GamEpaL Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) - En bønn om forståelse -http://www.henningbraekken.gratiswebhotell.no/lorenskogkommune.html Det handler om hvordan Lørenskog kommune behandler sine gamle på og vedtak som er helt hårreisende. Fint om dere kan lese dette innlegget og del dette på din facebook. Skriv gjerne også en kommentar. Endret 24. mai 2014 av GamEpaL 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Det er ikke gitt så mange detaljer, men dette høres ikke urimelig ut. (Gitt at kommunen har fulgt reglene ved leieøkningen.) Hvorfor skal gamle som bor i kommunal leilighet få en månedlig gave på 1500,- i form a kunstig lav husleie, mens de som bor andre steder med samme inntekt ikke får noe? Jeg regner med at hun har søkt om, og får, statlig bostøtte på 2000+ i måneden? Det kan også finnes andre former for støtte. 3 Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 Vel, husleieøkning skal følge konsumprisindeksen. Den ligger gjerne på 0.5% i året (dvs rundt 250kr økning) og det pleier de å gjøre. Hun har allerede bostøtte. Og de kommer kun til å øke den med et par hundre kroner, resten må hun gå til NAV og få sosialstøtte til. Bostøtte og sosialstøtte er noe man får fra NAV og er statlig støtte, og kommunen skyver problemet til staten. Lørenskog øker sitt budsjett ganske betraktelig, siden de har ca 450 utleieboliger. Denne damen er 85 år og har svært lite å leve for. Nå ber hun meg hjelpe henne slik at hun kan kjøpe mat og betale strøm. Og kanskje få gå til barnebarnets konfirmasjon. Hvis jeg skulle dokumentere alt og forklart alt, så hadde brevet blitt mange sider langt og de fleste hadde ikke giddet å lese det ferdig. Jeg skrev nok. Og de som ønsker, kan svært gjerne ta kontakt med meg, så vil jeg forklare videre. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 Og det du skriver om at de som bor i kommunale leiligheter får en kunstig lav leie, er bare sprøyt og bullshit. Det private leiemarkedet har helt andre forhold. De får ikke støtte fra stat til å vedlikeholde leilighetene sine. Vil du si at noen som har ca 13.000 utbetalt i måneden skal betale ca 9.000 i husleie? Mener du at 4000 er nok til å betale strøm, mat, telefon, nrk-lisens (2400kr) og i tillegg ha råd til å gå til sitt barnebarns konfirmasjon????? Mener du at dette er en gave????????? Bullshit Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 Det er derfor man har kommunale leiligheter.... minstepensjonister har ikke råd å gå på det private leiemarkedet i Lørenskog i dag. Kommunen sparer masse penger ved å ha kommunale leiligheter, slik at minstepensjonister og de med svært dårlig råd slipper å søke om bostøtte. Uansett, det er flisespikkeri alt sammen og dytting av tall fra et budsjett til et annet... fra kommune til stat. Til slutt så er det et budsjett som dekker alt, nemelig statsbudsjettet. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Og det du skriver om at de som bor i kommunale leiligheter får en kunstig lav leie, er bare sprøyt og bullshit. Det private leiemarkedet har helt andre forhold. De får ikke støtte fra stat til å vedlikeholde leilighetene sine. Hvis leien er lavere enn det den ellers ville vært fordi det er en kommunal bolig blir det en "gave" i forhold til de som ikke er så heldige å bo i en kommunal bolig. Hvis man vil hjelpe enkelte personer er det mer ryddig og rettferdig å gi direkte pengestøtte. Vil du si at noen som har ca 13.000 utbetalt i måneden skal betale ca 9.000 i husleie? Mener du at 4000 er nok til å betale strøm, mat, telefon, nrk-lisens (2400kr) og i tillegg ha råd til å gå til sitt barnebarns konfirmasjon????? Tja, siden du spør er det fullt mulig å leve for 4000,- i måneden etter husleie. Jeg bruker mindre. (Student.) Men det er lite ja. Det stemmer antakelig at hun kvalifiserer til sosialhjelp. