Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Justerte ned spenning på RAM, ble stabilt da.


Anbefalte innlegg

Jeg har slitt lenge med mitt PC oppsett for å få det stabilt.

Ved hver minste overklokking har BSOD slått meg tilbake. Faktisk har det ikke gått an å kjøre minnet på sin opprinnelige hastighet, så jeg har måtte nedgradere min Kingston KHX8500D2K2 fra 1066 til 800, for å få de til å fungere.

 

Når jeg kjøpte 4GB esktra med minne, og forsøkte sette inn, ble maskinen min enda mer ustabil. Så ille at den ikke alltid klarte å boote.

 

Etter utallige forsøk med å oppjustere spenning, redusere/øke latency ga jeg opp. Jeg tok de nye minnemodulene ut, og lot kun 4GB stå i.

Nå i det siste begynte jeg å snuse på å kjøpe meg en ny maskin og bare droppe den gamle. Men jeg ga den gamle et nytt forsøk. Jeg er ikke sikker på hvorfor, men denne gangen forsøkte jeg justere ned spenningen.
De skal egentlig ha 2.3V på 1066, men jeg justerte den ned.
Og jo mer jeg justerte spenningen NED, jo mer stabilt har systemet mitt blitt.

Dette er jo rett og slett utrolig, eller?

Jeg har aldri postet om denne maskinen før, men tenkte jeg måtte dele denne historien.Hvem haddet trodd? Jeg har googlet masse og funnet at MANGE sliter med dette oppsettet:

HK ASUS P5Q SE2

Minne: KHX8500D2K2 CL5 (Nå 8GB)

CPU: Intel Q8200

PSU: XFX550Pro

 

Noen ideér om hvorfor det er slik? Jeg vil gjerne også forstå hvorfor det fungerer. :)

Jeg har til info justert volt på northbridge opp ett hakk. Ikke BSOD på flere dager. Men det kommer fortsatt, av og til. Skulle gjerne blitt kvitt de siste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre. BSOD fortesetter å komme med 8GB Ram. Men i mindre hyppig tempo.

 

Det er særlig under spilling (load) at BSOD kommer.

Jeg åpnet kabinetet en gang jeg spilte. Og tok med en finger på den ene rambrikken. Umiddelbar BSOD.

Hva kan det komme av, strømlekkasje?
Jeg hører også en durelyd i headsettet når maskinen er på. Tar jeg på chassiet derimot, forsvinner durelyden.

Jeg har gjort en såkaldt vdroop MOD etter etter å ha lest flere artikler om det på dette koretet. Den har ikke blitt mer ustabil av den grunn.

Noen som kjenner dette kortet godt?

Lenke til kommentar

Hadde selv et Asus P5Q-Pro, jeg hadde 2x Corsair Dominator PC8500 som var 2.1V og 2x HyperX PC8500 som var 2.3V.

Maskina kjørte på 2.2V på minne og var aldri ustabil. Mener jeg hadde RAM hastighet på rundt 1000MHz da 1066MHz ikke gikk opp med multiplieren min da jeg overklokka til 4GHz på min E8500 CPU.

 

Har desverre gitt bort maskina, mener jeg satt den på 1066MHz og normal klokk da jeg gav den bort.

Maskina står hos min far nå, men han bor et godt stykke unna, så får ikke sjekket dette.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at du har husket å sette annenhver matchende brikke og ikke to og to like ved siden av hverandre.

 

P5Q-SE2 er vel nesten samme kortet om jeg ikke husker feil, men har ikke brukt det selv siden jeg kjøpte 2500k i 2012.

 

Vet ikke hva du betalte for 4GB, men du får oppgraderingspakker med nytt HK og en i3 til under 2000kr med minne. Det vil nok gi bedre ytelse enn din gamle q8200. SIkkert ikke helt svaret du vil ha men kanskje verdt å tenke på. P5Q kortene er vel fort 5-6 år gamle.

Lenke til kommentar

Hadde selv et Asus P5Q-Pro, jeg hadde 2x Corsair Dominator PC8500 som var 2.1V og 2x HyperX PC8500 som var 2.3V.

Maskina kjørte på 2.2V på minne og var aldri ustabil. Mener jeg hadde RAM hastighet på rundt 1000MHz da 1066MHz ikke gikk opp med multiplieren min da jeg overklokka til 4GHz på min E8500 CPU.

 

Har desverre gitt bort maskina, mener jeg satt den på 1066MHz og normal klokk da jeg gav den bort.

Maskina står hos min far nå, men han bor et godt stykke unna, så får ikke sjekket dette.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at du har husket å sette annenhver matchende brikke og ikke to og to like ved siden av hverandre.

 

P5Q-SE2 er vel nesten samme kortet om jeg ikke husker feil, men har ikke brukt det selv siden jeg kjøpte 2500k i 2012.

 

Vet ikke hva du betalte for 4GB, men du får oppgraderingspakker med nytt HK og en i3 til under 2000kr med minne. Det vil nok gi bedre ytelse enn din gamle q8200. SIkkert ikke helt svaret du vil ha men kanskje verdt å tenke på. P5Q kortene er vel fort 5-6 år gamle.

Takker for svar.

Jeg kjøpte nettopp to prikk like RAM brikker som de jeg hadde fra før, så det skulle ikke spille noen rolle da. Jeg sliter med å få de til å gå på normal hastighet.

 

En i3 er raskere enn min Q8200? Ja, det har du jaggu rett i. :p

Tenkte å kjøpe meg nytt gigg til høsten når de nye 8 kjernene til Intel kommer. Men godt å vite. takk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...