Gå til innhold

Hvordan lage server...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg ser at folk anbefaler FreeNAS her og det er det jeg bruker selv, men vær obs på at du trenger mye ram hvis du bruker ZFS (er usikker på om du kan bruke FreeNAS og et annet filsystem enn det, men uten ZFS forsvinner litt av vitsen bort, da kan man heller velge et annet NAS operativsystem i min mening).

Tommelfingerregelen med FreeNAS er 1GB med ram pr. TB med lagringsplass, men man kan være mindre rigid med denne regelen hvis NASboksen kun er til hjemmebruk og ikke vil være under samme stress som en produksjonsserver

Lenke til kommentar

OK, tenker meg 8 stk 4 TB disker, så da må det 32 GB Ram til da...?

Kan kun svare med min egen erfaring, hadde 12x 2TB disker hvorav jeg kjørte både 16GB og 32GB sett på min tidligere Freenas server uten noe sterk forskjell, det kunne bli litt treg reaksjon hvis jeg streamet filmer av den på 2-3 lokasjoner mens jeg kopierte ut filer på en fjerde lokasjon, men tør ikke si om dette var grunnet ram eller ikke.

ZFS er dog veldig kravstor på ram, så vil minimum si 16gb hvis du skal bruke ZFS.

Freenas og zfs er kun cpu intensivt hvis du kjører kryptering og så videre, så et greit hovedkort med en middels cpu og heller invester i ekstra minne over kraftigere cpu hvis du ikke skal kjøre sterk kryptering på innholdet.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ikke noe problem å bruke mot W8.1 PC?

For å svare på dette også, jeg har 3 pc'er i hjemmenettverket mitt + en imac. En av disse er en W8.1 arbeidsstasjon og to av de kjører Windows 7.

På Freenas kjører jeg en virtuell server som også kjører FreeBSD. Denne har jeg satt opp Samba 4 på og kjører som primær domenekontroller med Active Directory. Hovedserveren kjører jeg da som Backup domenekontroller og synkroniserer denne opp imot den virtuelle serveren (grunnen til at jeg gjør dette er fordi Freenas kjører på Samba 3 og den kan du ikke sette opp med Active Directory, men du kan installere Samba 4 i et jail).

Dette fungerer utmerket og alle windows boksene tror at de logger seg på en windows server. Jeg kan til og med bruke windows server administrasjonsverktøyene som følger med windows distribusjonen for å administrere active directoryet på FreeNAS'en

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations#RAM

Dog, hvis du vil gjøre det veldig enkelt for deg selv, så kan du installere Win 8.1 og dele ut alle disker på nettet. Jeg vil uansett anbefale deg til å ha en form for disk-krasj kontroll. For å holde det enkelt, installer Win på en SSD, sett i en RAID-kontroller, sett opp alle disker til et RAID5-volum og del ut.
http://nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=29936

Lenke til kommentar

OK, tenker meg 8 stk 4 TB disker, så da må det 32 GB Ram til da...?

Tommelfingerregelen sier det, men det er dermed ikke sagt at du klarer deg med mindre.

Skal du bruke UFS filsystemet, så klarer du deg med 2-4gb ram. Så du kan jo se selv hva du ønsker å prioritere :)

Lenke til kommentar

http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations#RAM

Dog, hvis du vil gjøre det veldig enkelt for deg selv, så kan du installere Win 8.1 og dele ut alle disker på nettet. Jeg vil uansett anbefale deg til å ha en form for disk-krasj kontroll. For å holde det enkelt, installer Win på en SSD, sett i en RAID-kontroller, sett opp alle disker til et RAID5-volum og del ut.

http://nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=29936

Eventuelt benytt Windows Storage Spaces, eller Stablebits Drivepool. Så slipper man å tenke på at man må ha ett likt Raid kort, visst det du har begynner å tulle.

Lenke til kommentar

Tommelfingerregelen med FreeNAS er 1GB med ram pr. TB med lagringsplass, men man kan være mindre rigid med denne regelen hvis NASboksen kun er til hjemmebruk og ikke vil være under samme stress som en produksjonsserver

Det er ganske overdrevet etter min erfaring. Kjører en boks med 3x4TB i raidz med bare 2GB ram og den funker helt fint til steaming av media og enkelt nas bruk. Men ved belastning som gir høy IOPS blir den treig. Hovedfilserveren min har 10x2TB + 10x4TB i raidz2 med 24GB ram og der er ytelse aldri noe problem.

Men ville nok satset på minimum 4-8GB ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...