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Og det du skriver om at de som bor i kommunale leiligheter får en kunstig lav leie, er bare sprøyt og bullshit. Det private leiemarkedet har helt andre forhold. De får ikke støtte fra stat til å vedlikeholde leilighetene sine. Hvis leien er lavere enn det den ellers ville vært fordi det er en kommunal bolig blir det en "gave" i forhold til de som ikke er så heldige å bo i en kommunal bolig. Hvis man vil hjelpe enkelte personer er det mer ryddig og rettferdig å gi direkte pengestøtte. Vil du si at noen som har ca 13.000 utbetalt i måneden skal betale ca 9.000 i husleie? Mener du at 4000 er nok til å betale strøm, mat, telefon, nrk-lisens (2400kr) og i tillegg ha råd til å gå til sitt barnebarns konfirmasjon????? Tja, siden du spør er det fullt mulig å leve for 4000,- i måneden etter husleie. Jeg bruker mindre. (Student.) Men det er lite ja. Det stemmer antakelig at hun kvalifiserer til sosialhjelp. Og det du skriver om at de som bor i kommunale leiligheter får en kunstig lav leie, er bare sprøyt og bullshit. Det private leiemarkedet har helt andre forhold. De får ikke støtte fra stat til å vedlikeholde leilighetene sine. Hvis leien er lavere enn det den ellers ville vært fordi det er en kommunal bolig blir det en "gave" i forhold til de som ikke er så heldige å bo i en kommunal bolig. Hvis man vil hjelpe enkelte personer er det mer ryddig og rettferdig å gi direkte pengestøtte. Vil du si at noen som har ca 13.000 utbetalt i måneden skal betale ca 9.000 i husleie? Mener du at 4000 er nok til å betale strøm, mat, telefon, nrk-lisens (2400kr) og i tillegg ha råd til å gå til sitt barnebarns konfirmasjon????? Tja, siden du spør er det fullt mulig å leve for 4000,- i måneden etter husleie. Jeg bruker mindre. (Student.) Men det er lite ja. Det stemmer antakelig at hun kvalifiserer til sosialhjel Hun forstår at hun er minstepensjonist og har lite penger, hun er en fornuftig dame.... Som student så tviler jeg på om du har alle utgiftene denne damen har. Og... Vil du akseptere når du blir gammel og har ytt hundre og ti prosent og bli sosialklient???? Betaler du NRK-lisensen? Bruker du mye medisiner? Må du bruke Taxi for å komme deg til butikken??? Du er sikkert veldig ung og har ikke mye vett til å skrive annet enn det du gjør.... Dessuten betaler sikkert pappaen din deg penger når du ikke har mat. Endret 24. mai 2014 av GamEpaL Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Kommer muligens med mine synspunkter senere men du har en vesentlig feil i teksten. Dette bommerang bygget koster nærmere 800 millioner å bygge ikke rundt 400. http://kommunal-rapport.no/artikkel/kulturhus_blir_tre_ganger_sa_dyrt http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5589058.ece I tilegg har kommunen bygget en meget dyr bro til ca 10 millioner. http://www.nrk.no/ostlandssendingen/kommunalsjef-gar-etter-broskandale-1.8054949 Vi må heller ikke glemme oppussingen av Kjennbakken og byggingen av Kjennhallen i forbindelse med byggingen av Mailand videregående skole. PS: Avdragene på lånet som kommunen tok opp for å finnansiere kulturhuset (lørenskog hus) startet i år dvs kommunen har ikke penger. Endret 25. mai 2014 av martin808 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Må du bruke Taxi for å komme deg til butikken??? Hvis naboen din er så skrøpelig at hun ikke kan gå eller engang ta bussen til butikken så bør hun definitivt snakke med kommunen for å finne ut hva slags hjelpeordninger de har. Eventuelt flytte til et sted som er bedre tilpasset hennes situasjon. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Sikkert ikke den feedbacken du ønsker, men slik jeg ser dette; er slik jeg ser de fleste brev til kommunen. Jeg ønsker å være veldedig og hjelpe noen i nød, men ønsker ikke bruke av egen lomme, så hadde vært fint om jeg kunne tvunget alle i kommunen til å betale for denne personen. Dette er min oppfattelse av slike ønsker, om det gjelder brev hvor vi bør tvinge alle til å kjøre el-biler eller hvor vi bør tvinge alle til å betale mer, slik at naboen din får en bedre hverdag. Ekte veldedighet kommer ikke fra kommunen, og man burde ikke være stolt om man fikk gjennomslag hos kommunen for å gi mer penger til noe, men heller om man selv hjalp naboen. - Dersom du genuint mener at hun har det dårlig, og du ønsker å gi henne en bedre hverdag; kan man alltids hjelpe fra egen lomme. