vger42 Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Hei Hvilken SUV har best beinplass for fører? Når fører nærmer seg 2 meter så er det ikke alle SUV'er som innbyr til kjøreglede/komfort i mer enn 5 minutter prøvesitting. Mitt problem er todelt. For det første så er selve setet for kort, så jeg mangler støtte under låret, ofte så mye som eller mer enn 50% av lårets lengde. Dette fører til ekstremt rask utmattelse særlig i venstre fot (automatgir) og en heller uheldig stiv stilling for høyre fot. For det andre, noen merker gir rett og slett ikke plass til å knørve beina under rattet. Det er for trangt samme hvor mye godvilje man får lånt hos naboen. Og der hvor man kommer under rattet, ja der er det for kort avstand til pedalene, så man blir sittende med knærna oppunder haka. Krampa tar meg før jeg kommer ut av garasja! Kompakt-SUV klassen er bare å glemme. Her er det i tillegg også så lavt under taket at jeg må bøye meg ned for å se ut til sides (begge sider). Og sikten fremover hindres for mye av sladrespeilet (som jeg nesten ser ned på) Telehiv fører også til bulk i taket, da hodet til en hver tid gnager mot polstringen i den retningen. Jeg føler at dette er punkter som biltestere ikke skjønner har store konsekvenser for bilkjøpere som meg. I hver SUV test håper jeg på en kommentar om førermiljøets benplass og sittehøyde. Men oftest er det kun fokus på om det er plass til naboen i baksetet. (fyren kan kjøre selv!) Beinplass er viktigst, erfaring tilsier at når den er på plass så er takhøyden som regel det også. Etter å ha prøvd litt så har jeg kommet frem til en "vinner", men jeg hadde håpt på alternativer. Så derfor spør jeg her: Hvilken SUV har tilsvarende eller bedre beinplass for fører enn VW Tiguan? Lenke til kommentar
oOF Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Dette er et skudd i blinde siden jeg ikke har kjørt den, men har du prøvd en Volvo XC60? Skulle tro Volvo har plass til lange bein. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Selv er jeg 190 cm, og trives gledelig bak rattet på min fars BMW X5 e53. Min bror på 195 cm har heller ikke problemer med å kjøre denne over lengre turer. Ellers ville jeg sett på Volvo XC70. Kjæresten til min søster har passert 2 meter, og XC70 var bilen de havnet på. Mvh Faller Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Veldig kort fortalt kan du holde deg unna alt av asiatiske biler med slike krav.. Tysk er nok tingen, VW, BMW og Mercedes er alternativer du bør se på. Men helst bør du droppe de tullete SUV-greiene og gå for en ordentlig bil. 4 Lenke til kommentar
vger42 Skrevet 25. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2014 Takker for svar alle sammen oOF Volvo (XC90 som jeg har prøvd) satt man i hvertfall "lavt" i setet i forhold til gulvet med bena rakt fremover. Det var for meg hvertfall en ubehagelig stilling. Mulig XC60 er bedre på dette? Jeg får ta en runde og prøve de lavere modellnummerene også. Faller Meget nyttig tilbakemelding fra deg der! Godt å høre om andre i samme lengde og hvilke valg de har tatt. X5 føler jeg gir for lite igjen i forhold til Tiguan'en dessverre. XC70 blir for lav, men har ellers vært et aktuellt valg. Valget av SUV har med innstegshøyde/høy sittestiling i forhold til fysiske utfordringer med lavere biler. Snylter Ja det er jeg klar over, selv om jeg liker designet til de nye KIA Sportage og Nissan Qashqai. Skoda Yeti faller også uttenfor, mest pga takhøyden blir for lav. Nå kjøper jeg utelukkende bil utifra egne personlige krav til funksjonalitet og ikke hva jeg ellers gjerne kunne kjørt. Og i mitt tilfelle betyr det at en SUV har de egenskapene jeg dessverre trenger. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Hva har du prøvd, siden du skriver som om du har testet flere?Mercedes ML er vel den jeg vet om som har _god_ plass og _gode_ seter. Har en bekjent som er noe over 200cm og som stortrives i sin ML. