtte fri programvare. Vel vel, de har vel trukket seg ut av CUPS på samme måten. WebKit neste?

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...