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 1. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2014 (endret) Når kommunen ødsler bort 500 millioner (med et budsjettsprekk på 200 millioner) kroner på et skrytebygg, så syns jeg de skal ta seg råd til å la de gamle fungere der de bor og ikke blir avhengig av andre. Det er ikke bare det at hun tar taxi, når hun er dårlig til bens. Hun er en svært oppegående dame som fint kan bo hjemme. Når en har jobbet hele livet og blir satt på sosialtrygd og dere syns det er helt ok. Vel. så sier det litt om verdiene deres. Glad jeg ikke er din bestefar eller far eller mor. De blir vel putta på gamlehjem så fort de blir en belastning for deg Hvis du blir 85 og vondt for å gå, ville du ligge på gamlehjem. Når en fint kan klare seg hjemme. Dette handler om verdighet, noe som du sikkert ikke skjønner. Hun tar taxi for kanskje 1500 kroner i måneden, syns du dette er en luksus? Hva bruker du 1500 til? Snus, røyk, øl, potetgull. For å ikke snakke om den nye BMW du kjøpte for et par år siden. Og så skal ikke en gammel dame få retten til å klare seg selv. DUST!!!! Endret 1. juni 2014 av GamEpaL Lenke til kommentar
Kverulantus Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 (endret) Om det er så jævlig for deg å lese oppriktige svar fra forumbrukere som bruker tiden sin til å svare deg, foreslår jeg å gå et annet sted. Endret 1. juni 2014 av Kverulantus 2 Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 1. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2014 Notteliten:"Ekte veldedighet kommer ikke fra kommunen, og man burde ikke være stolt om man fikk gjennomslag hos kommunen for å gi mer penger til noe, men heller om man selv hjalp naboen. - Dersom du genuint mener at hun har det dårlig, og du ønsker å gi henne en bedre hverdag; kan man alltids hjelpe fra egen lomme." Jeg har svært lite selv og bor selv i samme type leilighet og får 1500 økning jeg også. Dette vil føre til at også jeg blir satt på sosialstøtte og blir sosialklient. Men jeg er 46 og har mulighet for å gjøre noe med min situasjon. Når du er eldre så har man ikke den samme muligheten. Hvis jeg hadde mulighet til å hjelpe til, selvfølgelig... jeg er en sånn person. Du er tydeligvis ikke det. Siden du skriver at andre skal gjøre det. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 1. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2014 Jeg skal faktisk ha et møte med Boligsjefen i Lørenskog kommune. I stedenfor hva dere gjør, så gjør faktisk jeg en forskjell... Jeg vil ikke gi meg før denne damen har nok penger til å klare seg. Hva du gjør i din fritid... vel... det er opp til deg. Du driver vel mest å synser og skriver her på forumet og så gidder du ikke å gjøre noe for å endre ting som er urettferdig 1 Lenke til kommentar
darket Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 hva med å flytte fra lørenskog? det er dyrt, finnes billigere steder 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal påregne at eldre skal bruke så hinsides mye mer på daglige utgifter enn studenter, for å ta det eksempelet. De fleste studenter må ha månedskort til kollektivtransport, og dette er ikke gratis. En pensjonist vil ofte betale mindre for tilsvarende tjenester, med unntak av taxi. Unge mennesker spiser også mer mat enn eldre, mens eldre benytter medisiner i større grad. Disse bidragene går omtrent opp i opp ved et vanlig kosthold. I tillegg er det hevet over enhver til at studentboliger holder lavere standard enn det eldre benytter, de slipper for eksempel å dele kjøkken med en neve fremmede mennesker. