Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor er privatisteksamener så jævlig mye lettere enn vanlig vgs?

Anbefalte innlegg

Hey, jeg er nå snart ferdig med vg3 og fått de fleste standpunktkarakterene mine. Ser ut til at jeg ikke går over fem på noen av fagene til tross for mye hard jobbing. Har vært ekstremt mye borte pga kronisk sykdom, men vil ikke si det har vært noe negativt for meg da jeg som oftest har kommet meg gjennom mye mer pensum hjemme enn å ha sittet i timen og gått gjennom det på tavla.

Gjennom vgs, har det blitt noen privatisteksamener. Enten det har vært at jeg har tatt opp fag eller tatt fag 100% som privatist, så har jeg alltid fått fem eller seks. Jeg tok nettopp Biologi 2 som privatist. Jeg leste i en mnd og fikk en sterk femmer. Historie, har jeg hatt som elev. Lest mye og fordypet meg i emnene utenom boka, her får jeg fire.

Spørsmålet mitt er: Er det virkelig lettere å få gode karakterer som privatist? Jeg sitter her og lurer på om det kanskje hadde vært bedre for meg å ta hele dritten som privatist. Nå går jeg ut av vgs med en poengsum på 44-46 noe jeg ikke mener gjenspeiler mine evner.

Noen som har samme erfaringer? Jeg kommer ihvertfall til å begynne å ta opp fag til høsten, og jeg angrer virkelig på at jeg har gått vgs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok 2 privatistfag på vgs, synes ikke det var noe lettere i det hele tatt, spesielt siden du mister tilgangen på lærer.

Tipper dette har noe med hvordan du lærer best selv.

Ja, vi er alle forskjellige. For min del har lærere vært helt ubrukelige i alle fag bortsett fra mattematikk. Har jeg boka og tilgang til youtube lærer jeg mye bedre og fortere. Synes dette blir for dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok 2 privatistfag på vgs, synes ikke det var noe lettere i det hele tatt, spesielt siden du mister tilgangen på lærer.

Tipper dette har noe med hvordan du lærer best selv.

Ja, vi er alle forskjellige. For min del har lærere vært helt ubrukelige i alle fag bortsett fra mattematikk. Har jeg boka og tilgang til youtube lærer jeg mye bedre og fortere. Synes dette blir for dumt.

Pris deg selv lykkelig for at du har det slik, da dette er måten du kommer til å ta til deg fag ved høyere utdanning uansett. Er sjelden jeg gidder gå i forelesninger i så godt som alt unntatt matte.

Lenke til kommentar

Har tatt ni fag som privatist. Min erfaring er et det kommer litt an på hvilke emner man får og hvem som eksaminerer deg (snakker nå om muntlig). Skriftlig er jeg enig med deg at jeg syns det er vanvittig unødvendig å sitte dag ut og dag inn i hundrevis av timer for å få en karakter i et fag. Mye bortkasta tid, spør du meg. Fikk 3 i historie på vgs, var én prøve jeg ikke fikk lest så mye til, fikk dårlig her, og det ødela hele karakteren min. Hadde muntlig historie som privatist forrige mandag - fikk 5 etter å lest jevnt og trutt i noen måneder, så det sier jo sitt, kontra 2 år med historie på vgs. Lol.

Så jeg er enig med deg, angrer litt selv på tiden på vgs. Mangfoldige uinteressante timer og alt i alt vanvittig mye bortkasta tid oppsummerer vgs for min del.

Noen klarer å jobbe med 20 forskjellige fag og få 5-6 i alle på vgs, for min del er det mye lettere å ta dem som privatist og fokusere ordentlig i noen måneder og få samme karakter. Så for min personlige del har det vært mye lettere å få gode karakterer slik.

Endret av WPX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av fagene er definitivt lettere som privatist.

De skriftlig eksamenene er jo like, men er absolutt enig i at der hvor en som privatist bare trenger en muntlig er det ofte langt lettere (historie, naturfag og Kjemi/Biologi 1) å få 6 eller 5.

Har tatt opp alle 23/5-fag som privatist og har bare 6'ere i de muntlige, samt engelsk skriftlig og eneste firer er norsk sidemål. I tillegg har jeg Kjemi 1 og Fysikk 1 som jeg også begge fikk 6 i. Og 1t+r1 med 5ere.

Har nå bare Kjemi 2 igjen som jeg ikke helt vet hvordan går, men tror hvertfall at den muntlige delen går greit (hadde skriftlig igår).

Har gjort dette ved siden av fulltidsjobb og trening 5 ganger i uka.

Lenke til kommentar

Jeg gikk ut med et rent snitt på 3,8, nå etter å ha vært privatist i 3 år, så har jeg RENT SNITT 5,5 (foreløpig, har flere eksamener igjen før ferien). Det jeg kom frem til var at for meg funket det ikke å fokusere på ørten fag samtidig. På vgs har man gjerne mange prøver og flere på samme dag, det hadde i hvert fall jeg. Man fikk lekser, innleveringer og lass med prøver. Lærerne tok aldri noe hensyn til deg eller ditt. Skoledagene var også lange, så man fikk jo egentlig ikke tid til å jobbe så mye med hvert fag. For meg ble det ofte snakk om prioritering, og det endte som vi ser veldig dårlig. Lærerne brukte ofte trynefaktor når de satte karakterer også. Jeg føler undervisning på privatistskole, men her er lærerne opptatt av deg og at du skal lykkes! Mens på vgs var det gjerne skolens rykte eller deres eget rykte som var viktig, igjen, i hvert fall på den vgs jeg gikk på. Jeg har vært privatist like lenge som jeg gikk på videregående, så for meg var det bortkasta ja. Nei, det er ikke lettere som privatist, er faktisk tyngre fordi du må jobbe VELDIG hardt, det må i hvert fall ja. Men forskjellen er vel den at du fokuserer på ett fag av gangen og det er kun en vurdering, så du slipper å drite deg ut på to prøver og gjøre det bra på en, for så å få crappy standpunkt!

Igjen, alle mennesker lærer forskjellig. Noen motiveres av crappy lærere og mange prøver, mens andre trenger støttende lærere og arbeid i eget tempo. Som privatist bestemmer du dine lekser selv, med mindre du følger undervisning da =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...