Gå til innhold

OCZ Vector 256Gb ble ødelagt / bricked, kan den fikses?

Anbefalte innlegg

Min OCZ Vector 256Gb disk ble ødelagt i dag. Har prøvd den i to ulike pcer.
PCene krasjer ved boot dersom harddisken er koblet til en SATA-port,

På Asus P6X58E-Deluxe får jeg denne feilmeldingen:
"00 usb mass storage devices found and configured"

Har den i en annen PC og får bootet inn i Windows fra annen harddisk, men jeg finner ikke OCZ-disken på noen måte. Ikke i bios, ikke i storage management under kontrollpanel administrative tools.

OCZ sin toolbox finner heller ikke disken.

Jeg får ikke kontakt med den på noen måte, men skulle gjerne hentet ut noen filer før jeg reklamerer på den og returnerer den til nettbutikken.

Har søkt på google og dette er visst ikke et ukjent problem med OCZ-disker, er det noen som vet hvordan jeg kan fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakket med en dataekspert som trodde kontrollerkortet kanskje kunne byttes, bevares dataene på disken om det skiftes? Han jobber med å hente ut data men jeg vet ikke om han har vært borti akkurat denne problemstillingen før, det er tross alt ikke en platedisk.

Lurer egentlig mest på det av nysgjerrighet, jeg klarer meg uten det som lå på disken

Lenke til kommentar

Hatt to crucial m4 (256 & 512 GB) som jeg oppgraderte med winloder til 070H foregående uke.

Diskene ble benyttet i jobb laptop og lure meg skulle ha siste fw (8.1 vennlig) etter retanking fra Windows 7 til 8.1.

Vel etter å brukt laptoppen både fredag , lørdag og søndag var det sort skjerm og no boot mandag morgen.

Fikk vekket til live igjen system disken vha en omtalt voodo metode. Og nedgradert fw med cdrom boot i en annen maskin i idé mode.

Lagrings disken dog , var "bricked" - vodoo metoden funket ikke etter to forsøk - og jeg hadde tom fylt ut RMA skjema.

Så fant jeg et innlegg på et forum fra en Crucial rep hvor han forklarte følgende:

Sett SSD'en i en maskin med uefi og la maskinen stå urørt i uefi bios en time.

Og faen heller , disken ble detektert etter dette av bios ved boot.

Da var det første pri og kopiere ut en del arbeidsrelaterte ting. For etter dette slå av , flytte den over til den andre maskinen jeg hadde for cdrom firmware downgrade.

Voodo rutinen til crucial er følgende.

Kun power + og - (ingen data signalering til kontroller)

Power off i 30 sek

Power on i 30 minutter

Power off i 30 sek

Power on i 30 minutter

Power off i 30 sek

Dette er en full power cycling som de da mener skal trigge et eller annet vedlikehold etc som vekker den (derfor kalt voodo)

I tillegg hadde man den idle i efi bios kompatibel maskin i 30 minutter til 1 time.

Dette var 1 uke/helg siden.

Det ble ingen RMA og begge diskene kjører som toget med firmware 0309 i Windows 8.1 Enterprise.

Så hvorfor skriver jeg om dette:

Vel jeg trodde også begge SSDene i denne Lenovo Thinkpad maskinen var bricked.

De var ikke det (vel - ikke helt )

Nå tror jeg på voodo .

Neida - men sjekk om OCZ og bigfoot kontrolleren de bruker har en uoffisiell omfattende power recycling metode.

Alt håp er ikke ute (slik jeg trodde at jeg var "screwed")

Jeg brukte en dum mobil lader sammen med et usb/sata 2,5" disk kabinett for å power recycle.

Da det ikke skulle være noe signalering overfor sata kontrolleren , kun power off/on .

Lenke til kommentar

Mr. A

Sjekk ut Post #3 her

http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Crucial-m4-SSD-firmware-07MH-for-mSATA-and-070H-for-2-5-quot/td-p/123930/page/24

Kan være du også kan få liv i M4 drive din igjen.

Det var etter innlagt 070H og en eller annen suspend/dvale/hybrid-dvale mine døde.

Drevet masse med SSDer siden 2009

Men denne opplevelsen tar kaka.

Ikke så keen på firmware upgrades lengre.

If it ain't broke - don't fix it , fikk en helt ny mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mr. A

Sjekk ut Post #3 her

http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Crucial-m4-SSD-firmware-07MH-for-mSATA-and-070H-for-2-5-quot/td-p/123930/page/24

Kan være du også kan få liv i M4 drive din igjen.

Det var etter innlagt 070H og en eller annen suspend/dvale/hybrid-dvale mine døde.

Drevet masse med SSDer siden 2009

Men denne opplevelsen tar kaka.

Ikke så keen på firmware upgrades lengre.

If it ain't broke - don't fix it , fikk en helt ny mening.

Det er nok litt seint for min del. Har allerede sendt inn min M4, fått refundert pengene og kjøpt meg ny ssd.

Kan forresten nevne at 2 bekjente også hadde Crucial M4, og begge døde etter under et år som OS disk.

Lenke til kommentar

Mr.A

Disse to M4 er fra 2011 og 2012 , brukt jevnt og trutt daglig.

Brukt den eldste/minste til OS disk i arbeids PC.

Så den sammenlikningen "brukt som os disk" passer ikke helt . Kan være de døde av andre årsaker.

Og som sagt døde og inaccessable er ikke samme, selv om det oppfattes slik av den gjengse bruker.

Har fire til m4 til i andre egne maskiner.

Samt bistått til bytte i andres 2011 og senere modell laptops på arbeide som jeg ikke har hørt noe om (enda).

OCZ sin track record derimot er ikke betryggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...