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Jeg skal faktisk ha et møte med Boligsjefen i Lørenskog kommune. I stedenfor hva dere gjør, så gjør faktisk jeg en forskjell... Jeg vil ikke gi meg før denne damen har nok penger til å klare seg. Hva du gjør i din fritid... vel... det er opp til deg. Du driver vel mest å synser og skriver her på forumet og så gidder du ikke å gjøre noe for å endre ting som er urettferdig Skal man endre det som virkelig er urettferdig - studenters økonomi - holder det ikke å ringe rådmannen for å få det ordnet opp i. Dessverre. Den situasjonen er rimelig låst når det går gjennom regjeringen... Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 1. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2014 selvfølgelig... hu kan sikkert flytte til indre flateby og kjøpe en bolig til 300.000 (hvis hun får lån hos banken) i et trekkfullt hus, der hun må bruke hele trygden til å betale lånet. Eller leie en leilighet til et par tusen mindre og ikke se annet enn de kuene som drøvtygger på jordet. Eldre med minstetrygd har rett til å bo hvor de vil. Når Lørenskog kommune ødsler med penger. Vi kan ikke være bekjent med å kaste de svakeste bort fra et sted de har bodd i all sin tid. Denne saken er mye mer komplisert enn det jeg kan skrive her... Jeg vil ganske sikkert få det sånn at denne damen faktisk kan bo der hun bor. Jeg skal engasjere noen som kan sosiale rettigheter og trygderettigheter og at henne og 30 40 andre i Lørenskog for det bedre. Det er mye synsing her på dette forumet, og jeg gjør det også. Men jeg er også en type som faktisk gjør noe og er rimelig flink til å argumentere og få det som jeg vil. Spesielt med andre, kanskje ikke så flink med meg selv. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Dessverre kan jeg ikke godsnakke med en eller annen i kommunen for å få økt studielånet noen hakk, slik at også studenter kan bosette seg der de vil - for eksempel Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 1. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2014 (endret) Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal påregne at eldre skal bruke så hinsides mye mer på daglige utgifter enn studenter, for å ta det eksempelet. De fleste studenter må ha månedskort til kollektivtransport, og dette er ikke gratis. En pensjonist vil ofte betale mindre for tilsvarende tjenester, med unntak av taxi. Unge mennesker spiser også mer mat enn eldre, mens eldre benytter medisiner i større grad. Disse bidragene går omtrent opp i opp ved et vanlig kosthold. I tillegg er det hevet over enhver til at studentboliger holder lavere standard enn det eldre benytter, de slipper for eksempel å dele kjøkken med en neve fremmede mennesker. Vel, dette er skrevet av en som tydeligvis ikke har greie på noen ting... Når en er student, så har man mulighet for å spørre pappa'n sin om penger når det skorter på matbudsjettet. Hvis du har så jævlig dårlig råd, få deg en jobb utenom studenttilværelsen. At en dame/mann spiser mindre?????? What..... Om en er 20 eller 80 så må kroppen ha omtrent like mye næring og i tillegg så må de eldre ofte bruke mye på medisiner og ikke alt er på blå resept. En student bor gjerne i en billig hybel, og kan faktisk sykle eller gå for å komme til skole. Du er sikkert frisk nok til det. Jeg gjorde det faktisk når jeg var student. Tenk deg at du for resten av livet ditt skulle ha det trangt og vanskelig og ikke ha råd til å invitere familien og venner på middag. Og ikke ha råd til å leve et komfortabelt liv. Du er sikkert 18-25 og har hele livet foran deg, du kan leve trangt noen år og få en godt betalt jobb. Da er det faktisk ganske greit å leve litt trangt de årene du studerer. For du vet at det var ikke resten av livet ditt. Og en ting til slutt.... hva er ditt syn på eldre???? Skal vi ta vare på dem og la dem leve et godt liv??? eller skal vi putte dem på gamlehjem eller flytte dem til indre ødemark? Endret 1. juni 2014 av GamEpaL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå