Gå til innhold

Kjære ordfører i Lørenskog kommune

Anbefalte innlegg

Jeg har lest artikkelen.

Denne damen er minstepensjonist. Mottar hun andre ytelser (f.eks. bostøtte)? Med andre ord, hva er hennes totale "inntekt"?

Økningen av husleien sier meg ingenting uten den opprinnelige leien. Hva er hennes boutgifter, eventuelt hva vil de være etter økningen?

Har hun andre ekstraordinære utgifter hun må betale for selv? Hvis det er tilfellet, hvilke og hvor mye?

Som du sikkert forstår er målet mitt å danne seg et bilde av hennes husholdningsbudsjett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel hvis jeg skulle dokumentere hele økonomien hennes så hadde artikkelen vært alltfor lang og mange hadde ikke giddet og lese den.

Dessuten har jeg ikke lov til å offentliggjøre hennes økonomi. Det jeg kan si er at hun er minstepensjonist og at boligkontoret ber meg hjelpe henne med å bli sosialklient!!! Hvis dette høres rimelig ut for deg, vel... du må for all del få mene det... men da kan jeg også mene noe om dine verdier... ut i fra det jeg har lest av dine argumenter...

Lenke til kommentar

Vi kan snakke om dette om to-tre uker... når kommunen har snudd i denne saken. Når de går inn med behovsprøvning av de som er under en norm og gi dem et verdig liv.

Rart jeg har fått støtte på denne artikkelen fra f.ex VG og flere ganske kjente mennesker i Norge.

Lenke til kommentar

Vel hvis jeg skulle dokumentere hele økonomien hennes så hadde artikkelen vært alltfor lang og mange hadde ikke giddet og lese den.

Dessuten har jeg ikke lov til å offentliggjøre hennes økonomi. Det jeg kan si er at hun er minstepensjonist og at boligkontoret ber meg hjelpe henne med å bli sosialklient!!! Hvis dette høres rimelig ut for deg, vel... du må for all del få mene det... men da kan jeg også mene noe om dine verdier... ut i fra det jeg har lest av dine argumenter...

Per 30. juni 2008 var det 196 000 minstepensjonister i Norge. Kilde: https://www.nav.no/Om+NAV/Tall+og+analyse/Pensjon/Alderspensjon/Alderspensjon/%C3%98kning+i+antall+minstepensjonister.89302.cms

Har hun det verre enn disse? Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvorfor fortjener hun mer penger men ikke resten?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal påregne at eldre skal bruke så hinsides mye mer på daglige utgifter enn studenter, for å ta det eksempelet. De fleste studenter må ha månedskort til kollektivtransport, og dette er ikke gratis. En pensjonist vil ofte betale mindre for tilsvarende tjenester, med unntak av taxi. Unge mennesker spiser også mer mat enn eldre, mens eldre benytter medisiner i større grad. Disse bidragene går omtrent opp i opp ved et vanlig kosthold. I tillegg er det hevet over enhver til at studentboliger holder lavere standard enn det eldre benytter, de slipper for eksempel å dele kjøkken med en neve fremmede mennesker.

Vel, dette er skrevet av en som tydeligvis ikke har greie på noen ting... Når en er student, så har man mulighet for å spørre pappa'n sin om penger når det skorter på matbudsjettet. Hvis du har så jævlig dårlig råd, få deg en jobb utenom studenttilværelsen.

At en dame/mann spiser mindre?????? What..... Om en er 20 eller 80 så må kroppen ha omtrent like mye næring og i tillegg så må de eldre ofte bruke mye på medisiner og ikke alt er på blå resept.

En student bor gjerne i en billig hybel, og kan faktisk sykle eller gå for å komme til skole. Du er sikkert frisk nok til det. Jeg gjorde det faktisk når jeg var student.

Tenk deg at du for resten av livet ditt skulle ha det trangt og vanskelig og ikke ha råd til å invitere familien og venner på middag. Og ikke ha råd til å leve et komfortabelt liv.

Du er sikkert 18-25 og har hele livet foran deg, du kan leve trangt noen år og få en godt betalt jobb. Da er det faktisk ganske greit å leve litt trangt de årene du studerer. For du vet at det var ikke resten av livet ditt.

Og en ting til slutt.... hva er ditt syn på eldre???? Skal vi ta vare på dem og la dem leve et godt liv??? eller skal vi putte dem på gamlehjem eller flytte dem til indre ødemark?

Du har null peil. Man kan ikke sette seg i et økonomisk uføre og satse på at pappa rydder opp! Det sier seg selv. Livssituasjonen må ha livets rett på sikt. Det gjelder alle aldersgrupper. Ei heller er det meningen at man skal være nødt til å jobbe ved siden av studiene, da de per definisjon er en fulltidsjobb. Finnes det nok tilgjengelige jobber til studentene dersom disse skal ut på jobbmarkedet? Nei. Ei heller er det forsvarlig å ta en jobb hvor man ikke kan be om fri i perioder med innleveringer/eksamner, så det er langt fra alle jobber som passer.