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Skikkelig SUV eller leke SUV som vi liker her i Norge ? Jeg er bare 192 men lang i ryggen Følgende leke SUV kan jeg kjøre Kuga Q5 Skikkelige SUV Tahoe Discovery Pathfinder Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Sportage kan du drite i, jeg får knapt hodet inn i bilen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 vger42 skrev (På 25.5.2014 den 16.41): Nå kjøper jeg utelukkende bil utifra egne personlige krav til funksjonalitet og ikke hva jeg ellers gjerne kunne kjørt. Og i mitt tilfelle betyr det at en SUV har de egenskapene jeg dessverre trenger. Hvilke krav har du til en bil som gjør at det er best å montere stylter på den? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Min far og jeg er tett opptil 2 meter og sitter fantastisk godt i XC90, men denne blir kanskje litt vel stor (og dyr) i forhold til bilene du vurderer? XC60 er også veldig god, men merkbart mindre. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Har det veldig bra med mine 193cm i min Subaru Forester. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Både BMW X3 og Audi Q5 har uttrekkbar lårstøtte - riktignok ikke som standard, men som ekstrautstyr. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Ikke en SUV, men 5-serien fra BMW har god plass, store nok de? SUV har jeg lite greie på, men kjøp for all del ikke Bmw X6, makan til stygg bil Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Er selv 201cm høy,fant ut at Mercedes GL er for meg,ML er også helt grei angående plass og god sittestilling. Lenke til kommentar
vger42 Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 fikse Jeg har prøvd en rekke merker og modeller og nevner i første post en "testvinner" hos meg i Tiguan og lurte rett og slett bare på om andre hadde tips til alternativer til den. ML'en du nevner faller dessverre utenfor rent prismessig, men ja den er prøvd og jeg kunne godt tenkt meg den. For å reformulere meg, så er jeg vel da på jakt etter merke/modell som kan være et alternativ til Tiguan'en (både i de krav jeg har og i prisklassen, ser på 2012 modeller av Tiguan). AllFather Godt spørsmål, svaret er vel "leke SUV" om du putter Tiguan'en i den kategorien. Kugaen har jeg ikke fått mulighet til å teste enda, godt tips. Sportage var lav under taket ja og ble uaktuell alene på det punktet, benplassen var også svært dårlig. Snylter Du legger opp til en uinteressant diskusjon i tråden her rundt mitt behov/valg av SUV. For meg betyr det bl.a. høyt innsteg så jeg kan sette meg "inn" og ikke "ned" i bilen. Dette er det så vidt jeg vet stort sett bare SUV klassen som tilbyr for min del. Som nevnt, det er rett og slett bare et funksjonellt krav jeg har til bilen - som helt klart går på bekostning av hva jeg ellers fint kunne tenkt meg, men livet er ikke alltid rettferdig. RunRookieRun XC90 har jeg, som nevnt lenger oppe, prøvd og funnet at sittestillingen (lavt sete med beina strekt rakt rett fremover og ikke noe særlig til antydning om "ned" på gulvet) ikke passer meg. Prismessig fant jeg en jeg kunne valgt, men jeg må litt tilbake på årstall da ja. (siden pris kanskje er relevant i en slik sammenheng så strekker jeg meg til drøyt 400 tusen). Jeg må ta meg en tur å prøvesitte både XC70 og XC60 som er nevnt tidligere i tråden her av andre også. Bare for å være sikker på at jeg utelukker de på riktig grunnlag. Poopadoop Forester ja, den har jeg ikke muligheter til å prøve i nærheten men fører den opp på lista. Ser at 2012/13 utgaver bør være innen rekkevidde hvertfall. Skavold De ligger nok i grenseland og over min prisklasse denne gangen, men spennende at de har lårstøtte som ekstrautstyr. Det er det flere modeller som kunne trengt. Kjetil_90 Trolig stor nok, men som du skriver - ingen SUV. Fictivision GL og ML er prøvd ja og frister men ligger uttenfor lommeboken denne gangen. Det blir litt gammelt å kjøpe 2007-2009 modell for å få ned prisen syns jeg. Oppsummering Det ser ut til å være i prisklassen "rett over" min at jeg finner de fleste konkurenter når det kommer til benplass. SUV, automat og god benplass av nyere dato (2012) og i min prisklasse tilsvarer for tiden derfor bare en Tiguan om jeg skal basere meg på egne prøveturer og tilbakemeldingene jeg har fått her (Som vel stort sett har bekreftet mine antagelser). Jeg får eventuellt vurdere å gå litt tilbake på årstall og heve prisklassen min med 50 tusen eller så og vurdere en X3 eller GL. Så takk for all tilbakemelding og tips. Noen skal jeg prøve ut, andre får jeg vurdere neste gang kanskje. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå