Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 3 2011 modell chip spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei!

Kort:

2011 mazda 3 116hk diesel med turbo, vurderer å chippe for litt ekstra kraft og diesel besparelse.

Hva er en trygg leverandør / chip til dette alternativet? Ønsker ikke noe som fører til kortere levetid på motor eller at forsikringsselskapet nekter erstatning om man kommer opp i noe.

Hørt mye skummelt så er litt skeptisk, håper jeg tar feil og at dere kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All effektøkning (forutsatt at du faktisk BRUKER mer effekt enn før modifisering) reduserer motorens levetid.
Drivstofføkonomien blir i praksis ikke bedre, dette er i beste fall 99% tull og skryt.
Dog kan motoren ofte helt fint tåle effektøkning bra og om du ikke bruker effektøkningen vil den som regel ikke bruke mer drivstoff. Generelt sett er det skikkelig omprogrammering, ikke "kølboks" som gir det beste resultatet. Løsninger som øker drivstofftrykket er skjelden bra da det ofte tar knekken på dyser.

Lenke til kommentar

Hei og takker for svar! :)

Ja har hørt disse såkalte effektboksene som lover gull og grønne skoger er bare piss og faenskap, så er chip/datatuning jeg tenker på.

Har 116HK diesel nå og vurderer å få det opp mot 150 (for så å omregistrere kjøretøyet så det ikke blir noe jævelskap senere). Denne bilen, altså mazda 3 kommer fra og med i fjor kun med 150 hester og oppover, og så vidt jeg er bekjent er det så og si samme diesel motor som den som er i min (bortsett fra at den er en Euro klasse høyere 5-6, som i hovedsak har noe å si på utslippet),

Så med tanke på overnevnte tenkte/tenker jeg at å ta en moderat økning ikke burde føre til mye skade, samt at ved lett gange burde den bruke noe mindre drivstoff (men øke med kraftig drag).
Eller er jeg helt på jordet?
Tenker på div. alternativer med RH motorsport i Danmark virker seriøse og skreddersyre chip til bilen den er tenkt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...