Atropha Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg trenger litt hjelp til og finne et "foto program". Det må støtte tekst og tags vedsiden av bildene jeg trenger og legge inn. Jeg har lett litt rundt på nettet men det jeg finner ser ut til og være av typen gimp , Photoshop og så vidt jeg vet støtter ikke disse at man legger tekst ved siden av bildene. Akurat når det gjelder foto program er jeg amatør, så vil helst at det enkelt og bruke. Jeg bruker Win 7 på min PC. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Hei og velkommen til forumet. Når du sier tekst ved siden av bildene, mene du ta at du skal lage et søkebart bibliotek med exif/metadata eller at det skal være synlig tekst på bildene Lenke til kommentar
Atropha Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 ok kansje jeg skulle vært litt mer detaljert på hva jeg er på jakt etter. Jeg har et familie medlem som lager en del keramikk, så han skal ta et bilde av det han lager og legge til en detaljert beskrivelse av dette bilde , og siden han lager en god del så vil det bli en god del bilder og tekst så det bør være søkbart. dette skal ikke publiseres på nettet heller, kun være en personlig "database" Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Kanskje det enkleste er og bruke Microsoft office eller openoffice "gratis" og kopiere/lime inn bilder og skrive tekst ved bildene, da har man også mulighet til og lage et hefte/bok etterhvert hvis man ønsker det. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) dette skal ikke publiseres på nettet heller, kun være en personlig "database" Det er mulig å legge tekst på bildene med så og si alle fotoediteringsprogram som Photoshop. GIMP osv. Men det blir ikke søkbart hvis du ikke legger det i Exif som Nautica var inne på. Men hva med å bruke Powerpoint, eller et annet presentasjonsprogram? Blir ikke så enkelt å søke uansett, men mulig med tesktsøk. Det du egentlig trenger er en enkel database med mulighet fo bilder og søk. Har ikke oversikt over hva som finnes, men det er nok mulig å finne noe på nettet hvis du søker litt. Edit: Ser Nautica rakk ennå et innlegg mens jeg skrev og Word e.l er kanskje det aller enkleste, men med Powerpoint kan du enklere definere en mal (det er mulig i Word også). En mulig ulempe med begge løsninger er at det kan bli veldig store filer. Endret 24. mai 2014 av se# Lenke til kommentar
LBe Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Ville det ikke vært bedre å bygget opp arkivet i lightroom og brukt nøkkelord eventuelt kombinert det med collections? Lenke til kommentar
Atropha Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg tenkte faktisk på powerpoint og word selv også , men selsagt ulempen er søkbarheten. Jeg får prøve og se om det er en mulig database ute på nettet. Men tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Image_organizer Mulige programmer: Google Picasa http://en.wikipedia.org/wiki/DigiKam http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Photo_Gallery Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Microsoft access har flere forskjellige maler angående databaser, med access er ikke gratis. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Microsoft access har flere forskjellige maler angående databaser, med access er ikke gratis. Det er ikke vanskelig å lage noe slikt i Access, men så sant mulig ville jeg unngått å lage noe selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå