Gå til innhold

Oppgradere SSD eller høyhastighets minnekort?

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte nettopp en Macbook Pro Retina 13" 128 GB SSD da jeg fikk en god pris på den. Planla allerede før jeg kjøpte den å oppgradere lagringskapasiteten selv, enten ved å sette inn en ny SSD på 256 GB, eller ved å bruke minnekortplassen til lagring. Minnekort har jo de siste årene blitt betraktelig bedre, og hvis man bare bruker det til lagring, vil jo 60 Mb/s være helt grei nok hastighet for lagring av serier/filmer osv.

1 Oppgradere til 256 GB SSD - 1500 Kr

Lese/skrivehastighet rundt 500 Mb/s

Total Lagring = 256 GB

2 Putte inn høyhastighets SD kort 128 GB - 500 kr

Lese/skrivehastighet rundt 60 Mb/s

Total Lagring = 128GB SSD + 128GB Minnekort = 256 GB

Hva ville du valgt?

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnekort har aldri i verden reell lese/skrivehastighet så høy som det der i praksis, pga start/stopp-lesing av filer etc.

Ville garantert gått for utviding av SSDen i dette tilfellet, men kanskje enda heller gått for et harddiskkabinett med USB / Thunderbolt / whatever og slengt inn en stor HDD eller SSD der.

Lenke til kommentar

Jeg byttet ut den interne harddisken i min MBP med en 480 GB SSD i fjor, og er kjempefornøyd. Gammeldisken var i ferd med å ta kvelden, så valget stod mellom en ny harddisk eller en SSD. Jeg hadde nok klart meg med halvparten av størrelsen, men valgte å strekke meg litt når jeg først satte i gang. Foreløpig har jeg alltid god plass til alle slags prosjekter, jeg hater fulle disker som begynner å hangle og få maskinen til å gå tregere.

Lenke til kommentar

Minnekort har aldri i verden reell lese/skrivehastighet så høy som det der i praksis, pga start/stopp-lesing av filer etc.

Ville garantert gått for utviding av SSDen i dette tilfellet, men kanskje enda heller gått for et harddiskkabinett med USB / Thunderbolt / whatever og slengt inn en stor HDD eller SSD der.

Minnekortet jeg linket til har en garantert lesehastighet til 60 Mb/s

(60MB/s) minimum guaranteed sustained read transfer speed

Lenke til kommentar

Å sette inn ny SSD vil gi best ytelse, men da ryker garantien. Hvis du skal ha minnekort ville jeg absolutt gått for sistnevnte løsning som bygges helt inn, et minnekort som stikker ut ser både stygt ut og vil være mye mer utsatt for skader når du putter maskinen i en veske eller sekk.

Lenke til kommentar

Minnekort, hvis du gidder stresset med å ha to separate steder å lagre filene på. På min pc er det ihvertfall ikke noe problem at minnekort "stikker ut", tvert imot er det vanskelig å få dem ut fordi de går så langt inn.

Hvis minnekort på macbook stikker langt ut stiller det seg selvsagt annerledes.

Lenke til kommentar

Minnekort, hvis du gidder stresset med å ha to separate steder å lagre filene på (...)

Selv har jeg to disker i maskinen min, en SSD og en HDD. osX kjører fra SSD mens alt av filer osv kjøres fra HDD. Funker fett, jeg kan reinstalere OS å være sikker på at filene mine blir tatt godt vare på. I tillegg til å faktisk kjøre backup av SSD til HDD. En liten sikkerhet i tilfelle SSD blir ødelagt og jeg må kjøre maskinne med en gang uansett. Da kan jeg bare boote fra backupen på HDD.

Det er ikke noe stress å ha flere interne disker, det er bare til å lage et enkelt system på dem. Alt på HDD, utenom OS og programmer som ligger på SSD.

Dog har jeg en eldre maskin der jeg har byttet ut CD rom med SSD. Så 2 interne disker i en Macbook Pro 2011 modell. Funker fett så det er sagt :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Minnekortene kan gjerne levere oppgitt ytelse på større filer. Men til systembruk og generell applikasjonsbruk blir ikke det så veldig relevant - da er det et høyt antall mindre operasjoner som gjelder. Da vil gjerne minnekort kunne bli langt tregere enn en SSD.

Minnekortene har gjerne ei kontroll og flashminne tiltenkt den type bruk som en SSD. Altså vil de normalt sett ikke tåle samme belastning og ytelsen vil kunne falle veldig etter hvert - i langt større grad enn på selv de dårligste SSD-ene. Det er ikke her noe Trim eller Garbage Collection....

Til lagring av litt store filer og uten så stor utskiftning, f.eks. mediefiler, kan et minnekort være greit. Men jeg ville ikke ha brukt til mer systemdiskaktig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...