Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Er det flere i samme båt som meg? Har nå vært privatist i 3 år, tredje året nå altså. Har tatt opp hvert eneste fag fra vitnemålet mitt, utenom to. Jeg har gått fra 2 til 6 i noen fag, og fra 4 til 6 i andre osv. Nå, rett før jeg kanskje er ferdig med privatistlivet, så kjenner jeg at jeg bare ikke orker meg. Jeg vil selvfølgelig komme inn på drømmestudiet mitt, medisin. Men jeg kjenner at jeg bare er DØDSLEI. Fått seksere på de eksamener jeg har tatt tidligere dette semesteret, men jeg blir ikke overlykkelig for det engang. Skulle ha 8 eksamener dette semesteret, og jeg er ferdig med 4 av dem. Mangler "bare" 4 igjen før jeg får ferie.

Greia er, nå har jeg igjen norsk skriftlig, S1 skriftlig, norsk muntlig og historie muntlig. De to siste er ganske tunge som dere vet, assa ekke vanskelig stoff, men det er så sinnsykt mye! Har en uke mellom norsk muntlig og historie, mens mellom S1 og norsk muntlig har jeg bare 3-4 dager. Er det nok tror dere? Assa jeg har gått fra 3,8 i rent snitt fra vgs, til 5,5 i rent snitt nå. Men jeg kjenner at jeg er så leeei! Jeg vil selvfølgelig gjøre en god innsats, så jeg er våken til 4-5 om morgenen og sover til 9-10. Ja, jeg vet at det ikke er sunt og jeg blir sliten av bare det. Men hva annet skal jeg gjøre? Noen tips til hvordan man skal legge opp lesingen?

Jeg er NØDT til å komme inn på medisin nå, helst høst. Og nei, øst europa er TOTALT utelukket når jeg har 5,5 i rent snitt og har brukt de siste 3 årene av mitt liv på å egentlig ta vgs på nytt. Og jeg har heller ikke brukt over 400 000,- på å reise til øst europa.

Er det flere som prøver å komme inn på medisin nå? Eller som har hatt/tar så mange eksamener som det jeg gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke slått deg at hvis du har lagt ned så mye arbeid i å få 5,5 i snitt fra videregående, så kommer du sikkert til å slite litt med medisin-studiet også? Jeg kjenner ikke så godt til medisin-studiet, men jeg regner med at det er litt tøft.

Lenke til kommentar

Det er jo mulig å ta et friår eller to?

Behøver jo ikke på død og liv begynne med en gang.

Har selv tatt opp alle programfag+23/5 fag de siste to årene samtidig som jeg har hatt fulltidsjobb og trening 5 ggr i uka.

Ja, du kommer seinere igang, men det er vel tross alt bedre enn å være utslitt. Er dog lettere å motivere seg for å studere noe du virkelig er interessert i enn å måtte huske forskjellen på realisme/naturalisme og hvilket år Nicolae Ceaușescu kom til makten?

Medisin er et tungt studie, men absolutt overkommelig hvis du bare leser litt hver dag.

Mener å huske at snittalderen for studentene på medisinstudie er ca 25.5år, en del yngre men mange eldre.

Er selv 29år og håper på å komme inn nå til høsten, men er også innstilt på å vente ett år hvis det blir sånn (søker Oslo, uaktuelt med utlandet). Medisinstudiet er også en virkelig stor portåpner og du behøver ikke jobbe som lege. Finnes andre jobber innen både forskning og legemiddelindustri.

Endret av WerGis
Lenke til kommentar

Det er jo mulig å ta et friår eller to?

Behøver jo ikke på død og liv begynne med en gang.

Har selv tatt opp alle programfag+23/5 fag de siste to årene samtidig som jeg har hatt fulltidsjobb og trening 5 ggr i uka.

Ja, du kommer seinere igang, men det er vel tross alt bedre enn å være utslitt. Er dog lettere å motivere seg for å studere noe du virkelig er interessert i enn å måtte huske forskjellen på realisme/naturalisme og hvilket år Nicolae Ceaușescu kom til makten?

Medisin er et tungt studie, men absolutt overkommelig hvis du bare leser litt hver dag.

Mener å huske at snittalderen for studentene på medisinstudie er ca 25.5år, en del yngre men mange eldre.

