Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Velforeningens tvangsmedlemskap

Mit

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk nylig en giro i postkassen, årskontingent velforening.

Jeg bor i et relativt nytt boligfelt, kun selveiertomter. Ett av punktene som fristet da jeg bygde hus her var naturligvis selveie, ingen fellesutgifter eller borettslag å styre med.

et år senere ble det opprettet en velforening for de ca 10 husstandene som er her. Nå to år senere ønsker de penger, det er en liten lekeplass for barn som ble opprettet og jeg antar det er vedlikehold av denne de ønsker å dekke.

Jeg har ikke barn og er generelt sett imot tvungent "medlemskap"

Det er ikke snakk om mye penger, men jeg ønsker altså ikke å betale dette.

Nå hadde jeg i utgangspunktet tenkt å la betalingsfristen gå ut å se hva som skjer men jeg lurer litt på det juridiske bak dette, kan de faktisk kreve at jeg betaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velforeninger er basert på frivillig medlemskap - men det er hovedregelen. For seksjonerte sameier og borettslag kan det være pålagt medlemskap i velforening via vedtak i årsmøte/generalforsamling. For selveide boliger kan det være lagt en "velmedlemskapsservitutt" på eiendommen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar, etter en gjennomgang av kjøpskontrakten ser det ikke ut til at jeg har så mye å komme med, har vel lest det en gang men ting forsvinner gjerne med årene.

Hadde et håp om å slippe unna, ettersom velforeningen kun gagner barnefamiliene i området. Det frister mer å bruke noen hundrelapper på min egen eiendom enn det gjør å betale noen for å grave avføring ut av en sandkasse.

Men så klart fellesskapet har sin verdi :)

Lenke til kommentar

Personlig får jeg årlig en "faktura" fra velforeningen i området her, men denne er frivillig å betale.

Sikker på at det ikke er samme type "faktura"?

Utformingen er identisk med en vanlig faktura...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Går kanskje min vei likevel, måtte lete litt men fant vedtektene til slutt, dette var forsåvidt irritasjonsmoment nummer 2, at de har vært veldig sparsomme med detaljer, papirene i postkassen har vært en innmelding til årsmøte og nå en giro.

Uansett, informasjonen lå utrolig nok på nett og det kan se ut som det er en såkalt frivillig faktura.

§ 5. Medlemskap
5.1 Enhver husstand innen området som er definert i § 3, kan bli medlem av foreningen. Vedkommende må godta foreningens vedtekter og formål, og må også betale den til enhver tid fastsatte kontingent. Medlemskapet er først gyldig fra den dag kontingenten er betalt. For å ha stemmerett på årsmøtet må kontingenten være betalt.
5.2 Medlemmer som flytter ut av foreningens område strykes som medlem.
5.3 Beboere som gjennom en årrekke har vist stor innsats og interesse for stedet og veiarbeidet, kan gis æresmedlemskap av årsmøtet, etter innstilling fra styret.
5.4 Medlemmer som handler i strid med foreningens formål eller opptrer på en måte som skader foreningens renomme, kan ekskluderes. Avgjørelsen må fattes/godkjennes av årsmøtet.
5.5 Ved utmeldelse refunderes ikke innbetalt kontingent.

§ 6. Kontingent
6.1 Årsmøtet fastsetter medlemskontingenten som innbetales til fastsatt frist. Medlemmer som ikke har betalt sin kontingent innen regnskapsårets utgang, kan strykes etter purring.
6.2 Strykes et medlem, kan dette ikke tas opp igjen før skyldig kontingent er betalt.

Såvidt jeg kan se så er det altså et valg, stemmerett skal jeg greie meg uten.

Burde vel ha finne ut av dette selv ser jeg nå, når alt ligger på plass.

Mulig jeg er litt rar. jeg er ikke spesielt begeistret for fremgangsmåten. De må gjerne fiske inn medlemmer men jeg synes ikke en faktura i postkassen, med teksten "innbetaling av årskontingent" og en betalingsfrist, var den beste invitasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...