Eldre beveger mindre på seg, og forbrenner mindre i løpet av en dag selv om en bare tar hensyn til den biten. Dessuten endrer forbrenningen seg en god del, de fleste som ikke er tenåringer lengre vet godt at de ikke kan spise like mye som da de var yngre uten å legge på seg.

Det er helt sikkert rett at man som "ung og sprek" kan ta sykkelen/beina fatt hele tiden, og blåse i månedskort på kollektivtransport. Det er dog ekstremt upraktisk og tidkrevende å alltid skulle forholde seg til en sykkel. Det er også mer komplisert å frakte ting, da man kan bære mer i hendene enn man kan ha på styret/bagasjebrettet. Sykling koster også energi, som igjen medfører økte utgifter til mat og drikke. Forøvrig kommer man frem med gåstol også, det tar bare lang tid. Hvis studenter kan kaste bort tid på ineffektive transportmidler kan vel andre, eldre inkludert, gjøre det samme?

Jeg ser ikke at det er noe argument at det er midlertidig. Man bør kunne forvente å leve greit også i studietiden, fem år med særdeles trang økonomi er en god del selv om det har en ende - forhåpentligvis med en gulrot langt der fremme.

Jeg tror mitt syn på eldre er bedre enn ditt syn på studenter, du evner ikke å se lenger enn din egen nesetipp her. Jeg mener ikke at eldre nødvendigvis alltid har det så forbasket bra, men jeg mener at det er studentene som har den dårligste økonomien og som må få et økonomisk løft først. Gamlehjem er nok ikke så ille sammenlignet med å dele kjøkken og bad med et knippe folk som knapt vet hvordan en komfyr fungerer, eller har hørt om deodorant.

Jeg vil gjerne at ALLE skal få leve et godt liv, i motsetning til deg, som kun har fokus på de eldre.

Lenke til kommentar

Vel... veldig mange av disse menneskene lever i stor fattigdom. Vi som har evne til det må reise oss opp og si at vi krever at politikere og kommuner må ta seg av disse og la dem leve et verdig liv. Jeg reiser meg opp og tillater ikke at de gamle skal være fattige, særlig når mange av dem har jobbet i mange år og betalt til samfunnet i form av skatt.

Skjønner du ikke feilen kommunen har gjort??? De har sprent et budsjett med nesten 200 millioner kroner og som en direkte konsekvens av dette så øker de husleia. Hvis kommunen hadde unngått å ha denne budsjettsprekken, så hadde det ikke vært nødvendig å øke husleia.

Lenke til kommentar

ok, moderator... den er helt grei... og jeg kan nok være litt enig med deg, mine argumenter har vel kanskje ikke vært av de mest saklige. Skal avslutte denne tråden nå...

Ha en svært god søndag, moderator og alle andre... og la oss bli enig om at alle mennesker har rett til å leve et verdig liv, uansett om man er student, i jobb eller pensjonist.

Hvis noen er svært lei seg på grunn av mine argumenter eller har fått psykiske problemer, så la meg få vite det. Men hvis noen syns jeg er en dust, så er faktisk ikke det så farlig.

Lenke til kommentar

Vel... veldig mange av disse menneskene lever i stor fattigdom. Vi som har evne til det må reise oss opp og si at vi krever at politikere og kommuner må ta seg av disse og la dem leve et verdig liv. Jeg reiser meg opp og tillater ikke at de gamle skal være fattige, særlig når mange av dem har jobbet i mange år og betalt til samfunnet i form av skatt.

Skjønner du ikke feilen kommunen har gjort??? De har sprent et budsjett med nesten 200 millioner kroner og som en direkte konsekvens av dette så øker de husleia. Hvis kommunen hadde unngått å ha denne budsjettsprekken, så hadde det ikke vært nødvendig å øke husleia.

Jeg er uenig. Som minstepensjonist har man høy nok inntekt til å leve et komfortabelt og verdig liv i Norge. Ekstraordinære kostnader gjør vanligvis at man også mottar ekstra støtte.

Uten å vite hva husleien var i utgangspunktet er det svært vanskelig å skulle mene noe som helst. Hvis den nye husleien er over vanlig markedspris kan hun spare penger ved å flytte. Hvis den nye leien fortsatt er under markedspris er dette fortsatt en ekstra støtte hun får, den er bare litt mindre enn den pleide å være. Dette kommer altså på toppen av pensjonen og eventuelt annen økonomisk støtte hun mottar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss bli enige om å være uenige... du kan nok ha rett i noe av det du skriver og jeg kan ha rett i det jeg skriver.

og at norsken min er veldig dårlig i starten av juni... skjønner det ikke... for det skjer hvert år...

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...