Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoroljeskift for 200km siden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører for tiden en BMW 5 serie, 2013 modell. Skjermen indikerer motoroljeskift for 200km siden (altså har den oversteget med 200km), men har ikke fått time før 2.juni hos bavaria.

 

Så lurer på om det går greit å kjøre den for det? Kjører daglig 50-100km.

Det sies at Motorolje skal kunne vare opptil 5 år, selv om det selvsagt anbefales å bytte lenge før det. Så dersom det er 3-5 år siden du byttet olje bør du kanskje få det gjort fort. Men levetiden på olje generelt er lang, så det å kjøre litt på overtid har ikke gjort noe for meg hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er farlig er forurensingene som hoper seg opp i oljen. Uforbrent drivstoff, sot, kondens osv.

Dette er mest kritisk ved småkjøring når motoren ikke blir skikkelig varm. Da kan det være lurt å skifte olje oftere enn intervallene tilsier til og med.

 

Det ser ut som det er mest langkjøring i dette tilfellet, så det er sannsynligvis ingen fare, forutsatt at man ikke har brukt billigste sort mineralolje da, selvsagt :)

 

Selv prøver jeg å skifte olje vår og høst uansett kjørelengde, men det hender det glipper litt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du neglisjerer oljeskift kan du stort sett bare glemme garanti ved et ev. motorhavari. Bytt olja hos hvilket som helst verksted, til og med NAF utfører oljeskift, det er masse verksteder med lite å gjøre nå om dagene. Det kan godt hende at olja er grei nok, men når du kjører så langt som 5-10 mil daglig og det er snakk om en bil som fremdeles er under garanti synes i alle fall JEG det er tullete å kaste bort garantien med noe så trivielt som et oljeskift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...