Kontorpult (Øystein) Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Hei! Har en ganske gammel laptop som blir ekstrem varm, bare ved lett surfing. Da holder den seg på 80++ I tillegg, når jeg starter Minecraft, noe den takler greit, så kommer den opp i over 100 grader. Hele pcen er støvsugd og rensket for støv. Kjøpt en laptopkjøler fra Biltema til 100kr, fungerer greit, holder 40 grader ved inaktivitet, 50-60 ved surfing og 60-70 ved Minecraft. Specs: 4GB RAM Intel Core DuoProcessor T5550 Intel HD Graphics at et slag. Bruker forøvrig Ubuntu 12.04, da pcen ikke takler Win7/8. Hva er egentlig anbefalt varme? Er 60 grader passe, eller burde jeg kjøpe en bedre kjøler? Har hatt lyst til det da denne er ubehagelig på fanget. Denne er da et alternativ; http://www.elkjop.no/product/data/ovrige-dataprodukter/AWE55EU/targus-lap-chill-stativ Takk på forhånd Endret 24. mai 2014 av KontorPult Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Over 100 grader er nok ikke sunt i lengden å det vil også påvirke livslengden til laptopen. Jeg ville ha åpnet laptopen så mye som det lar seg gjøre å tatt en omgang med trykkluft på boks å blåst rent inni. Pass på å låse fast vifter da de kan skades av for høyt turtall. Edit: Visst du får maks 60 grader nå, så trenger du egentlig ikke foreta deg noe. Ville nok gått for den laptop kjøleren fra Elkjøp fordi den vil antageligvis være mye stillere og behageligere å ha på fanget. Regner med den fra biltema er noe billig plastikk som støyer endel. Endret 24. mai 2014 av KimWhinesAlot Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Det som er kjipt med trykkluft og støvsuger er at du ofte bare dytter støvet så det samler seg til en klump i vifta eller kjøleribbene. Aller helst bør hele kjøleren/kjølerene demonteres og renses. På noen maskiner er det veldig enkelt mens på andre kan det være nesten umulig for folk flest. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Blås begge veier. Da kommer det meste med. Med så høy temp har du ikke noe å tape. 100 grader gir uansett throttling og lavere ytelse, og vil kunne gjøre systemet ustabilt. Ikke at det er særlig bra heller. Endret 24. mai 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Hvis støvet først har fått pakke seg så får du det ikke ut samme hvilken vei du blåser. Jeg fikk en laptop gratis med dette problemet. Støvet satt så tett at enten pakka det seg i kjøleribbene eller så pakka det seg i selve vifta. Måtte demontere vifte og kjøler og dra støvet ut. Men hvis den er veldig varm så skal du høre vifta og kjenne at det blåser. Holder du munnen eller øret foran vifteåpningene kjenner du fort om det blåser eller ikke. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Man ser det jo raskt på tempmåleren. Blor det ikke bedre så må man nødvendogvis hardere til verks med støvrensing. Har man renset ut alt støvet så er mer eller mindre eneste grunn at kjøleløsningen ikke sitter skikkelig/sprukket termisk pasta. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 25. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2014 Ville nok gått for den laptop kjøleren fra Elkjøp fordi den vil antageligvis være mye stillere og behageligere å ha på fanget. Regner med den fra biltema er noe billig plastikk som støyer endel. Biltemas vifte bråker faktisk mye mindre enn pcen gjør når vifta står stille, merker knapt at den beveger seg. Men ellers er det bare plastikk, egentlig beregnet for bord og ikke i fanget. Har støvsugd og brukt trykkluft fra begge kanter forrige uke, ble en viss forbedring, men ikke noe som hadde noe å si. Nå kjører den faktisk på 40-50 på nettsurfing, men dog er det kaldere i rommet. Igår var det skikkelig sommervær (Ikke spør hva som er idag...). PCen er tross alt ganske gammel, men den brukes kun på feriestedet mitt, til litt nettsurfing etc. Spill en gang iblandt. Den er ikke ubehagelig med varmen slik den er med kjøleren, da den kaster litt kald luft nedover også. Det jeg egentlig lurer på: Er det grei temp slik det er nå? Eller burde jeg oppgradere til den på Elkjøp, linka i førstepost? Gjør det en forskjell? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Temperaturene er greie visst den ikke går høyere enn 60 grader, er ikke unormalt at noen av laptopene går opp i 80+ grader, men det er for det meste gaming laptopene som går så høyt. Nå vet jeg ikke helt hvordan biltema vifte du har, men ser ut som du får mere behagelig sitte og arbeidstilling med den fra Elkjøp enn ved å ha en laptopen rett på fanget. Edit: Tror ikke temperaturene vil endre seg noe merkverdig fra Biltema sin vifte til Elkjøp sin, men tror nok du får bedre komfort med Elkjøp sin. Endret 25. mai 2014 av KimWhinesAlot Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Hvilken modell er laptopen? Kan se om jeg finner ut av hvordan du åpner den for å rense støv. På min bedriftslaptop er det bare en skrue for å åpne dekselet, og deretter to skruer for å løsne vifta. Deretter er det bare å plukke vekk støvet med fingrene. Hvis det er luftinntak rett under vifta, så kan du lyse inn der med en lommelykt. Da kan du se inn i kjøleribba fra sida. Hvis du ikke ser lyset, så ligger det et tykt lag med støv som du nesten må åpne maskinen for å bli kvitt. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Woops, ser ut til at tråden datt ut av varslinger, beklager. Anyway, det er en Acer Extensa 5620. Specs: Intel® CoreTM 2 Duo processor T5550 (1.83 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache) 15,4″ WXGA LCDMobile Intel® Graphics Media Accelerator X31004GB DDR2 (Uoriginal del, original: 2 GB DDR2)160GB HDDDVD-Super Multi DL802. 11a/b/g WLAN http://i.imgur.com/PSRut.jpg <- Gammelt bilde. Jeg endte opp med å skru av deksler under pcen, slik at den fikk bedre kjøling, ble mye kaldere, rundt 30-40 under vanlig bruk. Jeg pleide å bruke en bordvifte til å kjøle ned, fungerte fjell og fikk den mye lavere enn dette, men pga 10A sikring delt på alt av elektriske apparater fungerte dette dårlig her. Endret 28. mai 2014 av KontorPult Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Synes det virkes som en rar kjøleløsning på den laptopen. Nå tenker jeg ikke på din eksterne vifte. Ser ut som at vifta ikke bare blåser luft ut bak gjennom kjøleribba, men det ser ut som at den også blåser luft inn i resten av laptopen. Hvis det stemmer kan det jo hende det hjelper å ta ut vifta for å helt eller delvis tette den biten som blåser inn i PCen med tape. Hvis du uansett har åpent dekselet så er det jo ikke så mye poeng å blåse den veien. Ellers så ville jeg forsøkt å bytte kjølepasta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå