Gå til innhold

3-porters billader splitter, 2.1A 10W på alle porter

Anbefalte innlegg

Hei

Det nærmer seg sommer og biltur med behov for strøm til diverse utstyr gjennom etapper på 7 timer pr. dag.

I løpet av desse timene skal en Note 3 ha kontinuerlig strøm for å kunne bruke GPS og Tomtom til navigering og skjermen på full guffe for å bli sett i sollyset.

Passasjeren skal ha strøm til sin Galaxy S4 for bluetooth streaming av Wimp musikk til bilstereoen.

Og i frontruta sitter det et GoPro Hero 3 Black Edition som noen timer her og der trenger strøm til opptak når landskapet innbyr til slikt.

Nå har jeg dårlig erfaring fra før av med elendige billadere som rett og slett ikke klarer jobben.

Eksempelvis så var ene ledningen på en så tynn at den mest av alt lignet sytråd.

Og den ga da heller ikke nok strøm til å unngå at en Galaxy S4 stadig mistet batteri over noen timer med GPS/Tomtom bruk på en lignende tur.

Note 3 krever vel litt mer enn S4 for å ikke gå tom under slik kontinuerlig bruk? Om den klarer seg med det samme som S4, så har jeg i så fall 3 enheter som hver trenger 5v/1A levert fra bilen paralellt.

Jeg ser at Belkin f.eks. har en plugg som gir 2.1A og 10W, dette ville jo være supert for de 2 smartmobilene (og mer enn nok for GoPro'en).

Ulempen er at den bare har 1 singel utgang.

Ser at det også finnes slike små med 2 utganger, hvor den ene er oppgitt til 1A og den andre til 2.1A som jo er supert, men som likevel gjør at jeg trenger en splitter.

Spørsmålene blir derfor:

Finnes det en 1-til-3 splitter som gjør at jeg kan bruke 2/3 slike små plugger som nevnt over?

Som tåler denne belastningen (gi fra seg så my Ampere/Watt som jeg trenger)? Som ikke forringer det jeg kan få direkte fra bilen altså.

Alternativt.

Jeg ser at det finnes en universal billader med 4 usb porter.

KMS-DC08, Oppgitt til 12V 1A input og 5V 2.1A output.

Noen nevner at denne har "total usb output 5V 2.1A + 5V 1A", uten å nevne videre fordeling. Så klarer denne å levere minst 5V 1A på alle 4 porter parallelt?

Noen som vet, og har erfaring med noe som kan anbefales?
Endret av vger42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for meget godt funn der!

Jeg ser at den modellen ikke lenger finnes på ezopower.com så trolig en utgått modell siden den er på tilbud?

Har ikke funnet noe feil med den så skjønner ikke hvorfor den er tatt ut av sortimentet deres.

Selv om den har dedikerte porter for Apple produkter så ser det ut til at den kan levere strøm til alle typer enheter på alle 5 portene (unntatt tablets).

Dette ser ut til å være den som har erstattet den?

Den splitter uten å fjerne muligheter hvertfall, og man kan bruke små plugger med 1-2 usb kontakter i.

Det blir fordyrende så klart, men kanskje mer stabilt? Og en fordel med den eksterne sikringen?

Da gjenstår det bare å finne noen gode, lange nok, usb kabler som er tykke nok slik at mobilene melder om AC ladding og ikke bare USB ladding.
Lenke til kommentar

Bare vær obs på at Samsungene kan være sære på laderne, og ikke vil trekke mer enn 1A hvis laderen ikke gir samme signal på pinne 2&3 som Samsungs originale. Det finnes imidlertid kabler på f eks dx som fikser det problemet.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

teitur

Med mindre Note 3 krever mer enn 1A så ser jeg ikke noe problem i det.

Men jeg var ute for at S4 ikke fikk nok (altså under 1A) på mitt forrige (bensinstasjon/jula/biltema/co-kjøpte) utstyr.

Har du link til kabler på dx som tar høyde for denne problemstillingen?

Tror dessverre at dx har litt for lang leveringstid for min del akkurat nå (må ha den til 13 juni)

Noen med erfaring med f.eks om desse holder?

Eller norske alternativer (pga leveringstid)

https://www.komplett.no/usb-20-kabel-a-micro-b-mm-3m/502720

(hater webshops uten tekniske detaljer om sine varer)

Lenke til kommentar

Ang. kabel.

Er det den alene som avgjør om telefonen viser "Charging (AC)" og ikke "Charging (USB)" om strømkilden ellers er lik? I såfall er det av vesentlig interesse å få tak i rett kabel. Både når det gjelder pinout og ikke bare tykkelse. Og ev. rett signal på rette pin på usb portene på den EZO power 5ports usb enheten om det skulle ha noe å si. Slik at mobilene ikke tappes sakte for batteri gjennom dagen men faktisk tåler både tung bruk (gps, tomtom og full lysstyrke på skjermen over 7 timer).

Lenke til kommentar

Ja, kabelen jeg snakker om har en boks med motstander som sørger for at telefonen eller tab-en oppfatter laderen som om den skulle være original. Såvidt jeg har forstått ligger det noen motstander mellom +, - og pinne 2 og 3 slik at disse får riktig spenning. På en original samsunglader gjøres dette i selve laderen, og da kan du bruke en hvilken som helst kabel. Lang og tynn kabel kan likevel være et problem pga spenningsfall.

Dette er den kabelen jeg har: http://www.dx.com/p/usb-male-to-female-data-charging-switch-adapter-cable-for-samsung-galaxy-tab-p7500-more-black-127843 men det finnes sikkert flere steder. Den har en bryter som kan brukes for å koble mellom data og lading, men den bruker jeg ikke. Hvis jeg prøver den uoriginake laderen min uten denne imellom får jeg et rødt utropstegn over batterisymbolet og beskjed om treg lading. Med den koblet inn er det ingen problemer, og tab-en (som er det jeg har) lader med det laderen vil gi.

Lenke til kommentar

teitur

Takker, greit å vite.

Nå vil jeg ikke ha behov for å ladde raskt fra "tomt" til "fullt" med denne billaderen (EZOpower modell EZCH46B), bare sørge for at mobilene i det minste ikke tappes mer enn at de holder ut i 7 timer med tung bruk. Så satser på at den laderen og rett kabel gjør nytten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...