Er selv 29år og håper på å komme inn nå til høsten, men er også innstilt på å vente ett år hvis det blir sånn (søker Oslo, uaktuelt med utlandet). Medisinstudiet er også en virkelig stor portåpner og du behøver ikke jobbe som lege. Finnes andre jobber innen både forskning og legemiddelindustri.

Ja, tenker å kanskje ta ett år fri midt i studiet for å reise litt. Men har bare lyst til å begynne, før snittet skyter til værs for da orker jeg ikke mer. Er bare så innmari ivrig på å begynne! Har hatt den drømmen siden jeg var så ung (7 år), sikkert mange andre også som har det sånn.

Men hvor mye satser du på å ha i snitt for å komme inn?

Legen min pleier å "trøste" meg med at en kompis av han som er 50 år gammel også skal begynne nå til høsten. He he , moren min sier jo det ikke finnes noe grenser for alderen når man skal studere noe! Jeg er enig.

Jeg har problemer med arbeidsminnet mitt, en liten nerveskade. Så jeg må lese MYE mer enn et gjennomsnittlig menneske for å få toppkarakterer. Jeg glemte kanskje å nevne det, men jeg tok medisin grunnfag i fjor og fikk ikke så dårlige karakterer der. Jeg vet at medisinstudiet er tungt, men så lenge jeg slipper å lese om Ibsens dramaer og den kalde krigen, så er jeg fornøyd. Å lese på noe man er interressert i er jo enklere enn noe man ikke er interressert i!

Lenke til kommentar

Ett alternativ til å ta ett år fri for å reise er å ta et av årene i utlandet (store muligheter her).

På medisinstudiet har du både OSCE (praktisk teoretisk eksamen) og skriftlig eksamen. På den praktisk-teoretiske delen må du over en viss prosentandel rett for å bestå. På den skriftlige får du bestått/ikke-bestått.

De første to semestrene mener jeg kun er skriftlige, mens det fra tredje også er en OSCE. Du må også gjennomføre exPhil ila. de første semestrene for å komme videre. Ikke uoverkommelig, men hvis du som meg synes filosofi er megadøll kan det være litt stress.

På studieteknikk for deg kan den kanskje lønne seg å jobbe litt med andre måter å huske på, visuell(?) assosiasjons rettet.

Hva gjelder snitt satser jeg på 5.5-5.7 + ekstrapoen for alder (8) og realfagspoeng (2.5).

Lenke til kommentar

Ett alternativ til å ta ett år fri for å reise er å ta et av årene i utlandet (store muligheter her).

På medisinstudiet har du både OSCE (praktisk teoretisk eksamen) og skriftlig eksamen. På den praktisk-teoretiske delen må du over en viss prosentandel rett for å bestå. På den skriftlige får du bestått/ikke-bestått.

De første to semestrene mener jeg kun er skriftlige, mens det fra tredje også er en OSCE. Du må også gjennomføre exPhil ila. de første semestrene for å komme videre. Ikke uoverkommelig, men hvis du som meg synes filosofi er megadøll kan det være litt stress.

På studieteknikk for deg kan den kanskje lønne seg å jobbe litt med andre måter å huske på, visuell(?) assosiasjons rettet.

Hva gjelder snitt satser jeg på 5.5-5.7 + ekstrapoen for alder (8) og realfagspoeng (2.5).

Åhja, du får ha masse lykke til da! Så kanskje er vi medstudenter til høsten da =)

Jeg bruker farger veldig mye! Hvert tema, hver opplysning har sin farge. Pleier å ha små huskeregler, veldig dumme vel å merke:P Gjorde sånn på medisin grunnfag også i anatomi og fysiologi. Var ikke lett å huske alle de musklene, men jeg fant på endel ekle, barnslige og dumme regler. Men det funker fett for meg!

Jeg bør kanskje legge opp dagene mine annerledes ja. Jeg bør jo ikke bli motløs, men blir så motløs når jeg ser hvor "lite" andre må jobbe i forhold til meg, også får de likevel samme karakter eller bedre. Jeg vet at mennesker er forskjellig, men utrolig kjedelig bare.. Er ganske kritisk mot meg selv, har ikke "feiret" noen seksere siden jeg ble privatist. Vil ikke "feire" noen ting før jeg er i mål..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...